بازنمایی امید اجتماعی در آثار سینمایی جنبش موج نو ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس

2 استادیار گروه جامعه‌شناسی، دانشگاه تربیت مدرس

10.22059/jisr.2024.358583.1399

چکیده

هدف مقاله حاضر بررسی نحوه بازنمایی امید اجتماعی در آثار سینمای موج نو ایران است. مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی درصدد پاسخ دادن به این پرسش است که «بازنمایی امید اجتماعی در آثار سینمای موج نو ایران چگونه است؟» و «چگونه می‌توان این بازنمایی را با زمینه اجتماعی تولید این آثار مرتبط دانست؟» سینمای موج نو ایران، جنبشی سرآمد، پویا و از نظر مخاطب، همچنان زنده در تاریخ سینمای این کشور و عمدتاً اقتباس‌ شده از ادبیات معاصر ایران و جهان است و از این رو درک سنجش امید اجتماعی در این آثار برای دستیابی به بینش‌هایی درباره شناخت زمینه تاریخی اجتماعی ـ سیاسی ایران معاصر اهمیت دارد. با بهره‌گیری از نظریه جامعه‌شناسی هنر زیمل، مقاله بررسی می‌کند که چگونه این آثار به‌عنوان آینه‌هایی برای بازتاب پویایی‌های امید اجتماعی، مقابله با گفتمان رسمی «رشد و پیشرفت» و توسعه گفتمانِ رقیب برآمده از ناخرسندی‌های اجتماعی عمل می‌کنند. با صورت‌بندی سه عنصری از امید اجتماعی شامل عاملیت، هدفمندی و امکان‌پذیری، نتایج مطالعه نشان می‌دهد صرف‌نظر از وجود طیف گسترده رویکردها از باور قوی به امید اجتماعی تا ناباوری مطلق به آن در بین آثار شاخص این جنبش سینمایی، در مجموع، اغلب آثار از طریق بازنمایی ابژه‌هایی غیرعامل، فاقد هدف و ناتوان‌سازی شده بر ناباوری نسبت به امید اجتماعی تأکید دارند. این مقاله بینش‌هایی را در مورد زمینه اجتماعی فرهنگی جامعه ایران ارائه و بر تأثیر ماندگار این روایت‌های سینمایی بر شکل‌دهی ادراکات امید اجتماعی تأکید می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Representation of Social Hope in Iranian New Wave Movement Works

نویسندگان [English]

  • Somayeh Karami 1
  • Kamran Rabiei 2
1 M.A. Student of Sociology, Tarbiat Modares University
2 Assistant Professor, Department of Sociology, Tarbiat Modares University
چکیده [English]

Purpose: Cinematic works serve as reflections of a society's cultural unconscious, enabling sociologists to study its hopes, aspirations, and societal concerns. This manuscript utilizes qualitative content analysis to examine the portrayal of social hope in 15 films from the Iranian New Wave Movement. The research aims to address two key questions: "How is social hope represented in Iranian New Wave Cinema?" and "How does this representation relate to the social context of the film production?"

Theoretical approach: Drawing from Simmel's sociological theory of art, the article examines how films mirror social hope dynamics, challenging "growth and progress" discourse, and cultivating an alternative discourse from social discontents. Despite extensive literature on "social hope" and the "sociology of hope," analytical formulations are limited. This article adopts Schneider's triple articulation—encompassing "agency," "purposefulness," and "feasibility"—as indicators to measure social hope.

Method and sampling: Employing qualitative content analysis, this research focuses on 15 films representing the Iranian New Wave Movement, a cinematic movement in Iran from 1347 to 1357. Noteworthy directors include Dariush Mehrjoei, Masoud Kimiaei, Nasser Taqvai, Bahram Bayzaei, and Amir Naderi. Purposeful stratified sampling was employed, selecting three works from each director, aligning with the research objective. This method ensured the selection of works most aligned with the study's purpose.

Findings: The study reveals diverse perspectives on social hope, ranging from steadfast faith to skepticism. In general, the films emphasize skepticism towards social hope, with most works expressing disbelief in its possibility or actively discouraging society through depictions of inactive, aimless, and disabled elements. Only four films in the sample population deviate from this trend. The article provides valuable insights into the cultural unconscious of the era, emphasizing the enduring influence of these cinematic narratives on shaping perceptions of societal hope.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social hope
  • agency
  • purposefulness
  • feasibility
  • Iranian New Wave Movement