تجربه زیسته کودکان متاخر از نظارت والدین بر مصرف رسانه‌ای آنها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران

2 کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران

10.22059/jisr.2025.386593.1566

چکیده

گروه سنی 9 تا 12ساله (کودکان متاخر)، یک گروه‌ سنی از مخاطبان و کاربران رسانه‌ها است که کمتر مطالعه شده است. این گروه سنی چندان به مثابه کودک محسوب نمی‌شوند و از طرفی، در آستانۀ نوجوانی قرار دارند و بنابر شرایط خاص شان، ویژگی‌هایی از کودکی و نوجوانی را دارند.

مواجهۀ این دسته از کودکان با رسانه‌ها و تولیدات رسانه‌ای، تبدیل به یکی از دغدغه‌های جدی خانواده‌ها شده‌است. کودکان متأخر در بازۀ سنی مذکور، زودتر با مسائل مربوط به گروه سنی نوجوان مواجه می‌شوند و مایلند سبک و سیاق رابطه‌ خود با والدینشان را تغییر دهند. از این رو این مطالعه به دنبال پاسخ به این پرسش‌ها است که رویکرد این گروه سنی به مصرف رسانه‌ای چگونه است؟ و این گروه سنی در زمینه‌ مصرف رسانه‌ای و قواعد وضع‌شده توسط والدین در این زمینه، چگونه با والدین خود تعامل می‌کنند و تمایل آن‌ها به دنبال کردن رفتارهایی خارج از حوزۀ قواعد وضع‌شده توسط والدین چگونه محقق می‌شود؟

برای مطالعۀ این موضوع، در مبانی نظری به سبک‌های مختلف والدگری یا فرزندپروری، از نگاه بامریند پرداخته شده است. برای جمع‌آوری داده‌ها با 32 دانش‌آموز تهرانی 9 تا 12 ساله مصاحبه شده است. داه‌های گردآوری شده از مصاحبه‌ها، تحلیل مضمون شده‌اند. از دید کودکان مذکور، والدین آنها به شیوه‌های گوناگون تبعیض‌آمیز، تسامح‌آمیز، غفلت‌آمیز و مصالحه‌آمیز بر مصرف رسانه‌ای آنها نظارت دارند. کودکان در مواجهه با وضع قواعد نظارتی والدین، تنش‌هایی را بر سر کمیت مصرف، موقعیت مصرف و محتوای مصرف رسانه‌ای، تجربه می‌کنند که با شیوه‌های مختلفی این تنش‌ها را از سر می‌گذرانند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The lived experience of Late children from parental supervision on their media consumption

نویسندگان [English]

  • Abdollah Bicharanlou 1
  • Seyedeh Boshra Goldani 2
1 Associate Professor, The University of Tehran
2 M.A of Social Communication, The University of Tehran
چکیده [English]

The age group of 9 to 12 years old (Late Children) is an age group of audience and media users that is less studied. This age group is not considered as child and on the other hand, they are on the threshold of adolescence and according to their own conditions, they have characteristics of adolescence and characteristics of childhood.

The exposure of this group of children to the media and media productions, especially games and the Internet, has made serious concerns and challenges for families. On the other hand, late children in the mentioned age range face problems related to the teenage age group, earlier and want to change the style and context of their relationship with their parents.

Thus, this study aims to answer these questions: what is the approach of this age group to media consumption? And how does this age group interact with their parents in the field of media consumption and the rules set by parents in this field? and how is their desire to pursue behaviors outside the scope of the rules established by their parents realized?

In order to study this topic, different parenting styles have been described from the Bamrind point of view. To collect data, 32 Tehrani students aged 9 to 12 were interviewed. The data collected from the interviews have been analyzed through thematic analysis. From the point of view of the mentioned children, their parents supervise their media consumption in various discriminatory, tolerant, negligent and conciliatory ways.

Faced to the imposition of parental control rules, children experience tensions over the amount of consumption, the consumption situation and the content of media consumption, and they experience these tensions in different ways.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Late Children
  • parents
  • media
  • media consumption
  • parental supervision