بچه افغانی: شکل‌گیری تصور از خود و دیگری در تجربه زندگی روزمره نوجوانان افغان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران

2 دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه کاشان

چکیده

مسئلة اصلی این پژوهش مطالعة مشکلات نوجوانان افغانستانی در تعاملات روزمره و تأثیر این مشکلات و تنگناها بر شکل‌گیری تصور از خود و دیگری در آن‌هاست. ملاحظات نظری براساس نظریات متفکران مکتب کنش متقابل نمادین و با استفاده از سازة مطرودیت اجتماعی تدوین شده است. این پژوهش از نوع پژوهش‌های کیفی است، گردآوری داده‌ها با استفاده از مصاحبه‌های نیمه‌ساخت‌یافته و مصاحبه‌های روایی صورت گرفته است. تحلیل داده‌ها نیز با استفاده از نظریة داده‌نگر انجام گرفته است. برای انجام‌دادن این پژوهش درمجموع با 21 نفر از نوجوانان (12 تا 16 ساله) افغانستانی دختر و پسر ساکن شهر تهران مصاحبه شد. یافته‌ها بیان می‌کند افراد مورد مطالعه در جریان تعاملات روزمرة خود با ایرانیان مورد تحقیر و بی‌احترامی بوده‌اند و به آن‌ها برچسب اَفی (افغانی) زده شده است. مصاحبه‌شوندگان نیز به‌منظور اجتناب از برخوردها «فاصله‌گیری» را به­عنوان استراتژی کنش برگزیده‌اند. تصور افراد مورد مطالعه از ایرانیان به‌عنوان دیگری، خودبرتربین، ضدافغانی و عموماً مشتمل بر بی‌اعتمادی بوده است. این تصور از دیگری بر تصور از خود افراد مورد مطالعه تأثیر داشته است و در کنار سایر عوامل سبب شده است آن‌ها خود را افرادی متفاوت از ایرانیان تلقی کنند. احساس تفاوت با ایرانیان در ذهن افراد مورد مطالعه درواقع همان تصوری است که ایرانیان دربارة آن‌ها داشته‌اند. آن‌ها خود را نسبت به ایرانیان متفاوت می‌دانند؛ چراکه از سوی ایرانیان افرادی متفاوت و به‌عنوان دیگری تعریف شده‌اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Formation of self and other in everyday life experiences Afghan teens

نویسنده [English]

  • Hamed Nazari 2
1
2
چکیده [English]

The main problem of this paper is to study the issues of Afghan adolescents in everyday interactions and the impact of these issues on the image formation of the self and the others. Theoretical considerations based on the ideas of symbolic interactionism school thinkers and Structure has been developed using social exclusion. This article is a qualitative research, data collection was conducted using semi-structured interviews and narrative interviews. Data analysis was conducted using grounded theory. For this study, 21 boys and girls of Afghan adolescents (12 to 16 years old) were interviewed in Tehran. The results showed that the subjects are generally disdain and disrespect in their daily interactions with Iranians. Image of the subjects of Iranians had been as the other, anti-afghan, and mainly consist of distrust. This image of the others had an impact on the image of the self and with the other factors was caused that they have viewed themselves as different people from Iranians. They know themselves different from Iranians, because the Iranian people defined them as different people. This image of the others had an impact on the image of the self and with the other factors was caused that they have viewed themselves as different people from Iranians. They know themselves different from Iranians, because the Iranian people defined them as different people.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Everyday interactions
  • selt
  • other
  • stigma
  • Afghan teens
استراس، آنسلم و جولیت کوربین (1390)، اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی؛ رویه‌ها و روش‌ها، ترجمة بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ریتزر، جرج (1389)، مبانی نظریه جامعه‌شناختی معاصر و ریشه‌های کلاسیک آن، ترجمة شهناز مسمی پرست، تهران: نشر ثالث.
شارون، جوئل (1389)، ده پرسش از دیدگاه جامعه‌شناسی، ترجمة منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
فلیک، اووه (1389)، درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمة هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
فی، برایان (1389)، پارادایم‌شناسی علوم انسانی، ترجمة مرتضی مردیها، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق و پژوهشکده مطالعات راهبردی.
کرایب، یان (1386)، نظریه اجتماعی کلاسیک، ترجمة شهناز مسمی پرست، تهران: انتشارات آگاه.
گافمن، اروینگ (1386)، داغ ننگ: چاره‌اندیشی برای هویت ضایع شده، ترجمة مسعود کیان‌پور، تهران: نشر مرکز.
گافمن، اروینگ (1391)، نمود خود در زندگی روزمره، ترجمة مسعود کیان‌پور، تهران: نشر مرکز.
گیدنز، آنتونی و کارن بردسال (1389)، جامعه‌شناسی، ترجمة حسن چاوشیان، تهران: نشر نی.
محمدپور، احمد (1390)، روش تحقیق کیفی، ضد روش 1، منطق و طرح در روش‌شناسی کیفی، تهران: انتشارات جامعه‌شناسان.
محمدپور، احمد (1390)، روش تحقیق کیفی، ضد روش 2، منطق و طرح در روش‌شناسی کیفی، تهران: انتشارات جامعه‌شناسان.
Adler, P. A. & Adler, P. (1998), Peer power, New Brunswick, NJ: Rutgers University Press.
Allport, G. (1954), the Nature of Prejudice, New York: Addison-Wesley.
Barnard, A. & Spencer, J. (2002), Encyclopedia of social and cultural anthropology, Rutledge.
 Parrillo, V. A. (2008), Encyclopedia of Social Problems, Sage Publications.
Edgar, F. Borgatta & Rhonda, J. V. (2000), Encyclopedia of Sociology, New York: Macmillan Reference USA.
Essed, P. (1991), Understanding everyday racism: An interdisciplinary theory, Newbury Park, CA: Sage.
Grieco, E. M. & Cassidy, R. C. (2001), Overview of race and Hispanic origin, U.S. Census Bureau Web site.
Lauer, R. H. & Lauer, J. C. (2011), Social problems and the quality of life, 12th Ed, New York: McGraw Hill.
Mooney, L. A., Knox, D. & Schacht, C. (2011), Understanding social problems, 7th Ed, East Carolina University, Wadsworth.
Sen. A. (2001), Development and freedom, London: Oxford University Press.