صلح گروگان روابط قدرت؛ لزوم حکمرانی ملکه گی در کندوی اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 گروه علوم اجتماعی، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز ، ایران

10.22059/jisr.2024.376217.1501

چکیده

صلح و قدرت ارتباط پیچیده‌ای دارند. پژوهش حاضر با هدف کمک به فهم بهتر مفهوم قدرت -به‌عنوان یک امر کلی و دارای شمولیت در ساحات مختلف زندگی- درکی غیرمتمرکز از قدرت و حکمرانی و پیوند آن با صلح را ارائه می‌کند. به این ترتیب با نگاهی جامعه‌شناختی و از لنز فوکو به مفهوم قدرت و حکمرانی می‌نگرد و نشان می‌دهد روابط قدرت در ارتباط با صلح در حوزه‌های مختلف زندگی افراد چگونه عمل می‌کند.
روش تحقیق کیفی از نوع نظریۀ زمینه‌ای است و داده‌ها به روش نمونه‌گیری هدفمند و با تکنیک مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته با 43 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز در سال 1402 به‌دست آمد و بعد از جمع‌آوری داده‌ها به شیوۀ کدگذاری مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها نشان می‌دهد مصاحبه‌شوندگان صلح را گروگان روابط قدرت و حکمرانی‌هایی می‌دانند که در تمام ساحات زندگی آن‌ها نمود یافته و توسط اشکال و روابط قدرت نامطلوبی از جمله «سلطۀ سلاطین قدر قدرت»، «فناوری انضباطی قدرت» و «رژیم‌های حقیقت حاکم» گروگان گرفته شده است. آنان برای ترمیم این رابطه و دستیابی به صلح به «لزوم واژگونی روابط قدرت»، «شکل‌گیری روایت» و «جلوه‌گری مدارا و رواداری» اشاره داشتند.
برای خارج‌شدن از اوضاع پیش‌رو، توجه به حکمرانی نرم یا به تعبیری «حکمرانی ملکگی در کندوی اجتماعی» به‌عنوان ضرورت امروز و نیاز فردا احساس می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Peace hostage to power relations; The Necessity to governance the gay queen in the social hive

نویسندگان [English]

  • Mohammad Abbaszadeh 1
  • Mohammad-Bagher Alizadeh Aghdam 1
  • Sakineh Heidarpourmarand 2
1 Department of Social Sciences, Faculty of Law and Social Sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran
2 , Department of Social Sciences, Faculty of Law and Social Sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran
چکیده [English]

The relationship between peace and power is intricate. This research has endeavored to offer a decentralized comprehension of power and governance, as well as their relationship with peace, in order to facilitate a more comprehensive understanding of the concept of power, which is both general and pervasive in various aspects of life. Therefore, he examined the concept of power and governance from a sociological perspective and through Foucault’s prism, demonstrating how power relations are interconnected with peace in various aspects of a person’s life.
The data was collected using a purposive sampling method and a semi-structured interview technique with 43 graduate students of Tabriz University in 1402, and the qualitative method employed was grounded theory. The data was analyzed through coding.
The results indicate that the interviewees regard peace as a hostage to power relations and governance that are evident in all aspects of their lives. They are held hostage by unfavorable forms and relations of power, such as the domination of powerful kings, disciplinary technology of power, and ruling regimes of truth. In order to reestablish this relationship and achieve peace, they emphasized the importance of overturning power relations, forming a narrative and demonstrating tolerance.
In order to escape this situation, the necessity of soft governance in the social hive is perceived as the necessity of today and tomorrow.

کلیدواژه‌ها [English]

  • peace
  • power
  • governance
  • adverse power relations
  • Queen Gay'؛ s governance
 اشرف نظری، علی (1390). چرخش در مفهوم قدرت؛ تصور فوکویی و پسافوکویی از قدرت. فصلنامۀ سیاست، 41(3)، 341-358.
امیدوار، حسن (1397). برای صلح ملی چه باید کرد، نشست علمی انجمن جامعه‌شناسی ایران. تهران: مردم‌سالاری آنلاین. https://www.mardomsalari.ir/note/104324
بی‌نظیر، نگین (1397). گفتمان قدرت و سازوکارهای فناوری انضباطی، مطالعۀ موردی: قصه‌های مجید. مطالعات ادبیات کودک، 9(17)، 21-48. https://doi.org/10.22099/jcls.2017.4041
جلایی‌پور، حمیدرضا، سعیدی، علی‌اصغر و حبیب‌پور گتابی، کرم (1391). تحلیل سیاست‌گذاری اجتماعی با لنز حکومت‌مندی. مطالعات جامعه‌شناختی، 19(2)، 167-200. https://doi.org/10.22059/jsr.2013.56198
دریفوس، هیوبرت و رابینو، پل (1392). میشل فوکو: فراسوی ساختگرایی و هرمنوتیک. ترجمۀ حسین بشیریه. چاپ نهم. تهران: نشرنی.
رجبی، محمدرضا و نصیری، محمد (1394). مفصل مفهومی مدارا. فلسفۀ دین، 12(3)، 545- 566. https://doi.org/10.22059/jpht.2015.56360
رهبری، مهدی (1395). قدرت، گفتگو و صلح. فصلنامۀ حقوق بشر، 11(21)، 45-72. https://doi.org/10.22096/hr.2016.25544
شیعه‌زاده، شیلا (1397). بررسی نقش گفتمان صلح در شکل‌گیری حکمرانی خوب. اولین کنفرانس بین‌المللی صلح‌پژوهی.
عباس‌زاده، محمد و شمسی متنق، فرهاد (1399)، دقتمندی در تحقیقات کیفی. جامعه‌شناسی ایران، 22(2)، 67-95. https://doi.org/10.22034/jsi.2020.244213
عباس‌زاده، محمد و علمدار سرند، زینب (1402). مطالعۀ جامعه‌شناختی عوامل زمینه‌ساز رفتارهای مخاطره‌آمیز در بین دانش‌آموزان شهر تبریز. مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 12(4)، 589-607.
علویان، مرتضی و دوست‌محمدی، حسین (1398). تحلیل سرمایۀ اجتماعی در ایران با کاربست اندیشه‌های میشل فوکو. جامعه‌شناسی نهادهای اجتماعی، 6(13)، 39-66. https://doi.org/10.22080/ssi.2019.13637.1378
فاضلی، نعمت‌الله (1403). صلح ایرانی؛ در جستجوی مسیرهای صلح در ایران امروز. چاپ دوم. تهران: همرخ.
فوکو، میشل (1384). حکومت‌مندی. مجلۀ گفتگو، 44، 7-32.
گلابی، فاطمه و رضایی، اکرم (1392). بررسی تأثیر مشارکت اجتماعی بر مدارای اجتماعی در بین دانشجویان. مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 2(1)، 61-86. https://doi.org/10.22059/jisr.2013.36577
موسوی، سید زین‌العابدین، آقایی جنت‌مکان، حسین و نوروزی، نورمحمد (1397). تأثیر حکمرانی خوب در رعایت حقوق بشر. علوم سیاسی، 14(43)، 193-217.
موسوی‌نیا، سید رضا و طاهایی، سید جواد (1397). رویکرد کلاسیک و نقد نظریۀ مدرن صلح؛ رهیافتی برای دولت‌های ایرانی. دولت‌پژوهی، 4(13)، 105-136. https://www.doi.org/10.22054/tssq.2018.8756
نش، کیت (1380). جامعه‌شناسی سیاسی معاصر؛ جهانی‌شدن، سیاست و قدرت. ترجمۀ محمدتقی دلفروز. تهران: کویر.
نقیبی مفرد، حسام (1397). صلح، عدالت و دمکراسی در پرتو حکمرانی مطلوب. حقوق بشر، 11(21)، 91-108. https://doi.org/10.22096/hr.2016.25546
 
Abbaszadeh, M. & Alamdar Sarand, Z. (2023). Sociological study of the underlying factors of risky behaviors among the students of Tabriz city. Journal of Social Studies and Research in Iran, 12(4), 589-607. (In Persian)
Abbaszadeh, M., & Shamsi Mantag, F. (2019), accuracy in qualitative research. Iranian Sociology, 22(2), 67-95. https://doi.org/10.22034/jsi.2020.244213 (In Persian)
Alim, E. (2019). Sovereign power, disciplinary power and biopower: how to mmake sense of Foucault’s conceptualization of power mechanisms? International Journal of Econommics and Administrative Researches, 2(1), 13-24.
Alavian, M., & Doost Mohammadi, H. (2018). Analysis of social capital in Iran using the ideas of Michel Foucault. Sociology of Social Institutions, 6(13), 39-66. https://doi.org/10.22080/ssi.2019.13637.1378 (In Persian)
Ashraf Nazari, A. (2011). Rotation in the concept of power; Foucauldian and post-Foucauldian conception of power. Journal of Politics, 41(3), 341-358. (In Persian)
Benazir, N. (2017). Discourse of power and mechanisms of disciplinary technology, a case study of Majid's stories. Children's Literature Studies, 9(17), 21-48. https://doi.org/10.22099/jcls.2017.4041 (In Persian)
Carley, H. (2016). Peace studies explained, the Asian symposium on humanities & arts for peace, (pp. 78-82). Fukuoka. Retrieved from https://www.researchgate.net/ publication/307598557_Peace_Studies_Explained
Christensen, G. (2023). Three concepts of power:foucault,bourdieu and habermas. Power and Education, 0(0), 1-14. https://doi.org/10.1177/17577438231187129
Collier, S. (2009). Topologies of power: Foucault’s analysis of political governmment beyond governmentality. Theory, Culture, Society, 26(6), 78-108. https://doi.org/10.1177/0263276409347694
Danica, H., Wood, C., Dahl, H., & Kirk-jenkins, A. (2016). Methodological rigor in journal of counseling and development qualitative research articles. Journal of Counseling and Development, 94, 172-183. http://dx.doi.org/10.1002/jcad.12074
Dreyfus, H., & Rabino, P. (2012). Michel Foucault: Beyond Constructivism and Hermeneutics (9th Ed.). Translated by: H. Bashirieh. Tehran: Ney Publishing. (In Persian)
Gulabi, F., & Rezaei, A. (2012). Investigating the impact of social participation on social tolerance among students. Social Studies and Research in Iran, 2(1), 61-86. https://doi.org/10.22059/jisr.2013.36577
Fazeli, N. (2024). Iranian peace; In search of paths to peace in Iran today (2nd Ed.). Tehran: Hamrokh Publishing. (In Persian)
Foucault, M. (1980). Power/knowledge: selected interviews and other writings. New York: Pantheon Books.
Foucault, M. (2004). Governance. Conversation, 44, 7-32. (In Persian)
Ganiel, G., Malesevic, S., Lynch, J., & Galtung, J. (2012). Book review symposium: J Brewer, peace processes: A socilogical approach. Sociology, 46, 159-166. http://dx.doi.org/10.1177/0038038511427934
Gate, S., Graham, B., Lupu, Y., Strand, H., & Strom, K. (2016). Power sharing, protection and peace. Journal of Politics, 78, 512-526. http://dx.doi.org/10.1086/684366
Gros, F. (n.d.). Foucault- philosopher of violence? Cites, 50, 75-86. https://doi.org/10.3917/cite.050.0075
Jalaipour, H., Saidi, A. A., & Haibpour Getabi, K. (2011). Analysis of social policy with the lens of governance. Sociological Studies, 19(2), 167-200. https://doi.org/10.22059/jsr. 2013.56198 (In Persian)
Lilja, M., & Vinthagen, S. (2014). Sovereign power, disciplinary power and biopower: resisting what power with what resistance. Journal of Political Power, 7, 107-126. http://dx.doi.org/10.1080/2158379X.2014.889403
Mousavi, S. Z., Aghaei Jannet Makan, H., & Nowrouzi, N. M. (2017). The effect of good governance in respect of human rights. Political Science, 14(43), 193-217. (In Persian)
Mousavinia, S. R., & Tahaii, S. J. (2017). Classical approach and critique of modern peace theory; an approach for Iranian governments. Government Studies, 4(13), 105-136. https://www.doi.org/10.22054/tssq.2018.8756 (In Persian)
Muller, H. (2005). Theories of peace. In M. Evangelisa, Peace studies (1st Ed., pp. 1-39). London: critical concepts in olitical science.
Naqibi, M. H. (2017). Peace, justice and democracy in the light of good governance. Human Rights, 11(21), 91-108. https://doi.org/10.22096/hr.2016.25546 (In Persian)
Nash, K. (2010). Contemporary political sociology; Globalization, politics and power. Translated by: M. T. Delforooz. Tehran: Kavir. (In Persian)
Oshewolo, S., & Fashagba, J. (2014). Peace and governance in Africa. Covenant University Journal of Politics and Inernational Affairs, 2(2). Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/324866467
Omidvar, H. (2017). What should be done for national peace, the scientific meeting of the Iranian Sociological Association? Tehran: Democracy Online. https://www.mardomsalari.ir/note/ (In Persian)
Rajabi, M. R., & Nasiri, M. (2014). The concept of tolerance. Philosophy of Religion, 12(3), 545-566. https://doi.org/10.22059/jpht.2015.56360 (In Persian)
Rahbari, M. (2015). Power, dialogue and peace. Human Rights Journal, 11(21), 45-72. https://doi.org/10.22096/hr.2016.25544 (In Persian)
Richmmond, O. (2017). The paradox of peace and power: contammination or enablement? International Politics, 54, 1-22.
Shiizadeh, Sh. (2017). Examining the role of peace discourse in the formation of good governance. First International Conference on Peace Studies. (In Persian)
Söderström, J., Akebo, M., & Jarstad, A. K. (2021) Friends, Fellows, and Foes: A New Framework for Studying Relational Peace. International Studies Review, http://dx.doi.org/10.1093/isr/viaa033
Svodziwa, M. (2018). The relationship between good governance and peace building in Africa. International Journal of Politics and Good Governance, IX(9.1).