Representation of the Presence and Role of Women in the Cinema before and after the Islamic Revolution

Document Type : Research Article

Authors

1 Assistant Professor, Sociology Department, Research Institute of Imam Khomeini and Islamic Revolution

2 MSc of Sociology of Islamic Revolution, Research Institute of Imam Khomeini and Islamic Revolution

Abstract

This paper answers to the question that what changes has been made in the position of cinematic women in the cinema before and after the Islamic Revolution (1968–2013). Research findings based on the reflection approach and documentary method show that in the 10-year period before the revolution, the presence of women in the cinema, except for the music and to some extent acting, was lower than in the post-revolution. During the Holy Defense period, despite the reduction in the number of films produced, women were featured in some of the important positions, such as directing and producing films; but in both parts of music and acting, their participation rate was significantly reduced. The considerable characteristic of the construction period is increasing the participation of women in most positions than before. In the reformations period, despite the reduction in the number of films produced, the presence of women in all positions except for acting in comparison to the previous period has increased. During the justice period, the total presence of women in various fields of film production has fallen in comparison with the previous period and in comparison with the total produced films. In addition, during this period, we have seen a significant decrease in the presence of women in three areas of music, acting, and voice compared to the two previous periods. But in the two domains of writing and directing, the presence of women is slightly higher than in the previous period.

Keywords


  • استریناتی، دومینیک (1388)، مقدمه‌ای بر نظریه‌های فرهنگ عامه، ترجمة ثریا پاک‌نظر، تهران: گام نو.
  • جاروی، آسی. سی (1379)، «ارتباط کلی سینما با جامعه‌شناسی رسانه‌ها»، ترجمة اعظم راودراد، فصلنامة سینمایی فارابی، شمارة 38: 39-56.
  • جینکز، ویلیام (1381)، ادبیات فیلم؛ جایگاه سینما در علوم انسانی، ترجمة محمدتقی احمدیان و شهلا حکیمیان، تهران: انتشارات سروش.
  • دووینیو، ژان (1396)، جامعه‌شناسی هنر، ترجمة مهدی صحابی، تهران: نشر مرکز.
  • راودراد، اعظم (1391)، جامعه‌شناسی سینما و سینمای ایران، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
  • رزازی‌فر، افسر (1379) «جایگاه زن در سینما از نگاه نشریات زنان»، مجموعه مقالات همایش زن و سینما، تهران: انتشارات سفیر صبح.
  • سایت سینمایی تحلیلی سوره (1396)، آمار و مشخصات فیلم‌های سینمایی 1347-1392، www.sourehcinema.ir
  • سیدآقایی، سیداشرف السادات (1379)، «زن ایرانی در سینمای قبل و بعد از انقلاب اسلامی»، مجموعه مقالات همایش زن و سینما، تهران: انتشارات سفیر صبح.
  • علیپور، پروین (1396)، تحلیل گفتمان عدالت جنسیتی در برنامه‌های پنج‌سالة توسعة اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، رسالة دکتری، دانشگاه پیام‌نور.
  • گیدنز، آنتونی (1388)، مبانی جامعه‌شناسی، ترجمۀ حسن چاوشیان، تهران: نشر نی.
  • مهدی‌زاده، سید محمد (1387)، رسانه‌ها و بازنمایی، تهران، تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.