مطالعۀ زمینه‌های اجتماعی آموزش آنلاین

نویسندگان

1 گروه مدیریت رسانه، دانشکده علوم انسانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران

2 گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

3 گروه آموزشی مدیریت، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران

4 گروه ارتباطات اجتماعی، واحد میبد، دانشگاه آزاد اسلامی، میبد، ایران

10.22059/jisr.2024.373107.1489

چکیده

آموزش آنلاین حاصل پیوند میان آموزش و فناوری و یکی از محورهای اصلی تحول جامعه و آموزش محسوب می‌شود. در راستای این تحول، پرسش اساسی این است که شکل‌گیری آموزش آنلاین در بستر پلتفرم‌های آموزشی، مستلزم وجود چه شرایط اجتماعی‌ای است و چه راهبردهایی را طلب می‌کند؟
برای پاسخگویی به این پرسش، از روش‌شناسی کیفی و رویکرد نظریۀ داده‌بنیاد استفاده شد. جامعۀ هدف، معلمان و مدرسان شهر یزد بودند که با نمونه‌گیری نظری و هدفمند، 15 نفر آن‌ها برای اخذ مصاحبۀ عمیق انتخاب شدند. فرایند نمونه‌گیری در این تحقیق تا مرحلۀ اشباع اطلاعات ادامه یافت؛ به شکلی که مصاحبۀ جدید تأثیری در پیشبرد نظریۀ نهایی نداشت.
داده‌های جمع‌آوری‌شده در این تحقیق در سه مرحلۀ کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شدند. این تحلیل‌ها با تکیه بر چارچوب مفهومی جامعه‌شناسانه صورت گرفت و نتایج آن در قالب 16 مقولۀ اصلی و یک مقولۀ هسته به همراه مدل پارادایمی خط داستان ارائه شد. یافته‌ها حاکی از آن بود که «سازمان‌دهی هدفمند آموزش آنلاین» به‌عنوان پدیدۀ مرکزی به دنبال مجموعه‌ای از عواملی مانند تمرکززدایی مکانی و زمانی از آموزش، کنش هدفمند آموزشی افراد، سرمایه‌گذاری روی معلمان، سن‌محوری آموزش آنلاین، تکثر منابع عرضه و تقاضای آموزشی، مدیریت خصوصی اپ‌های آموزشی و پذیرش زمانمند آموزش آنلاین به همراه مجموعه‌ای از عوامل زمینه‌ای و مداخله‌گر ایجاد می‌شود.
اجرای هدفمند آموزش آنلاین نیازمند راهبردهایی مانند خلاقیت و ارتباط در آموزش و رقابت آموزشی آنلاین است که نتایجی مانند تمرکززدایی در آموزش، تکامل‌یافتن آموزش و نامحدودیت در آموزش آنلاین را به دنبال دارد. خط داستان و مدل پارادایمی درک بهتری از نتایج به‌دست می‌دهند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Studying the Social Context of Online Education

نویسندگان [English]

  • Farzad Dehghani-Firoozabadi 1
  • SeyedAlireza Afshani 2
  • Abolfazl Sadeghian 3
  • Alimohammad Mazidi-sharfabadi 4
1 Department of Media Management, Faculty of Humanities, Yazd Branch, Yazd Islamic Azad University, Yazd, Iran
2 Sociology Department, Social Sciences Faculty, Yazd University, Yazd, Iran
3 Department of Management, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Yazd Branch, Yazd, Iran
4 Department of Human Sciences, Meybod Branch, Islamic Azad University, Meybod, Iran
چکیده [English]

Online education is the link between education and technology and is considered one of the main axes of the transformation of society and education. The fundamental question of this research is: What social conditions and strategies does the formation of online education in the context of educational platforms require?
The methodology of this research is qualitative and grounded theory. The target group consisted of teachers from Yazd city (Iran), of whom 15 were selected for in-depth interviews through theoretical and targeted sampling. The interviews continued until theoretical saturation was reached. Based on the model of Strauss and Corbin, the data collected was analyzed in three stages: open coding, axial coding, and selective coding.
The research findings were presented in 15 main categories and 1 core category. The results indicate that the “purposeful organization of online education” is a central phenomenon that is influenced by a variety of factors, including age-oriented online education, purposeful action of individuals in the field of education, a diverse array of resources for the supply and demand of education, as well as a number of contextual and intervention factors.
This form of education necessitates strategies such as creativity and communication in education and online education competition, leading to decentralization in education and unboundedness in online education

کلیدواژه‌ها [English]

  • Purposeful Organization
  • Educational Actions
  • Decentralization in Education
  • Social Accept
  • Yazd
استراوس، انسلم، و کوربین، جولیت (1397). مبانی پژوهش کیفی، فنون و مراحل تولید نظریۀ زمینه‌ای. ترجمۀ ابراهیم افشار. تهران: نشرنی.
افشانی، سید علیرضا، روحانی، علی، و ابراهیمی‌نیا، سعیده (1397). برساخت اجتماعی اسطورۀ زن زیبا، کاوشی زمینه‌مند از بدن زیبا تا مخاطرات بدنی در میان زنان طبقۀ متوسط شهر مشهد. مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 7(2)، 311-339. https://doi.org/10.22059/jisr.2018.251539.641
آرون، ریمون (1390). مراحل اساسی سیر اندیشه در جامعه‌شناسی. ترجمۀ باقر پرهام. تهران: علمی و فرهنگی.
حسینی‌خواه، علی (1387). بررسی نظریۀ انتشار نوآوری در حوزۀ آموزش. نوآوری‌های آموزشی، 26(7)، 151-180.‌
ربانی خوراسگانی، علی، و کیانپور، مسعود (1388). جامعه‌شناسی احساسات. جامعه‌شناسی کاربردی، 2(20)، 35-64. https://dorl.net/dor/20.1001.1.20085745.1388.20.2.2.6
ریتزر، جورج (1394). نظریههای جامعه‌شناسی در دوران معاصر. ترجمۀ محسن ثلاثی. تهران: علمی.
سراجی، فرهاد، عباسی کسانی، حامد، آقازاده، سلماز، شریفی، سعید، و بختیاری، رسول (1400). چالش‌های یادگیری آنلاین در آموزش عالی در دوران کووید-19. مجلۀ ایرانی آموزش از دور، 3(2)، 16-31. https://doi.org/10.30473/idej.2022.63811.1100
سلمان روغنی، فاطمه، افشانی، سید علیرضا، اسلامی، حسین، روحانی، علی، و نایب‌زاده، شهناز (1400). تسهیل‌کننده‌ها و پیامدهای زندگی شبکه‌ای جوانان: ارائۀ یک نظریۀ زمینه‌ای. مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 10(4)، 1205-1235. https://doi.org/10.22059/jisr.2021.298430.1035
علیمردانی، زهره، و اسدی، محمد (1401). الگوی داده‌بنیاد راهبردهای بهبود آموزش آنلاین در دوران پاندمی کووید-۱۹. نشریۀ پژوهش پرستاری ایران، ۱۷(۳)، ۶۷-۸۶. http://dx.doi.org/https://doi.org/10.22034/IJNR.17.3.67
قریشی، سما، فاطمی، سید امید، و شاطرزاده یزدی، زهرا (1400). بررسی چالش‌ها و پیشنهادات دانشجویان مهندسی دانشگاه تهران در رابطه با یادگیری برخط در دوران بحران کرونا: پژوهش آمیخته. مجلۀ ایرانی آموزش از دور، 4(1)، 111-125. https://doi.org/10.30473/idej.2022.65415.1122
کرمدار اسرمی، علی، فرداسرمی، رضا، سعیدی، محمد، و ابراهیمی درویشانی، علی‌اکبر (1400). شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر در ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان به‌منظور شرکت در آموزش آنلاین در دوران پاندمی کرونا. پژوهش‌های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی، 2(2)، 97-109. https://elmnet.ir/doc/2462413-62178
کیان‌پور، مسعود (1391) تجارب مدیریت احساسات در نظام مراقبت‌های پزشکی: مطالعۀ موردی شهر تورنتو. جامعه‌شناسی کاربردی، 23(10)، 25-52. https://dorl.net/dor/20.1001.1.20085745.1391.23.4.2.1
وبر، ماکس (1390). دانشمند و سیاست‌مدار. ترجمۀ احمد نقیب‌زاده. تهران: علمی.
هاشم‌نیا، شهرام، آگاه هریس، مژگان، دوستی، اکرم، رزقی شیرسوار، هادی، و سالمی، نیکا (1400). شناسایی و واکاوی الزامات کلان آموزش آنلاین در آموزش عالی با تأکید بر اثر پاندمی کرونا. مجلۀ ایرانی آموزش از دور، 3(1)، 31-38. https://doi.org/10.30473/idej.2022.62292.1079
 
 
Adnan, M., & Anwar, K. (2020). Online Learning amid the COVID-19 Pandemic: Students’ Perspectives. Online Submission2(1), 45-51. https://doi.org/10.33902/JPSP.%202020261309
Afshani, S. A. R., Ruhani, A., & Ebrahiminia, S. (2018). Subliminal Exploration from Beautiful Body to Physical Hazards among Middle-Class Women in Mashhad. Quarterly of Social Studies and Research in Iran7(2), 311-339. https://doi.org/10.22059/jisr.2018.251539.641 (In Persian)
Alimardani, Z., & Asadi, M. (2022). Grounded model for online education improvement strategies during the Covid-19 pandemic. IJNR, 17(3), 67-86. http://dx.doi.org/https://doi.org/10.22034/IJNR.17.3.67 (In Persian)
Alsubaie, M. N. (2023). Predicting student performance using machine learning to enhance the quality assurance of online training via Maharat platform. Alexandria Engineering Journal69, 323-339. https://doi.org/10.1016/j.aej.2023.02.004
Aron, R. (2012). Main Currents in Socioligical Thoght. Translated by: B. Parham. Tehran: Elmi Farhang. (In Persian)
Azorín, C., & Fullan, M. (2022). Leading new, deeper forms of collaborative cultures: Questions and pathways. Journal of Educational Change, 23(1), 131-143. https://link.springer.com/article/10.1007/s10833-021-09448-w
Basar, Z. M., Mansor, A. N., Jamaludin, K. A., & Alias, B. S. (2021). The effectiveness and challenges of online learning for secondary school students–A case study. Asian Journal of University Education17(3), 119-129. http://dx.doi.org/10.24191/ajue.v17i3.14514
de Ruiter, J. A., Poorthuis, A. M., & Koomen, H. M. (2021). Teachers’ emotional labor in response to daily events with individual students: The role of teacher–student relationship quality. Teaching and Teacher Education107(21), 1-12. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103467
Garad, A., Al-Ansi, A. M., & Qamari, I. N. (2021). The role of e-learning infrastructure and cognitive competence in distance learning effectiveness during the covid-19 pandemic. Jurnal Cakrawala Pendidikan40(1), 81-91. http://dx.doi.org/10.21831/cp.v40i1.33474
Ghoreyshi, S., Fatemi, S. O., & Shaterzadeh-Yazdi, Z. (2022). Investigating the Challenges of Engineering Students at the University of Tehran in Regard to Online Learning During COVID-19 Crisis: A Mixed Study. Quarterly of Iranian Distance Education Journal4(1), 111-125. https://doi.org/10.30473/idej.2022.65415.1122 (In Persian)
Gilbert, B. (2015). Online learning revealing the benefits and challenges. pp 1-32.
Grammens, M., Voet, M., Vanderlinde, R., Declercq, L., & De Wever, B. (2022). A systematic review of teacher roles and competences for teaching synchronously online through videoconferencing technology. Educational Research Review, 100461. ‌https://doi.org/10.1016/j.edurev.2022.100461
Hashemnia, S., Agahheris, M., Dousti, A., Shirsavar, H. R., & Salami, N. (2021). Identify and analyze the macro requirements of online education in higher education with emphasis on the corona pandemic effect. Quarterly of Iranian Distance Education Journal3(1), 31-38. https://doi.org/10.30473/idej.2022.62292.1079
Hashemniya, S., Agahheris, M., Dousti, A., Rezghi Shirsavar, H., & Salami, N. (2021). Identify and analyze the macro requirements of online education in higher education with emphasis on the corona pandemic effect. Quarterly of Iranian Distance Education Journal3(1), 31-38. https://doi.org/10.30473/idej.2022.62292.1079 (In Persian)
Hochschild, A. R. (1983). The Managed Heart: Commercialization of Human Feeling. Berkeley, CA: University of California Press.
Hosseinikhah, A, (2008). Examining the theory of diffusion of innovation in the field of education. Educational Innovations, 26(7), 151-180. (In Persian)
Karamdar Asrami, A., Fardasrami, R., Saidi, M., & Ebrahimi Darvishani, A. (2021). Identifying and prioritizing effective factors in motivating students to participate in online education during the corona pandemic. Applied Research in Management And Humanities, 2(2), 97-109. https://j.armh.ir/ (In Persian)
Khazaeenezhad, B., & Yaseri Zare, S. (2023). The Pros and Cons of Online Education: Iranian Language Teachers and Learners Perspectives. Journal of Foreign Language Teaching and Translation Studies, 2(3) 1-22. https://doi.org/10.22034/EFL.2023.342881.1167
Kianpour, M. (2013). Experiences of Emotion Management in Medical Care (Case Study: Toronto). Journal of Applied Sociology23(4), 25-52. https://dorl.net/dor/20.1001.1.20085745.1391.23.4.2.1 (In Persian)
King, K. P. (2002). Identifying success in online teacher education and professional development. The Internet and Higher Education5(3), 231-246. https://doi.org/10.1016/S1096-7516(02)00104-5
Machusky, J. A., & Herbert-Berger, K. G. (2022). Understanding online learning infrastructure in US K-12 schools: A review of challenges and emerging trends. International Journal of Educational Research114(20), 1-1. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijer.2022.101993
Money, W. H., & Dean, B. P. (2019). Incorporating student population differences for effective online education: A content-based review and integrative model. Computers & Education138, 57-82. http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2019.03.013
Murtagh, E. M., Calderón, A., Scanlon, D., & MacPhail, A. (2023). Online teaching and learning in physical education teacher education: A mixed studies review of literature. European Physical Education Review, 29(3), 369–388. https://doi.org/10.1177/1356336X231155793
Najib, H. M., Bakar, N. R. A., & Othman, N. (2017). E-Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar di Sebuah Institusi Pengajian Tinggi Selangor: E-Learning Among Students of Higher Education Institutions in Selangor. Attarbawiy: Malaysian Online Journal of Education1(1), 74-82. https://doi.org/10.53840/attarbawiy.v1i1.121
Rabbani Khorasghani, A., & Kianpour, M. (2009). The Sociology of Emotions. Journal of Applied Sociology20(2), 35-64. https://dorl.net/dor/20.1001.1.20085745.1388.20.2.2.6 (In Persian)
Rahimi, A. R., & Atefi Boroujeni, S. (2022). Determinants of Online Platform Diffusion during COVID-19: Insights from EFL Teachers’ Perspectives. Journal of Foreign Language Teaching and Translation Studies7(4), 111-136. https://doi.org/10.22034/efl.2022.367023.1204
Ritzer, George. (2016). Contemporary Sociological Theory. Translated by: M. Salassi. Tehran: Elmi Farhangi. (In Persian)
Salmanroghani, F., Afshani, S., Eslami, H., Ruhani, A., & Nayebzadeh, S. (2021). Facilitators and consequences of youths' Networked Life, Presenting a grounded theory. Quarterly of Social Studies and Research in Iran10(4), 1205-1235. https://doi.org/10.22059/jisr.2021.298430.1035 (In Persian)
Seraji, F., Abbasi Kasani, H., Aghazadeh, S., Sharifi Rahnamoo, S., & Bakhtiari, R. (2021). Online-only Learning Challenges in Higher Education in COVID-19 Era: A Research Synthesis. Quarterly of Iranian Distance Education Journal3(2), 16-31. https://doi.org/10.30473/idej.2022.63811.1100 (In Persian)
Seraji, F., Kasani, H. A., Aghazadeh, S., Rahnamoo, S. S., & Bakhtiari, R. (2021). Online-only learning challenges in higher education in COVID-19 era: A research synthesis. Quarterly of Iranian Distance Education Journal3(2), 16-31. https://doi.org/10.30473/idej.2022.63811.1100
Sidi, Y., Shamir-Inbal, T., & Eshet-Alkalai, Y. (2023). From face-to-face to online: Teachers' perceived experiences in online distance teaching during the Covid-19 pandemic. Computers & Education201, 104831. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2023.104831
Strauss, A. & Corbin, J. (2019). Basics of qualitative research, techniques and stages of producing grounded theory. Translated by: E. Afshar. Tehran: Ney. (In Persian)
Suminar, J. R., & Trisyani, M. (2012). Online course: media empowering in education process. Procedia-Social and Behavioral Sciences67, 203-207.‌ https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.11.322
Weber, M (2018). Scientist and Politician. Translated by: A. Naqibzadeh. Tehran: Elmi. (In Persian)
Wu, Y., Xu, X., Xue, J., & Hu, P. (2023). A cross-group comparison study of the effect of interaction on satisfaction in online learning: The parallel mediating role of academic emotions and self-regulated learning. Computers & Education199, 104776. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2023.104776