تحلیل جایگاه مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران در جامعه شناسی آکادمیک ایران در دهه 30و40 شمسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 خیر

2 ندارد

10.22059/jisr.2024.366931.1450

چکیده

پرسش از جایگاه مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی که در دهۀ 40 خورشیدی ذیل دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شروع به کار کرد در جامعه شناسی آکادمیک ایران، پرسشی بنیادین است چراکه در پاسخ به آن نه تنها می توان جریان های جامعه شناسی ایران را از هم تمییز داد، بلکه میشود ریشه ها و علامت های ناتوانی و رنجوری علوم اجتماعی ایران را نیز شناخت. در پاسخ به این پرسش بیشتر تحلیل گران به تاریخ نگاری جامعه شناسی آکادمیک در ایران و آن هم بی نسبت با مواد و مصالح این تاریخ پرداخته اند چرا که آنچنان که نشان دادیم اینان بیشتر به امکان یا امتناع علوم اجتماعی در ایران می پردازند و نه جامعه شناسی آکادمیک ایران. در این مقاله با استفاده از روش تاریخ انتقادی و مطالعه اسنادی نشان می دهیم تحلیل این جایگاه جز از مجرای فهم میدان اجتماعی که مؤسسه در درون آن شکل گرفته امکان پذیر نیست و خواهیم دید که این نهاد آکادمیک از دل پرسش ها و ضروریات اجتماعی ایران برآمده و گامهایی که در راه تولد جامعه‌شناسی در ایران برداشته در پی پاسخ به همین پرسش ها و ضروریات بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of the position of the Institute of Social Studies and Research of Tehran University in the academic sociology of Iran in the 30s and 40s

نویسندگان [English]

  • yaser mohamadkhani 1
  • ebrahim towfigh 2
1 no
2 no
چکیده [English]

The question of the position of the Institute of Social Studies and Research, which started working in the 1940s under the Faculty of Literature of the University of Tehran, is a fundamental question in Iran's academic sociology, because the answer to it is not only possible to distinguish the currents of Iranian sociology. Rather, it is possible to recognize the roots and signs of the weakness and suffering of Iranian social sciences. In response to this question, most of the analysts have focused on the historiography of academic sociology in Iran, and that is disproportionate to the materials and materials of this history, because as we have shown, they focus more on the possibility or refusal of social sciences in Iran, and not on society. Academic studies of Iran. In this article, using the method of critical history and document study, we show that the analysis of this position is not possible except through the understanding of the social field in which the institution was formed, and we will see that this academic institution emerged from the heart of Iran's social questions and needs. And the steps taken on the way to the birth of sociology in Iran have been in search of answers to these questions and necessities.On the other hand, the sociological view ruling the institution was contrary to the ruling current of the intellectuals of the time, and by adhering to its sociological principles, the institution still maintained its clear boundaries with non-academic currents such as the leftist discourse.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic sociology
  • institution
  • possibility
  • refusal
  • technocrats