بررسی تأثیر جنبه‌های منفی شبکه‌های اجتماعی و روابط آنلاین بر دانش‌آموزان نوجوان با تأکید بر زورگویی سایبری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

اسماعیل سعدی پور، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

  زورگویی گونه‌ای از پرخاشگری همسالان است که اغلب در مدارس رخ می‌دهد و به نظر می‌رسد پدیده‌ای جهانی است که تقریباً در همۀ کلاس‌های درس مدارس، دیده می‌شود. از زمان گسترش استفاده از فنّاوری­های اطلاعاتی و ارتباطی، نگرانی‌های اجتماعی مرتبط با آثار منفی این شبکه­ها به‌ویژه بر نوجوانان وجود داشته است. در این پژوهش که با روش اَسنادی و مراجعه به پژوهش­های پیشین انجام شده است درپی بررسی و پاسخگویی به این پرسش‌ها بوده­ایم که عبارتند از: زورگویی سایبری چیست؟ چه تفاوت­ها و شباهت­هایی با زورگیر آفلاین یا سنتی دارد؟ پیامدهای زورگویی برای قربانیان آن چیست؟ ویژگی­های شخصیتی افراد زورگو و قربانی چیست؟ چه اندازه زورگویی سایبری رواج دارد و پیامدهای آن چیست؟ براساس نتایج در زورگویی سایبری برخلاف زورگویی سنتی جدایی فیزیکی متجاوز و قربانی امکان‌پذیر است؛ سوء‌استفاده‌کننده در فضای مجازی اینترنت، احساس گمنامی دارد و اغلب بر این باور است که خطر ناچیزی برای ردیابی بدرفتاری او وجود دارد. اقدام به خودکشی، اختلال تغذیه، فرار از خانه، افسردگی، اخراج از مدرسه و رفتارهای پرخاشگرانه در بزرگسالی از جمله پیامدهای قربانیان زورگویی است. بنابراین زورگویی و زورگویی سایبری ارتباط نزدیکی با هم دارند و در بسیاری موارد با زورگویی در مدرسه یا محله آغاز می‌شود و در فضای مجازی گسترش می­یابد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Negative aspects of social networks and online relations in adolescent students with emphasis in cyber bulling

نویسنده [English]

  • Esmaeil Sadipoor
چکیده [English]

Bullying is a kind of peers’ altercation which usually occurs in schools. It seems to be a universal phenomenon that can be observed almost in all classrooms. Since the expansion of information and communication technologies, there have been social concerns related to negative effects of these networks, especially in adolescents. In this paper which documentary methodology by referring to executed researches is used, we investigate to find answers to the following questions. What is cyber bullying? What are its differences and resemblances with offline or traditional bullying? What are the consequences for its victims? What are the characteristics of bullies and victims? How common is the cyber bulling and what are its consequences? Results reveal that in cyber bullying despite traditional bullying, there are possibilities to physically separate bully and victim. By misusing internet, they stay anonymous and believe there is a little chance to be traced. Committing suicide, eating disorders, escaping from home, depression, expelling from school and aggressive behaviors in adulthood are some consequences of being bulled. In conclusion traditional and cyber bulling have close relation and in many cases bullying is started in school or community and expanded in virtual spaces.
Keywords: social networks, online relation, cyber bulling

کلیدواژه‌ها [English]

  • On-line relations
  • Off-line relations
  • Social communications
  • youth
  • bulling