مطالعه جامعه شناختی عملکرد سازمان های مردم نهاد خدمات بهزیستی در شهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تهران / دانشکده جغرافیا / تهران

2 گروه جغرافیای سیاسی، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 مرکز پژوهشها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج

10.22059/jisr.2024.362019.1423

چکیده

مقدمه : ارزیابی عملکرد سازمان های مردم نهاد (سمن ها) از شاخص های اصلی در بهینیه سازی فرایند مدیریت آنهاست. این مقاله با هدف ارزیابی عملکرد سمن های خدمات بهزیستی و ارائه پیشنهادات مدیریتی برای ضعف های آنها نوشته شده است. روش: روش تحقیق ترکیبی بوده است ، داده های کمی با مطالعه پیمایشی پرسشنامه ای و داده های کیفی با مصاحبه عمیق جمع آوری شده اند. جامعه آماری در مطالعه پیمایشی ، مددجویان و خدمات گیرنده های سمن های بهزیستی در تهران بودند که از بین آنها تعداد 384 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. در مصاحبه عمیق مشارکت کنندگان شامل مدیران و کارشناسان زبده سمن ها به تعداد 15 نفر بوده اند. یافته ها : یافته ها نشان دادکه سمن ها تنها در حوزه های غیر حرفه ای خود موفق بوده اند و فقدان دانش گرایی و تخصص گرایی، و عدم تامین مالی مهمترین عوامل ناکامی آنها در فعالیتهای حرفه ای شان بوده اند. تحلیل عملکرد سمن های بهزیستی با استفاده از مدل تحلیل اهمیت- عملکرد نشان داد که چهار حوزه فعالیت حرفه ای سمن ها در بخش اتلاف منابع قرار دارد و مستلزم انتقال آنها به بخش عملکرد بهینه است.این امر مستلزم ترمیم سه بخش فرایند از طریق نحوه تعامل آنها با دولت؛ محتوا از طریق تخصص گرایی ؛ و بهبود عملکرد و توسعه با ارزیابی های دوره ای است.نتیجه گیری : بهبود عملکرد این سمن ها مستلزم رفع محدودیت های اداری و اجرایی و تقویت زیرساخت های مالی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Sociological study of the performance of Non-Governmental Organizations of welfare services in Tehran

نویسندگان [English]

  • Rasoul Afzali 1
  • Mohammad Ali Keyani 2
  • Mohammad Asadian 3
1 University of Tehran / Faculty of Geography / Tehran
2 political Geography Department, Faculty of Geography. University of Tehran. Tehran., Iran
3 center of research and studies of strategic. Islamic council of Karaj city
چکیده [English]

Introduction: Evaluation of the performance of Non-Governmental Organizations (NGOs) is one of the main indicators in optimizing their management process. This article is written with the aim of evaluating the performance of welfare services and providing management suggestions for their weaknesses.



Method: The research method was mixed (Quantitative and qualitative methods). Quantitative data have been collected by questionnaire survey and qualitative data by in-depth interview. The statistical population in the survey study was the clients and service recipients of welfare services in Tehran, from which 384 people were selected as the sample size. In the in-depth interview, the participants included 15 senior managers and experts.



Findings: The findings showed that welfare services were successful only in their non-professional fields and the lack of knowledge and specialization, and lack of financing were the most important factors of their failure in their professional activities. The performance analysis of welfare services using the performance-importance analysis model showed that the four areas of professional activity of them are in the waste of resources unit and require their transfer to the optimal performance sector. This requires the restoration of three parts of the process through the way they interact with the government; content is through specialization; performance improvement; and development with periodic evaluations.



Conclusion: The most important challenge of Non-Governmental Organizations sector has been related to how they interact with the government and especially how to finance them. Improving the performance of these welfare services requires removing administrative and executive restrictions as well as strengthening the financial infrastructure.

کلیدواژه‌ها [English]

  • NGOs,"
  • "
  • Welfar"
  • performance evaluation"
  • specialization"
  • , "
  • Tehran"