ارزش های مادی گرایانه و شیء انگاری بدن دانشجویان دختر (مورد مطالعه: دانشگاه ارومیه)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی، دانشگاه ارومیه

2 گروه جامعه شناسی، دانشگاه ارومیه

10.22059/jisr.2024.366063.1445

چکیده

یکی از ویژگی‌های مدرنیته، تسلط یافتن مصرف و مصرف‌گرایی بر تمام وجوه زندگی آدمی است. از این حیث، بدن متنی است که در دوران مدرن به کالایی بدل شده که بستر مصرف است. بدن به کالایی همواره مساله‌دار بدل شده که خود مصرف می‌شود و ابژه مصارف دیگر قرار می‌گیرد. هدف اصلی این پژوهش بررسی مصرف‌گرایی دانشجویان و رابطه آن با شی‌انگاری بدنی است.

روش پژوهش پیمایشی بوده که داده های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان دختر دانشگاه ارومیه هستند که 182 نفر از آنان به شیوه نمونه گیری طبقه ای انتخاب شده اند.

یافته های تحقیق نشان داد که، میانگین مصرف‌گرایی دانشجویان 28/61 درصد و میانگین شی‌انگاری بدنی 67/59 درصد برآورد شده است. بررسی آماره‌های توصیفی مربوط به ابعاد شی‌انگاری بدنی نشان می‌دهد که بعد نظارت بدنی حائز بیشترین میانگین (22/65 درصد) و بعد شرم بدنی دارای کمترین میانگین (40/48 درصد) بوده است. از بین متغیرهای زمینه‌ای؛ سن، دانشکده محل تحصیل، درآمد ماهیانه خانوار و طبقه اجتماعی مصرف گرایی دانشجویان را تحت تاثیر قرار می دهند. مصرف‌گرایی با شی‌انگاری بدنی دانشجویان رابطه مثبت و معنی داری دارد. در میان ابعاد شی‌انگاری بدنی ابعاد کنترل ظاهر بدن و شرم بدنی با مصرف‌گرایی ارتباط مثبت و معنی‌داری دارند به جز بعد نظارت بدنی که ارتباط معنی داری با مصرف‌گرایی ندارد. مدل رگرسیونی نشانگر آن است در میان ابعاد سه گانه شی‌انگاری بدنی بعد کنترل ظاهر بدن 17 درصد از تغییرات واریانس مصرف‌گرایی را تبیین می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Materialistic Values and Body Objectification of Female Students Case Study: (Urmia University)

نویسندگان [English]

  • Saeed Soltani Bahram 1
  • Danyar Ghorbani 2
1 department of Sociology,, Urmia University
2 Department of Sociology, Urmia University
چکیده [English]

One of the characteristics of modernity is the dominance of consumption and consumerism on all aspects of human life. In this sense, the body is a text that has turned into a commodity that is the basis of consumption in the modern era. The body has become an always problematic commodity that is consumed by itself and becomes the object of other uses. The main purpose of this research is to investigate the consumerism of students and its relationship with physical objectification.

The research method was a survey, the required data was collected using a questionnaire. The statistical population of the research is the female students of Urmia University, 182 of whom were selected by stratified sampling.

The findings of research showed that the average of students' consumerism was 61.28% and the average of physical objectification was estimated at 59.67%. Also, students' consumerism is not significantly different according to their place of residence, level of education, and field of study, while the variables of age, college of study, monthly household income, and social class affect students' consumerism. Consumerism has a positive and significant relationship with students' bodily objectification. Among the dimensions of body objectification, the dimensions of body appearance control and body shame have a positive and significant relationship with consumerism, except for the dimension of body surveillance, which has no significant relationship with consumerism. The regression model shows that among the three dimensions of body objectification, the dimension of body appearance control explains 17% of the variance of consumerism.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Consumerism
  • Body Objectification
  • Body Surveillance
  • Body Appearance Control
  • Students