نقش والدین ورزشکار در سلامت روانی و اجتماعی فرزندان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی ورزشی دانشگاه تهران

10.22059/jisr.2025.397098.1630

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی عمیق و کیفی نقش والدین ورزشکار در ارتقاء سلامت روانی و اجتماعی فرزندان انجام پذیرفته است. این مطالعه به دنبال پاسخ به این پرسش بود که والدین ورزشکار چگونه و از طریق چه فرایندهایی موجب حفظ و تقویت سلامت فرزندانشان در ابعاد روانی و اجتماعی می‌شوند. روش تحقیق، کیفی با استفاده از تحلیل مضمون مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با ۱۵ نوجوان و جوان (با میانگین سنی 4/23 سال و در بازه سنی ۱۶ تا ۲۷ سال) بود که حداقل یکی از والدین آن‌ها سابقه‌ی فعالیت ورزشی منظم یا حرفه‌ای داشتند. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل مضمون براون و کلارک (۲۰۰۶) تحلیل شدند.

یافته‌ها نشان داد که شش مضمون اصلی در این زمینه نقش دارند: ۱) الگو بودن والدین (در ورزش، سلامت، و نظم و انضباط)؛ ۲) تشویق و حمایتگری والدین (شامل انگیزش، حمایت عاطفی، و استقلال‌بخشی)؛ ۳) آموزش مهارت‌های زندگی (نظیر نظم، صبر، تاب‌آوری، و مدیریت هیجان)؛ ۴) ایجاد محیط امن و حمایتی در خانواده (فضای آرام، شاد و مبتنی بر گفتگو)؛ ۵) تأثیرات عاطفی و اجتماعی مثبت (مانند ایجاد حس افتخار، علاقه‌مندی به ورزش، و بهبود روابط اجتماعی)؛ و ۶) مدیریت و تسهیل‌گری والدین (در مدیریت استرس، کنترل خشم، و تقویت مسئولیت‌پذیری).

این پژوهش نشان می‌دهد که والدین ورزشکار از طریق این سازوکارها و به طور خاص به واسطه افزایش تاب‌آوری روانی (مانند مدیریت استرس و افزایش خودباوری) و تقویت مهارت‌های اجتماعی (مانند کار گروهی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی) در فرزندان خود، نقش مهمی در زمینه حفظ و ارتقاء سلامت روانی و اجتماعی آن‌ها ایفا می‌کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The role of athletic parents in the mental and social health of their children

نویسندگان [English]

  • Seiyed Pouya 1
  • Benyamin Khazraee Rad 2
1 Assistant Professor, Faculty of Social Sciences, University of Tehran
2 Master's student in Sport Sociology, University of Tehran
چکیده [English]

The present study aimed to conduct an in-depth and qualitative study of the role of athlete parents in promoting the mental and social health of their children. This study sought to answer the question of how and through what processes athlete parents maintain and enhance the mental and social health of their children. The research method was qualitative using content analysis of semi-structured interviews with 15 adolescents and young adults (with an average age of 23.4 years and in the age range of 16 to 27 years) of whom at least one parent had a history of regular or professional sports activity. The data were analyzed using the content analysis method of Brown and Clark (2006). The findings showed that six main themes play a role in this field: 1) Parental role modeling (in sports, health, and discipline); 2) Parental encouragement and support (including motivation, emotional support, and independence); 3) Teaching life skills (such as discipline, patience, resilience, and emotion management); 4) Creating a safe and supportive environment in the family (a calm, happy, and conversation-based space); 5) Positive emotional and social effects (such as creating a sense of pride, interest in sports, and improving social relationships); and 6) Parental management and facilitation (in stress management, anger control, and strengthening responsibility).

This study shows that through these mechanisms, and specifically by increasing psychological resilience (such as stress management and increasing self-confidence) and strengthening social skills (such as teamwork and social responsibility) in their children, athlete parents play an important role in maintaining and promoting their mental and social health. The results of this study can be helpful for parents, coaches, and policymakers in the fields of sports and family in promoting an active lifestyle and promoting the comprehensive health of the next generation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sports
  • Athlete Parents
  • Mental Health
  • Social Health
  • Social Skills