Sociological Study of Social Life of Zoroastrian in City of Tehran as a Religious Minority

Document Type : Research Article

Authors

1 Associate Professor of Sociology, Kharazmi University

2 PhD Candidate in Sociology, Tehran University

3 PhD Candidate in Sociology, Mazandaran University

Abstract

The religious minorities problems have become the common controversial issues of western societies by factors such as immigration, pluralism, and interconnectivity from the 1970s. One of these issues of religious minorities has been their social life. Meanwhile, the question arises as to how the social life of minorities is in the Iranian society, which has an Islamic state. This paper is to study the Zoroastrian social life status in Tehran using observation, participation, in-depth interviews and documentary studies methods. Zoroastrian social life were examined among the four categories of “causes of Zoroastrian population decline”, “differentiation between oneself and another”, “marginalization” and “actions for social recognition”. Results show that Zoroastrians try to increase the sense of belonging and solidarity among themselves through the non-acceptance of non-Zoroastrians in their communities, the avoidance of marriage with non-Zoroastrians, the efforts to live in their particular regions and the education of their kids in special Zoroastrian schools. Zoroastrians also try to live in a totally peaceful way among the Iranian Muslim community to maintain their religion and to be recognized in society, and not to lose their legal rights. Therefore, it seems that they have a special status in their social life environment, and are not subject to any of the two patterns of assimilation and multiculturalism.

Keywords


  • اورمزدی، اردشیر (1389)، «دانش‌آموزان سرمایه‌های جامعة زرتشتیان هستند»، فرازنامه (نشریة داخلی انجمن زرتشتیان تهران)، شمارة 27: 7.
  • بلیوانی، بهرام (1389)، «جشن اردیبهشتگان در تهران»، فرازنامه (نشریة داخلی انجمن زرتشتیان تهران)، شمارة 25: 3.
  • پرخیده، بزرگمهر (1389)، «گفت‌.گو با بزرگمهر پرخیده»، فرازنامه (نشریة داخلی انجمن زرتشتیان تهران)، شمارة 7: 26.
  • ریتزر، جورج (1384)، نظریة جامعه‌شناسی در دوران معاصر، ترجمة محسن ثلاثی، تهران: علمی.
  • خسرویانی، رستم (1388)، «جشن اردیبهشتگان»، فرازنامه (نشریة داخلی انجمن زرتشتیان تهران)، شمارة 25: 3.
  • خسرویانی، رستم (1389)، «سرنشین انجمن در ستاد هماهنگی تبلیغات اسلامی سخنرانی کرد»، فرازنامه (نشریة داخلی انجمن زرتشتیان تهران)، شمارة 22: 1.
  • شریعتی، سارا (1388)، دین در شهر، منتشرشده در سایت انجمن جامعه‌شناسی ایران.
  • شهرت، رشید (1390)، آشفتگی یک سایت خبری از تلاش زرتشتیان برای گرفتن یک مسئولیت کوچک، سایت برساد.
  • فرودی، فیروزه (1390)، پیک‌نیک دانش‌آموزی در مارکار تهرانپارس: دوستی‌های تازه همراه با بازی و شادی، سایت اَمُرداد.
  • قانون اساسی جمهوری اسلامی (1368)، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
  • کیومرثی، جمشید (1382)، زرتشتیان از دوران مشروطه تا امروز، پایان‌نامة کارشناسی ارشد مردم‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران‌مرکز، تهران: ایران.
  • گیدنز، آنتونی (1382)، جامعه‌شناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
  • مرادیان، بهنام (1389)، «برگزاری شانزدهمین نشست نمایندگان جوان انجمن‌ها و نهادهای زرتشتی سراسر کشور»، فرازنامه (نشریة داخلی انجمن زرتشتیان تهران)، شمارة 27: 12.
  • منصورنژاد، محمد (1384)، «بررسی همگرایی بین اهل کتاب با سایر ایرانیان در دفاع مقدس»، فصلنامة علمی-پژوهشی مطالعات ملی، شمارة 2: 25-43.
  • مصباحیان، حسین (1390)، «سخنرانی دربارة برابری در آرای شریعتی»، بنیاد شریعتی، تهران.
  • هاشمی، سید محمد (1382)، حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، جلد اول، تهران: نشر المیزان.
    • Akgönül, S. (2011),Synthèse Finale: Dans Le Minorités Religieuses, Visibilité Et Reconnaissance Dans L’espace Public Colloque Des 7-8 Avril 2011, Strasbourg: Université De Strasbourg.
    • Altinordu, A. (2010), “The Politicization of Religion: Political Catholicism and Political Islam in Comparative Perspective”, Politics and Society, No. 38: 38-59.
    • Amghar, S. Amel B. and Michael E. (2007), “European Islam Challenges for Public Policy and Society”, Centre for European Policy Studies Place Du Congrès 1: Brussels.
    • Brighenti, A. M. and Cristina M. (2007), Urban Environments: Territories, Prolongations, Visibilities, Basingstoke: Palgrave Macmillan.
    • Brighenti, A. M. (2010), Visibility in Social Theory and Social Research, Basingstoke: Palgrave Macmillan.
    • Brubaker, R. (2003), The Return of Assimilation? Changing Perspectives on Immigration and Its Sequels in France, Germany and The United States, in C. Joppke and E, Morawaska (Eds) Toward Assimilation and Citizenship: Immigrants in Liberal Nation-States, Basingstoke: Palgrave Macmillan.
    • Eisenstaedt, S. N. (2000), “The Resurgence of Religious Movements in Processes of Globalization – Beyond End of History or Clash of Civilizations”, International Journal on Multicultural Societies (IJMS), No.1: 70-95.
    • Isabelle R. (2011), L’Islam Médiatique: Stratégies De Visibilisation Dans Le Minorités Religieuses: Visibilité et Reconnaissance Dans L’espace Public Colloque Des 7-8 Avril 2011, Strasbourg: Université De Strasbourg.
    • Sandoff, M. and Gill W. (2008), “Coping with Discipline, Discipline and Dilemmas among Teachers and Warders”, The International Journal of Sociology and Social Policy, Patrington, No. 28: 50-72.
    • Vasta, E. (2007), Accommodating Diversity: Why Current Critiques of Multiculturalism Miss the Point, Centre on Migration, Policy and Society: University of Oxford.