احمدی، عزتالله، عدلی پور، صمد، افشار، سیمین، و بنیاد، لیلی (1395). تبیین جامعهشناختی مدیریت بدن و ارتباط آن با عوامل اجتماعی و فرهنگی در میان دختران و زنان شهر تبریز، پژوهشنامۀ زنان، 7(15)، 29-50.
ادیبی سده، مهدی، علیزاده، مهستی، و کوهی، کمال (1390). تبیین جامعهشناختی مدیریت بدن در میان
زنان»،
مطالعات اجتماعی- روانشناختی زنان،
9(3)، 35-58.
https://doi:10.22051/jwsps.2011.1404
باکاک، رابرت (1381). مصرف. ترجمۀ خسرو صبری. تهران: شیرازه.
بهار، مهری، و وکیلی قاضی جهانی، محمدرضا (1390). تحلیل گفتمان جراحیهای زیبایی صورت. زن در توسعه و سیاست، 9(1)، 63-92.
بودریار، ژان (1402).
جامعۀ مصرفی. ترجمۀ پیروز ایزد. تهران: ثالث.
سفیری، خدیجه، و قبادی، مهناز (1392). فرهنگ زیبایی و جامعۀ مصرفی (با تأکید بر مصرفگرایی در لوازم آرایشی).
مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران،
2(2)، 247-266
. https://doi:10.22059/jisr.2013.50428
شریفینژاد، مرضیه، و میرفردی، اصغر (1398). رابطۀ بین مصرفگرایی و سرمایۀ فرهنگی با تأکید بر ارزشهای دینی. اقتصاد اسلامی، 19(75)، 31-50.
قانعی راد، محمدامین، و رشتیانی، آذر (1394). جامعهپذیری علمی و مدیریت بدن در دانشگاه (مورد مطالعه: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران). مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 14(28)، 153-168.
منصوری نیک، اعظم، داودی، ایران، نیسی، عبدالکاظم، مهرابیزاده هنرمند، مهناز، و تمناییفر، محمدرضا (1401). ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی مقیاس آگاهی از بدن شیءانگاشته.
اندازهگیری تربیتی،
12(48)، 77-98.
https://doi:10.22054/jem.2023.62796.2210
نقدی، اسداله، معمار، ثریا، و داستانی، مریم (1397). تحلیل جامعهشناختی بازتعریف هویت اجتماعی زنان در پرتو تمایلات مصرفگرایانه مورد مطالعه: زنان متولد دهههای 50، 60 و 70 شهر اصفهان.
جامعهشناسی کاربردی،
29(4), 183-208.
https://doi:10.22108/jas.2018.110010.1334
نصر، ندا، و ناعمی، علیمحمد (1398). رابطۀ گرایشهای فمینیستی با خودشیءانگاری، درونیسازی لاغری ایدئال و هویت جنسی (مطالعۀ موردی دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار).
زن در توسعه و سیاست،
17(3)، 469-486.
https://doi:10.22059/jwdp.2020.279726.1007626
نوربخش، سید نوید، جعفری، پژمان، غفاری، فرهاد، و منصوریان، یزدان. (1397). مصرف نمایشی جوانان: آیندۀ مصرفگرایی. آیندهپژوهی مدیریت، 29(4)، 149-172.
Adibi Sedah, M., Alizadeh, M., & Koohi, K. (2011). Psychological commitment and levels of self concept & perceived organizational justice a comparative study of men and women. Women's Studies Sociological and Psychological, 9(3), 35-58. https://doi: 10.22051/jwsps.2011.1404 (In Persian)
Ahmadi, E., Adlipour, S., Afshar, S., & Bonyad, L. (2016). Sociological Explication of Body Management and its Relation with Social and Cultural Factors in Girls and Women in Tabriz City. Women Studies, 7(15), 29-50. (In Persian)
Ashikali, E., Ayers, S., & Dittmar, H. (2017). The impact of cosmetic surgery advertising on women’s body image and attitudes towards cosmetic surgery.
Psychology of Popular Media Culture,
6(3), 255-273.
https://doi.org/10.1037/ppm0000099
Bahar, M., & Vakili Ghazi Jahani, M. (2011). Analyzing the discourse of beauty surgeries on the face. Woman in Development & Politics, 9(1), 63-92. (In Persian)
Baudrillard, J. (2022). The Consumer Society: Myths and Structures. Translated by: P. Izadi. Tehran: Saless.
Bernard, P., Gervais, S., Allen, J., Campomizzi, S., & Klein, O. (2015). Body parts reduction and self-objectification in the objectification of sexualized bodies.
Revue Internationale de Psychologie Sociale,
28(1), 39–61.
https://doi.org/10.1177/0361684315580125
Bocock, R., (2002). Consumtion. Translated by: K. Sabouri. Tehran: Shirazeh.
Cash, T. F. (2002). A negative body image: Evaluating epidemiologi-cal evidence. In T. F. Cash & T. Pruzinsky (Eds.), Body image: Ahandbook of theory, research, and clinical practice (pp. 269–276). New York, NY: Guilford Press.
Dimas, M. A., Galway, S. C., & Gammage, K. L. (2021). Do you see what I see? The influence of self-objectification on appearance anxiety, intrinsic motivation, interoceptive awareness, and physical performance.
Body Image, 39, 53-61.
https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2021.05.010
Douglas, M. (1970), Natural Symbols: Explorations in Cosmology. London: Barrie and Rackliff, The Cresset Press.
Foucault, M. (1980). The History of Sexuality, Translated from the French by: R. Hurley. New York: Pantheon Books.
Fredrickson, B. L., & Roberts, T. A. (2011). Objectification theory: Toward understanding women's lived experiences and mental health risks. Psychology of Women Quarterly, 21(2), 173-206.
Ghaneirad, M. A., & Rashtiani, A. (2015). Scientific Socialization and Body Management in University (Case Study : MA and Ph.D. Students of University of Tehran). Strategic Studies on Youth and Sports, 14(28), 153-168. (In Persian)
Gunadóttir U., & Gararsdóttir R. B. (2014). The influence of materialism and ideal body internalization on body-dissatisfaction and body-shaping behaviors of young men and women: support for the Consumer Culture Impact Model.
Scandinavian Journal of Psychology, 55, 151–159.
http://dx.doi.org/10.1111/sjop.12101
Ganji, M., Amir Mazaheri, A. M., & Labibi, M. (2019). The social genealogy and manipulation of body among Iranian women.
Journal of Woman and Family Studies,
7(1), 205-245.
https://doi:10.22051/jwfs.2019.13890.1358 (
In Persian)
Greenleaf, C. (2005). Self-objectification among physically active women. Sex Roles, 52(1-2), 51-62.
Mancini, M., & Esposito, C. M. (2021). Lived body and the Other's gaze: a phenomenological perspective on feeding and eating disorders.
Eating and Weight Disorders: EWD,
26(8), 2523–2529.
https://doi.org/10.1007/s40519-020-01103-2
Mansourinik, A., Davoudi, I., Neisi, A., Mehrabizade Honarmand, M., & Tamannaeifar, M. (2022). Psychometric properties of the Persian version of objectified body consciousness scale.
Quarterly of Educational Measurement,
12(48), 77-98.
https://doi:10.22054/jem.2023.62796.2210
McKinley, N. M. (2006). The developmental and cultural contexts of objectified body consciousness: a longitudinal analysis of two cohorts of women. Developmental Psychology, 42(4), 679-678
Naghdi, A., Memar, S., & Dastani, M. (2018). Sociological Analysis Redefining the Social Identity of Women in the Light of Consumerism Tendencies ; case study: Women born in the 1970s, 1980s and 1990s of Isfahan.
Journal of Applied Sociology,
29(4), 183-208.
https://doi:10.22108/jas.2018.110010.1334 (
In Persian)
Nasr, N., & Naemi, A. M. (2019). The relationship between feminism tendencies with self-objectification, thin ideal internalization and gender identity in female students, Islamic Azad University of Sabzebvar.
Woman in Development & Politics,
17(3), 469-486.
https://doi:10.22059/jwdp.2020.279726.1007626 (
In Persian)
Noorbakhsh, S. N., Jafari, P., Ghaffari, F., & Mansourian, Y. (2019). Conspicuous consumption among young consumers: The future of consumerism. Future study Management, 29(115), 149-172. (In Persian)
Pourjebelli, R., & Masoumi, J. (2022). Examine the most important components affecting this important to pave the way for useful measures in Zanjan city womens.
Quarterly Journal of Woman and Society,
13(49), 135-150.
https://doi:10.30495/jzvj.2021.25304.3283 (
In Persian)
Safiri, K., & Ghobadi, M. (2013). Beauty culture and consumer society (with emphasis on consumerism in cosmetics).
Quarterly of Social Studies and Research in Iran,
2(2), 247-266.
https://doi:10.22059/jisr.2013.50428 (
In Persian)
Sharifinejad, M., & Mirfardi, A. (2019). The Relationship between Consumption and Cultural Capital with emphasis on Islamic values. Islamic Economics, 19(75), 31-50. (In Persian)
Wollast, R., Riemer, A. R., Gervais, S. J., Grigoryan, L., Bernard, P., & Klein, O. (2021). How cultural orientation and self-compassion shape objectified body consciousness for women from America, Belgium, Russia, and Thailand.
Self and Identity, 20(7), 930-950.
https://doi.org/10.1080/15298868.2020.1787220