تعمیم‌پذیری جنسیتی نظریۀ شرمساری بازپذیرنده در تبیین رفتارهای انحرافی

نویسندگان

گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر. ایران

10.22059/jisr.2024.381406.1533

چکیده

کاهش شکاف جنسیتی در رفتارهای انحرافی اخیراً نگاه‌های زیادی را به خود جلب کرده است. مقالۀ حاضر درنظر دارد تا صحت ادعای بریث‌ویت مبنی بر خنثی‌نبودن از جنسیت نظریۀ شرمساری بازپذیرنده و توانایی تعمیم‌پذیری آن به هردو جنس را به محک آزمون تجربی درآورد.
مطالعۀ حاضر در دو بخش طراحی شده است. نخست مباحث نظری با بهره‌گیری از روش کتابخانه‌ای مطالعه و سپس با بهره‌گیری از تکنیک پیمایش آزمون می‌شود. در این مسیر از 831 نفر از دانشجویان پنج دانشگاه دولتی در شهر تهران به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای (خوشه‌بندی دانشگاه‌ها برحسب رشته، انتخاب دانشگاه متناسب با تعداد دانشجو و در دانشگاه متناسب با جنسیت) پرسشنامه گردآوری شده است.
ضرایب رگرسیونی متغیرهای مستقل و رفتار انحرافی دانشجویان به تفکیک دو جنس گویای آن‌اند که تنها چهار متغیر پایبندی به ارزش‌های اخلاقی، دوستان منحرف، انگ‌زنی و جابه‌جایی شرم به مدل رگرسیونی دختران وارد شده‌اند و توانسته‌اند 39 درصد تغییرات واریانس متغیر رفتار انحرافی دختران را تبیین کنند. همچنین پنج متغیر پایبندی به ارزش‌های اخلاقی، درونی‌سازی شرم، دوستان منحرف، انگ‌زنی و بازپذیری به مدل رگرسیون خطی پسران راه یافته‌اند که قابلیت تبیین 40 درصد از تغییرات واریانس رفتار انحرافی آنان را فراهم آورده‌اند.
درمجموع نظریۀ شرمساری بازپذیرنده از قابلیت تعمیم به رفتارهای انحرافی دختران دانشجو نیز برخوردار است و ادعای بریث‌ویت درخصوص توان این نظریه در تعمیم‌پذیری جنسیتی گمان جاه‌طلبانه‌ای نیست و نظریه قابلیت تعمیم به هردو جنس را دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Gender Generalizability of Reintegrative Shaming Theory in Explaining Deviant Behaviors

نویسندگان [English]

  • Paria Ansari
  • Akbar Aliverdinia
Department of Social Sciences, Faculty of Humanities, University of Mazandaran, Babolsar, Iran.
چکیده [English]

The reduction of the gender gap in deviant behaviors has recently attracted a lot of attention. Therefore, the current article aims to test the validity of Braithwaite's assertion that this theory is not gender neutral and its potential to be generalized to both genders.
The present study is divided into two sections. First, the library method was employed to analyze the theoretical issues; second, the survey technique was employed to evaluate the results. The multi-stage cluster sampling method was employed to gather the questionnaire from 831 students at five public universities in Tehran. The method involved clustering universities based on majors, selecting universities based on the number of students, and selecting universities based on gender.
The regression coefficients of independent variables and students’ deviant behavior for both sexes indicate that the regression model of girls encompassed only four variables: adherence to moral values, deviant friends, stigmatization, and shame displacement. These variables were capable of accounting for 39% of the variance in the variable of girls’ deviant behavior. Additionally, the linear regression model of males has been supplemented with five variables: shame internalization, deviant friends, stigmatization, reintegration, and adherence to moral values. These variables have the capacity to explain 40% of the variance in their deviant behavior.
In general, reintegrative shaming theory has the ability to generalize to the deviant behaviors of female students. Braithwaite’s assertion regarding the theory’s ability to generalize gender was not an ambitious assumption, and the theory has the capacity to generalize to both sexes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Gender
  • Deviant Behavior
  • Reintegrative Shaming
  • Gender Generalizability
  • ابراهیمی، نصیبه، کلانتری، کیومرث و عابدین صفری کاکرودی (1397). تبیین نقش پلیس ترمیمی در شرمساری پیشگیرانه از تکرار جرم. انتظام اجتماعی، 10(2)، 229-250.
  • باقری قوام‌آبادی، علیرضا (1400). بررسی جرم‌شناختی مجازات‌های سالب حیثیت و پیامدهای آن با تأکید بر مفهوم بدنامی. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه ارومیه.
  • حاجی ده‌آبادی، محمدعلی، و عبدالوهاب، کریمی (1400). شرم و پیشگیری از جرم: از منظر دانش جرم‌شناسی و اخلاق اسلامی. پژوهش‌های اخلاقی، 3(43)، 125-146.
  • حسنی، محمدرضا (1394). شرمساری بازپذیرنده و بزهکاری، تحلیل جامعه‌شناختی نظریۀ شرمساری بازپذیرکننده بریث‌ویت در بستر خانواده. رسالۀ دکتری. دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی. دانشگاه مازندران.
  • زند اقطاعی، فاطمه، قربانزاده، محمد، و گرایلی، محمدباقر (1398). نظریۀ شرمساری در عدالت ترمیمی از نگاه قرآن. قرآن و علم، 13(25)، 181 -206.
  • صدیقیان‌بیدگلی، فاطمه، و لشگری، مجتبی (1396). بازشناسی و مرور نظام‌مند مسائل اجتماعی زندگی دانشجویی در ایران. پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 23(3)، 115-138.
  • عزیزی‌ارشد، مصطفی، وروایی، اکبر، جعفری، محمدجواد، و قاسمی، مسعود (1399). جایگاه عدالت ترمیمی در جامعه‌شناسی جنایی جرائم امنیتی- سیاسی ایران. جامعه‌شناسی سیاسی ایران، 2(10)، 849-860. https://doi.org/10.30510/psi.2022.328108.3061
  • عطاشنه، منصور، و کیایی، امین (1398). عدالت ترمیمی در اندیشه امام علی (ع). پژوهشنامۀ نهج‌البلاغه، 7(27)، 99-116.https://doi.org/10.22084/nahj.2019.17345.2124
  • علیزاده، حمید (1400). تحلیل فقهی-جرم‌شناختی نظریۀ شرمساری بازپذیرکننده. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد. دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی. دانشگاه علامه طباطبایی.
  • علیوردی‌نیا، اکبر، و انصاری، پریا (1398). راهبردهای پیشگیری از جرم: عدالت ترمیمی بدیلی بر بازدارندگی سنتی و عدالت کیفری. راهبرد اجتماعی و فرهنگی، 8(30)، 147-174. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22517081.1398.8.1.6.2
  • علیوردی‌نیا، اکبر، ملک‌دار، اعظم، و محمدرضا حسنی (1393). تخلفات رایانه‌ای در میان دانشجویان دانشگاه مازندران: آزمون تجربی نظریۀ یادگیری اجتماعی ایکرز. مجلۀ جامعه‌شناسی ایران، 15(2)، 23-56.
  • علیوردی‌نیا، اکبر، و سهرابی، مریم (1394) تحلیل اجتماعی قلدری در میان دانش‌آموزان (مطالعۀ موردی: دورۀ متوسطۀ شهر ساری).‌ مطالعات توسعۀ اجتماعی-فرهنگی، 4(1)، 9-39.
  • علیوردی‌نیا، اکبر، و یونسی، عرفان (1393). تأثیر میزان خودکنترلی بر ارتکاب جرم در میان دانشجویان. راهبرد، 26، 7-38.
  • علیوردی‌نیا، اکبر، و فهیمی، امین (1398). تعمیم‌پذیری جنسیتی نظریۀ پیوند اجتماعی در تبیین رفتارهای انحرافی دانشجویان دختر. مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 3(1)، 165-191. https://doi.org/ 10.22059/jisr.2014.52468
  • علیوردی‌نیا، اکبر، و حسنی، محمدرضا (1394). شرمساری بازپذیرکننده و بزهکاری: آزمون تجربی نظریۀ تلفیقی بریث‌ویت. جامعه‌شناسی ایران، 16(3)، 3-37. https://dorl.net/dor/20.1001.1.17351901.1394.16.3.1.9
  • علیوردی‌نیا، اکبر، جانعلی‌زاده چوب‌بستی، حیدر، و توحیدیان، رقیه (1392). تأثیر برچسب‌زنی بر گرایش دانشجویان به رفتارهای انحرافی. تحقیقات فرهنگی ایران، 6(2)، 67-90.
  • غلامی، حسین (1387). شرم و پیشگیری از تکرار جرم. مطالعات پیشگیری از جرم، 4(10)، 51-85.

 

  • Ahmed, (2001). “Shame Management: Regulating Bullying.” PP. 211-314 in Shame Management through Reintegration, edited by Eliza Ahmed, Nathan Harris, John Braithwaite, and Valerie Braithwaite. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  • Ahmed, , & Braithwaite, J. (2005). Forgiveness, shaming, shame and bullying. Australian & New Zealand Journal of Criminology38(3), 298-323. https://doi.org/10.1375/acri.38.3.298
  • Alivardinia, A. & Fahimi, A. (2019). “Gender generalizability of social bonding theory in explaining deviant behaviors of female students”. Social Studies and Research in Iran, 3(1), 165-191. (In Persian) https://doi.org/ 10.22059/jisr.2014.52468
  • Alivardinia, A. & Hassani, M. R. (2015). “Reintegrative Shaming and Delinquency: An empirical test of Braithwaite's Reintegrative Shaming Theory. Iranian Journal of Sociology. 16(3), 3-37. (In Persian) https://dorl.net/dor/20.1001.1.17351901.1394.16.3.1.9
  • Alivardinia, A. & Sohrabi, M. (2015). “Bullying in High School Through Social Explanation: A Case Study”. Journal of Studies of Socio-Cultural Development, 4(1), 9-39. (In Persian)
  • Alivardinia, A. & Younesi, E. (2014). “The effect of self-control on crime among students”. Strategy, 26, 7-38. (In Persian)
  • Alivardinia, A., Janalizadeh Choobbasti, H. & Tohidian, R. (2013). The Impact of Labelling on The Attitude of The University Students Toward Deviant Behavors. Iranian Journal of Cultural Research, 6(2 (22)), 67-90. (In Persian)
  • Alivardinia, A., Malekdar, A. & M. H. (2014). “Computer Crimes Among Students of Mazandaran University: An Empirical Test of Akers' Social Learning Theory”. Iranian Journal of Sociology, 15(2), 23-56. (In Persian)
  • Aliverdinia, A. & Ansari, P. (2019). “Crime Prevention Strategies: Restorative Justice as an Alternative to Traditional Deterrence and Criminal Justice”. The Socio-Cultural Strategy Journal, 8(30), 147-174. (In Persian)
  • Alizadeh, H. (2021). Jurisprudential-Criminological Analysis of Reintegrative Shaming theory. Master's Thesis. Faculty of Law and Political Science. Allameh Tabatabaei University. (In Persian)
  • Atashaneh, M. & Kiani, A. (2019). “Restorative justice In the thought of Imam Ali”. Journal of Nahjolbalagha, 7(27), 99-116. (In Persian) https://sid.ir/paper/373598/en
  • Azizi-Arshad, M.; Varvaei, A.; Jafari, M. J. & Ghasemi, M. (2019). “The Place of Restorative Justice in the Criminal Sociology of Security-Political Crimes in Iran”. Iranian Political Sociology, 2(10), 849-860. (In Persian) https://doi.org/10.30510/psi.2022.328108.3061
  • Bagheri Ghavamabadi, A. (2021). Criminological study of negative punishments and their consequences with emphasis on the concept of infamy. Master's thesis, Faculty of Literature and Humanities. Urmia University. (In Persian)
  • Bao, W. N., Haas, A., Chen, X., & Pi, Y. (2014). Repeated strains, social control, social learning, and delinquency: Testing an integrated model of general strain theory in China. Youth & Society46(3), 402-424. https://doi.org/10.1177/0044118X11436189
  • Barr, Ú. (2019). Desisting sisters. Cham: Springer International Publishing.
  • Beatton, T., Kidd, M. P., & Machin, S. (2018). Gender crime convergence over twenty years: Evidence from Australia. European Economic Review109, 275-288. https://doi.org/10.1016/j.euroecorev.2018.01.001
  • Becker, & Ulstad, I. (2007). Gender differences in student ethics: Are females really more ethical? Ann Arbor, MI: M Publishing, University of Michigan Library.
  • Bennett, K. J. (1996). A family model of shaming and delinquency: A partial test of Braithwaite's reintegrative shaming theory. Faculty of the College of Criminal Justice.
  • Boniface, E. C., & Bekom, A. K. (2021). Understanding students’ deviant behavior based on gender in federal universities of southern Nigeria. PalArch's Journal of Archaeology of Egypt/Egyptology18(08), 4016-4025.
  • Brown, S. E., Esbensen, F. A., & Geis, G. (2015). Criminology: Explaining crime and its context. Anderson Publishing Company.
  • Choy, O., Raine, A., Venables, P. H., & Farrington, D. P. (2017). Explaining the gender gap in crime: The role of heart rate. Criminology55(2), 465-487. https://doi.org/10.1111/1745-9125.12138
  • DeKeseredy, W. S. (2021). Contemporary critical criminology. Routledge.
  • Dolliver, M. J., & Rocker, D. L. (2018). Addressing a divide in the conceptualization of the gender-crime relationship: A comparative test of gender and sex using general strain theory. Deviant Behavior39(12), 1552-1565. https://doi.org/10.1080/01639625.2017.1410619
  • Ebrahimimi, N.; Kalantari, K. & Safari Kakroudi, A. (2018). “Explaining the Role of Restorative Police in Preventive Shamefulness of Recidivism”. Journal of Social Order (Entezm- e- Ejtemaei), 10(2), 229-250. (In Persian)
  • Ellemers, N., Pagliaro, S., & Barreto, M. (2017). Morality and behavioural regulation in groups: A social identity approach. In European Review of Social Psychology: Vol. 24 (pp. 160-193). Routledge.
  • Estrada, F., Bäckman, O., & Nilsson, A. (2016). The darker side of equality? The declining gender gap in crime: Historical trends and an enhanced analysis of staggered birth cohorts. British Journal of Criminology56(6), 1272-1290. https://doi.org/10.1093/bjc/azv114
  • Eteng, M. E., Abang, K. B., Uchegbue, H. O., & Ntamu, B. A. (2021). Social media involvement level and students’ deviant behaviours in Nigerian Universities. European Journal of Social Sciences, 62(4), 151-159.
  • Fitch, C. H. (2014). Shaming, criminal offending, and conformity: The role of gender processes. Kent State University.
  • Fitch, C. H., & Nazaretian, Z. (2019). Examining gender differences in reintegrative shaming theory: the role of shame acknowledgment. Crime, Law and Social Change72(5), 527-546. https://doi.org/10.1007/s10611-019-09835-8
  • Fitch, C. H., Nazaretian, Z., & Himmel, D. (2018). Exploring the efficacy of reintegrative shaming for non‐predatory offending. Criminal Behaviour and Mental Health28(4), 361-368. https://doi.org/10.1002/cbm.2072
  • Gålnander, R. (2020). ‘Shark in the Fish Tank’: Secrets and Stigma in Relational Desistance from Crime. The British Journal of Criminology60(5), 1302-1319. https://doi.org/10.1093/bjc/azaa015
  • Gholami, H. (2008). Shame and prevention of recidivism. Crime Prevention Studies, 4(10), 51-85. (In Persian)
  • Hajidehabadi, M. A. & Karimi, A. (2021). “Shame and Crime Prevention: From the Perspective of Criminology and Islamic Ethics” Quarterly Ethical Research Association for Islamic Thought, 11(3), 125-146. (In Persian)
  • Han, Y., Kim, H., & Lee, D. (2016). Application of social control theory to examine parent, teacher, and close friend attachment and substance use initiation among Korean Youth. School Psychology International37(4), 340-358. https://doi.org/10.1177/0143034316641727
  • Hassani, M. R. (2015). “Reintegrative Shaming and Delinquency, A Sociological Analysis of Braithwaite's Reintegrative Shaming Theory in the Family Context”. PhD Thesis. Faculty of Humanities and Social Sciences. University of Mazandaran. (In Persian)
  • Hodgson, J. (2022). Restorative Justice, Shame and Stigma: Compounding Structural Inequalities in Relation to Gender. In Gender, Power and Restorative Justice (pp. 107-144). Palgrave Macmillan, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-90827-0_5
  • Honkatukia, P., & Keskinen, S. (2018). The social control of young women’s clothing and bodies: A perspective of differences on racialization and sexualization. Ethnicities18(1), 142-161. https://doi.org/10.1177/1468796817701773
  • Ievins, A. (2022, February). Power, shame and social relations in prisons for men convicted of sex offences. Institute of Criminology. https://doi.org/10.17863/CAM.81467
  • Isom Scott, D. A., & Mikell, T. (2019). Gender and general strain theory: investigating the impact of gender socialization on young women’s criminal outcomes. Journal of Crime and Justice42(4), 393-413. https://doi.org/10.1080/0735648X.2018.1559754
  • Lindsey, L. L. (2020). Gender: Sociological Perspectives. Routledge.
  • Lory, G. (2018). The Role of Shame: A Creative Look at Justice. Georgia Southern
  • Losoncz, I., & Tyson, G. (2007): Parental shaming and adolescent delinquency: a partial test of reintegrative shaming theory. The Australian and New Zealand Journal of Criminology, 40, 161-178. https://doi.org/1375/acri.40.2.161
  • Mallicoat, S. L. (2022). Women, gender, and crime: Core concepts. Sage Publications.
  • Murphy, K., & Harris, N. (2007). Shaming, shame and recidivism: A test of reintegrative shaming theory in the white-collar crime context. The British Journal of Criminology47(6), 900-917. https://doi.org/1093/bjc/azm037
  • Murphy, K., & Helmer, I. (2013). Testing the importance of forgiveness for reducing repeat offending. Australian & New Zealand Journal of Criminology46(1), 138-156. https://doi.org/10.1177/0004865812470121
  • Pontzer, D. (2010). A theoretical test of bullying behavior: Parenting, personality, and the bully/victim relationship. Journal of Family Violence25(3), 259-273. https://doi.org/10.1007/s10896-009-9289-5
  • Rebellon, C. J., Piquero, N. L., Piquero, A. R., & Tibbetts, S. G. (2010). Anticipated shaming and criminal offending. Journal of Criminal Justice, 38(5), 988-997. https://doi.org/10.1016/j.jcrimjus.2010.06.016
  • Rutter, N., & Barr, U. (2021). Being a ‘good woman’: Stigma, relationships and desistance. Probation Journal68(2), 166-185. https://doi.org/10.1177/02645505211010336
  • Schaible, L. M., & Hughes, L. A. (2011). Crime, shame, reintegration, and cross‐national homicide: A partial test of reintegrative shaming theory. The Sociological Quarterly52(1), 104-131. https://doi.org/10.1111/j.1533-8525.2010.01193.x
  • Sedighian-Bidgoli, F. & Lashgari, M. (2017). “Systematic identification and review of social issues of student life in Iran”. Research and Planning in Higher Education, 23(3), 115-138. (In Persian)
  • Shadmanfaat, S. M., Choi, J., Kabiri, S., & Yun, I. (2020). Assessing the links between parenting practices, moral emotions, and cyberbullying perpetrations among a sample of Iranian sports fans. International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology64(16), 1674-1695. https://doi.org/10.1177/0306624X20923252
  • Stuewig, J., Tangney, J. P., Heigel, C., Harty, L., & McCloskey, L. (2010). Shaming, blaming, and maiming: Functional links among the moral emotions, externalization of blame, and aggression. Journal of Research in Personality44(1), 91-102. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2009.12.005
  • Svensson, R. (2004). Shame as a consequence of the parent-child relationship: A study of gender differences in juvenile delinquency. European Journal of Criminology1(4), 477-504. https://doi.org/10.1177/1477370804045692
  • Svensson, R., Weerman, F. M., Pauwels, L. J., Bruinsma, G. J., & Bernasco, W. (2013). Moral emotions and offending: Do feelings of anticipated shame and guilt mediate the effect of socialization on offending? European Journal of Criminology10(1), 22-39. https://doi.org/10.1177/1477370812454393
  • Tittle, C. R., Bratton, J., & Gertz, M. G. (2003). A test of a micro-level application of shaming theory. Social Problems, 50(4), 592-617. https://doi.org/10.1525/sp.2003.50.4.592
  • Zand-Aqtaei, F.; Ghorbanzadeh, M. & Gharaili, M. B. (2019). “The Theory of Shame in Restorative Justice from the Perspective of the Quran”. Quran and Science, 13(25), 181-206. (In Persian)
  • Zhang, L., & Zhang, S. (2004). Reintegrative shaming and predatory delinquency. Journal of Research in Crime and Delinquency41(4), 433-453. https://doi.org/10.1177/0022427803262077