قلمروهای مسئله ساز زندگی و عدم صداقت دانشگاهی: مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 Institute for Social and Cultural Studies

2 عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، گروه جامعه شناسی

10.22059/jisr.2025.393342.1610

چکیده

هدف پژوهش بررسی نقش قلمروهای مسئله ساز زندگی بر عدم صداقت دانشگاهی دانشجویان بود. روش این پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشکده‌های دانشگاه تهران در سال تحصیلی 1403-1402 بودند. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای، نمونه‌ای به حجم 358 نفر (167 دختر و 191 پسر) انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه‌های عدم صداقت دانشگاهی، خودکنترلی، اخلاقیات فردی، هویت اخلاقی، همالان کجرو، دلبستگی به دانشگاه، دلبستگی به والدین، نظارت والدین، انگیزه برای عدم صداقت دانشگاهی و بازدارندگی در برابر عدم صداقت دانشگاهی فرضیه‌های پژوهش از طریق آزمون‌های آماری ضریب همبستگی، رگرسیون چندگانه و سلسه مراتبی (نرم افزار SPSS نسخه 27)، مدل سازی معادلات ساختاری (نرم افزار Amos نسخه 24) تحلیل شد. نتایج نشان داد که چهار قلمرو مسئله ساز زندگی، انگیزه برای عدم صداقت دانشگاهی و محدودیت در برابر عدم صداقت دانشگاهی و متغیرهای دموگرافیک قادرند 48 درصد از واریانس عدم صداقت دانشگاهی را تبیین نمایند. همچنین قلمروهای مساله ساز فردی، خانواده، همالان و دانشگاهی قادرند 23 درصد از واریانس محدودیت در برابر عدم صداقت دانشگاهی و 26 درصد از واریانس انگیزه برای عدم صداقت دانشگاهی را تبیین نمایند. زندگی در شرایط آسیب‌زا در قلمروهای مختلف، از طریق تضعیف پیوندهای اجتماعی، کاهش کنترل فردی، و افزایش ارتباط با همالان منحرف، می‌تواند زمینه‌ساز افزایش انگیزه و کاهش بازدارندگی در برابر کنش‌های غیراخلاقی شود. نوآوری این پژوهش در تلفیق هم‌زمان ابعاد فردی، خانوادگی، جمعی و نهادی در تبیین تقلب دانشگاهی است؛ که ضرورت مداخلات چندسطحی را در حوزه پیشگیری از تقلب علمی در دانشگاه‌ها برجسته می‌سازد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Problematic life Domains and Academic Dishonesty: Case study of Tehran University students

نویسندگان [English]

  • Saeed Kabiri 1
  • Ali Dadgar 2
1 عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم
2 Faculty member, University of Tehran, Department of Sociology
چکیده [English]

The aim of this study is to explore the effect of problematic life domains on academic dishonesty among university students in Tehran, Iran. It utilizes an analytical correlational approach conducting a new survey. The population under study comprises all students of the University of Tehran during the academic year of 2024-2025. Through multi-stage cluster sampling, a sample of 358 individuals (167 female and 191 male students) is selected. Research hypotheses were analyzed using statistical tests such as correlation coefficients, multiple and hierarchical regression (SPSS software version 27), and structural equation modeling (Amos software version 24). The findings indicate that problematic life domains (including personal, family, peer, and academic), motivations for and deterrents against academic dishonesty, as well as demographic variables collectively account for 48 percent of variance of the outcome variable. Furthermore, the results show that the problematic life domains explained 23 percent of variance in deterrence against academic dishonesty and 26 percent of variance in motivation for academic dishonesty. Consistent with the literature, significant gender differences in academic dishonesty were also observed, with male students exhibiting higher levels of cheating compared to their female counterparts. These findings, show that living in harmful conditions in different domains, through weakening social ties, reducing personal control, and increasing contact with deviant peers, can lead to increased motivation and reduced inhibition against unethical actions. The innovation of this research is in the simultaneous integration of individual, family, collective, and institutional dimensions in explaining academic dishonesty; which highlights the necessity of multi-level interventions in the field of preventing scientific fraud in universities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic dishonesty
  • problematic life domains
  • Motivation
  • Deterrence
  • Student