مطالعه منابع و عوامل مؤثر بر دریافت حمایت اجتماعی در میان نودانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه برنامه‌ریزی اجتماعی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

حمایت اجتماعی یکی از متغیرهای مورد مطالعه در علوم اجتماعی به‌طور عام و روان‌شناسی اجتماعی و سیاست‌گذاری اجتماعی به‌طور خاص است. پیچیدگی‌ها و عدم تعادل‌های متعدد که از مشخصات کنونی و فزایندۀ جوامع مدرن در سطوح مختلف (کلان و خرد) است، مطالعات بیشتر و مداخلات حرفه‌ای را برای حمایت از افراد در حوزۀ مسائل آسیبی ناشی از تعاملات اجتماعی اقتضا می‌کند. حمایت اجتماعی یکی از مهم‌ترین این حوزه‌ها است که با تأثیرگذاری بر عرصه‌های مختلف فردی و اجتماعی سلامت روانی و بهره‌وری افراد را ارتقا می‌دهد و فرد را برای مواجهه با مشکلات یاری می‌رساند. نودانشجویان به‌دلیل اینکه در یک وضعیت انتقالی به‌لحاظ جمعیت‌شناختی و حرفه‌ای و تحصیلی قرار می‌گیرند، با چالش‌های استرسی مهمی مواجه می‌شوند که برای موفقیت تحصیلی و حفظ سلامتی (روانی و جسمی) نیازمند برخورداری از حمایت اجتماعی و شناخت منابع مؤثر آن هستند. از این‌رو، این پژوهش به واکاوی این منابع می‌پردازد.
این منابع با بهره‌گیری از روش کیفی و با ابزار مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته از متخصصان علوم رفتاری و علوم اجتماعی واکاوی شد. سپس مضمون‌ها با تحلیل تماتیک شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد نهاد خانواده، فضای آموزشی، رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی و همچنین گروه‌های دوستانه از جمله منابع ارائه‌دهندۀ حمایت‌های اجتماعی به نودانشجویان هستند. دریافت حمایت‌های اجتماعی نیز با توجه به ویژگی‌های فردی، اجتماعی و خانوادگی متفاوت‌اند.
مطابق نتایج، حمایت اجتماعی، برخلاف دیدگاه‌های تقابلی که آن را صرفاً یا امری روانی یا امری اجتماعی تلقی می‌کنند، امری درهم‌تنیده و اجتماعی-روانی است که منابع آن بسته به شرایط حامی و متقاضی، از ویژگی‌های فردی، شخصیتی و روانی تأثیر می‌پذیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Studying Sources and Factors Affecting the Receipt of Social Support among New Students

نویسنده [English]

  • Ali Shakoori
Social Planning Department, Faculty of Social Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Social support is one of the significant variables studied in social sciences in general and social psychology and social policy in particular. Modern societies are characterized by many complexities and imbalances at various levels (macro and micro), necessitating additional research and professional interventions to assist individuals in avoiding detrimental or frequent occurrences that are a result of modern social living. One of the most critical initiatives is social support, which enhances the mental health of individuals and assists them in overcoming a variety of socio-pschychological challenges by influencing various personal and social domains. College students are currently confronted with significant stressors as a result of the demographic and professional or educational transitions in their social lives. Thus, they require social support and the recognition of their effective resources for academic success.
These sources have been examined in this investigation. The qualitative method and semi-structured interviews with experts in the fields of social sciences and behavioral sciences were employed to investigate these sources. Then the themes were identified and analyzed using the thematic method.
The results indicate that new students receive social support from a variety of sources, including family, educational environment, mass media, social networks, and peer organizations. Furthermore, the research suggests that the demand for social support from the target group is influenced by individual, personality, social, and family factors.
The research results challenge the perspective that regards social support solely as a psychological or social issue, emphasizing its interconnected social-psychological nature, which is significantly influenced by the psychological characteristics and personality of individuals.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotional Support
  • New Students
  • Objective Support
  • Scientific Support
  • Social Support
  • اثباتی، نرگس (1398). تبیین تأثیر حمایت اجتماعی خانواده بر تنبلی اجتماعی جوانان شهر تهران. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد. دانشکدۀ علوم انسانی. دانشگاه آزاد اسلامی. واحد مرودشت.
  • اوجی، فرزانه، زارع، زهرا، و کردی، ناهید (1393). بررسی عوامل فردی و خانوادگی مؤثر بر درخواست حمایت‌های اجتماعی از شبکه‌های مجازی (آنلاین) در بین دانشجویان دانشگاه آزاد تهران. مطالعات رسانه‌ای، 2(52)، 151-164.
  • پیشرو کلانکش، صمد و نعمتی، شهروز (1397). مدل‌یابی روابط ساختاری حمایت اجتماعی و سبک‌های هویت با سازگاری اجتماعی و کیفیت زندگی. پژوهش‌های روان‌شناسی اجتماعی، 8(32)، 79-90.
  • ثمری، علی‌اکبر، لعلی فاز، احمد، و عسکری، عباس‌علی (1385). بررسی منابع حمایتی و شیوه‌های مقابله با عوامل استرس‌زا در دانشجویان. فصلنامۀ اصول بهداشت روانی، 31، 97-107. https://doi.org/10.22038/jfmh.2006.1808
  • جمالی، داوود (1394) رابطه سبک‌های فرزندپروری و حمایت اجتماعی خانواده با عزت‌نفس و هویت نوجوانان. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی. واحد مرودشت.
  • درختکار، علی و صفی‌خانی، آرامه (1398). رابطه حمایت اجتماعی و راهبردهای مقابله‌ای استرس با تحمل ناکامی در دانشجویان دانشگاه شیراز. رویش روان‌شناسی، 8(10)، 125-132. http://dorl.net/dor/20.1001.1.2383353.1398.8.10.8.2
  • دلپسند، کامل، ایار، علی، خانی، سعید و محمدی، پریخان (1391). حمایت اجتماعی و جرم: مطالعه تطبیقی جوانان مجرم و عادی شهر ایلام.مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 1(2)، 89-120. https://doi.org/10.22059/jisr.2012.36557
  • سعدی‌پور، اسماعیل (1392). آثار فناوری‌های نوین بر شبکه‌های اجتماعی با تأکید بر نوجوانان.مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 2(2)، 315-338.  https://doi.org/10.22059/jisr.2013.50431
  • حیدری، مرضیه و قربانی دولت‌آبادی، مسعود (1399). نقش میانجی عزت‌نفس در رابطه بین حمایت اجتماعی با خستگی عاطفی و بهزیستی روان‌شناختی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 11(6)، 151-170. https://dorl.net/dor/20.1001.1.20086369.1399.11.46.8.7
  • کاپلان، هرولد و سادوک، بنجامین جیمز (1375). خلاصۀ روان‌پزشکی. ترجمۀ نصرت‌الله پورافکاری. جلد دوم. چاپ سوم. تهران: ارجمند.
  • محرابی، طیبه (1398). پیش‌بینی امید به زندگی براساس بهزیستی روان‌شناختی، حمایت اجتماعی ادراک‌شده و رفتار دلبستگی در روابط زناشویی در زنان نجات‌یافته از خودسوزی (مطالعۀ موردی: زنان متأهل ایلام). پیشرفت‌های نوین در علوم رفتاری، 4(34)، 19-45. https://civilica.com/doc/993340

 

Ahmed, A. A., Almishaal, A. A., Hassan, S. U. N., Kamel, R. M., Atteya, M. R. M., Obeidat, S. T., ... & Alghatani, F. D. (2023, February). Types and Sources of Social Support Accessible to University Students with Disabilities in Saudi Arabia during the COVID-19 Pandemic. In Healthcare (Vol. 11, No. 4, p. 464). MDPI.‌ https://doi.org/10.3390/healthcare11040464

Albrecht, T. L., & Goldsmith, D. J. (2003). Social support, social networks, and health. In The Routledge handbook of health communication (pp. 277-298). Routledge.‌

Ates, N., Unubol, B., Bestepe, E. E., & Bilici, R. (2023). The effect of perceived social support on quality of life in Turkish men with alcohol, opiate and cannabis use disorder. Journal of Ethnicity in Substance Abuse22(2), 316-336.‌http://dx.doi.org/10.1080/15332640.2019.1685051 (In Persian)

Backhaus, I., Fitri, M., Esfahani, M., Ngo, H. T., Lin, L. J., Yamanaka, A., ... & Khoo, S. (2023). Mental Health, Loneliness, and Social Support among Undergraduate Students: A Multinational Study in Asia. Asia Pacific Journal of Public Health, 35(4), ‌244-250. http://dx.doi.org/10.1177/10105395231172311

Bhochhibhoya, A., Dong, Y., & Branscum, P. (2017). Sources of social support among international college students in the United States. Journal of International Students7(3), 671-686. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.570032

‌Blanco, M., Guerra, A. M., Rubio, M. A., Finck, C., King, A. C., Rosas, L. G., ... & Montes, F. (2023). Emergence of social support networks among breast cancer survivors through a community-based physical activity program in Colombia. Social Networks73, 62-71. http://dx.doi.org/10.1016/j.socnet.2022.12.007

Blome, A., & Euchner, E. M. (2023). Reconceptualising social care: the (new) contestation of social care and its gendered implications. European Journal of Politics and Gender6 (2), 145-150. http://dx.doi.org/10.1016/j.socnet.2022.12.007

Borrelli, P., Benevene, C., Fiorilli, F., Amelio, D., & Pozzi, G. (2014). Depression in a normal adolescent sample. Personality and Individual Differences, 32(2), 337-348.

Braun, V., Clarke, V. (2019). Reflecting on reflexive thematic analysis. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 11(4), 589–597. https://doi.org/10.1080/2159676X.2019.1628806

Cacioppo, J. T., & Cacioppo, S. (2018). The growing problem of loneliness. The Lancet, 391(10119), 426. https://doi.org/10.1016/s0140-6736(18)30142-9

Cantor, M. H. (1979). Neighbors and Friends: An Overlooked Resource in the Informal Support System. Research on Aging, 1(4), 434-463. https://doi.org/10.1177/016402757914002

Chi, X., Jiang, W., Guo, T., Hall, D. L., Luberto, C. M., & Zou, L. (2022). Relationship between adverse childhood experiences and anxiety symptoms among Chinese adolescents: The role of self-compassion and social support. Current Psychology, 1-13.‌ https://doi.org/10.1007/s12144-021-02534-5

Cohen, S., & Wills, T. A. (1985). Stress, social support, and the buffering hypothesis. Psychological bulletin98(2), 310. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0033-2909.98.2.310

Delpasand, K. Ayar, A., Khani, S., & Mohammadi, P. (2011). Social support and crime: a comparative study of delinquent and normal youth in Ilam city. Social Studies and Research in Iran, 1(2), 89-120. https://doi.org/10.22059/jisr.2012.36557 (In Persian)

Dremkar, A., & Safikhani, A. (2018). The relationship between social support and stress coping strategies with tolerance of failure in students of Shiraz University. Development of Psychology, 8(10), 125-132. http://dorl.net/dor/20.1001.1.2383353.1398.8.10.8.2 (In Persian)

Esbati, N. (2018). Explaining the effect of family social support on the social laziness of Tehran youth. Master's thesis, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Maroodasht Branch. (In Persian)

Heidari, M., & Ghorbani Daulatabadi, M. (2019). The mediating role of self-esteem in the relationship between social support and emotional exhaustion and psychological well-being. A New Approach in Educational Management, 11(6), 151-170. https://dorl.net/dor/20.1001.1.20086369.1399.11.46.8.7 (In Persian)

Huynh, J. (2023). “Family is the beginning but not the end”: Intergenerational LGBTQ chosen family, social support, and health in a vietnamese American community organization. Journal of Homosexuality70(7), 1240-1262. https://doi.org/10.1080/00918369.2021.2018879

Kaplan, H. I., & Sadock, B. J. (1976). Kaplan's Summary of Psychiatry (2nd Ed.). Translated by: N. Pourafkari. Vol. 2. Tehran: Arjmand. (In Persian)

King, R. B., & Ganotice Jr, F. A. (2014). The Social Underpinnings of Motivation and Achievement: Investigating the Role of Parents, Teachers, and Peers on Academic Outcomes. The Asia-Pacific Education Researcher, 23(3), 745–756. http://dx.doi.org/10.1007/s40299-013-0148-z

Lin, M., Wolke, D., Schneider, S., & Margraf, J. (2020). Bullying history and mental health in university students: the mediator roles of social support, personal resilience, and self-efficacy. Frontiers in psychiatry10, 960. https://doi.org/10.3389%2Ffpsyt.2019.00960

Mehrabi, T. (2018). Prediction of life expectancy based on psychological well-being, perceived social support and caring behavior in marital relationships in women saved from self-immolation (a case study of married women in Ilam). New Advances in Behavioral Sciences, 4(34), 19-45. https://civilica.com/doc/993340 (In Persian)

Oji, F., Zare, Z., & Kurdi, N. (2013). Investigating individual and family factors affecting the request for social support from virtual networks (online) among students of Azad University of Tehran. Media Studies, 2(52), 151-164. (In Persian)

Pishrou Kalankesh, S., & Nemati, S. (2017). Modeling the structural relationships of social support and identity styles with social adaptation and quality of life. Social Psychology Research, 8(32), 79-90. (In Persian)

Rathus, S. A. (1990). Psychology. Fort Worth, TX: Holt, Rinehart, and Winston.

Saadipour, I. (2012). Effects of new technologies on social networks with emphasis on teenagers. Social Studies and Research in Iran, 2(2), 315-338. https://doi.org/10.22059/jisr.2013.50431 (In Persian)

Samari, A. R., Laali Faz, A., & Askari, A. A. (2015). Investigating support resources and ways to deal with stressful factors in students. Mental Health Principles Quarterly, 8, 97-107. (In Persian)

Sandler, I. N., & Barrera, M. (1984). Toward a multimethod approach to assessing the effects of social support. American Journal of Community Psychology12(1), 37. https://psycnet.apa.org/doi/10.1007/BF00896927

Xin, Z. (2022). Perceived social support and college student engagement: moderating effects of a grateful disposition on the satisfaction of basic psychological needs as a mediator. BMC Psychology10(1), 1-9. http://dx.doi.org/10.1186/s40359-022-01015-z

Ye, j. (2006). Perceived social support, enacted social support and depression in a sample of college students. Psychological Science (China), 29(5), 1141–1143. http://dx.doi.org/10.1080/13548506.2018.1549744