A Study of Energy Literacy Status among the Region 19 Citizens of Tehran and its Relationship with Cultural Consumption

Document Type : Research Article

Authors

1 Assistant professor of Anthropology, Tehran University

2 MSc of social welfare planning, Tehran University, Senior Researcher of ISPA

3 MSc of Sociology, Shahed University

Abstract

Social phenomena due to its dynamic features, always are subject to the interplay of various factors in the context of society. “Energy literacy” as a concept and a social variable placed in the same direction. One of the socio-cultural variables that can affect the “energy literacy”, is “cultural consumption”. Thus check the status of energy literacy among the citizens of District 19 of Tehran Municipality and its relationship with the main purpose of this form of cultural consumption. To achieve this objective survey method was used. The population of adults 15 to 65 years, which amounts to 189 000 people are included. Cochran's sample size of 400 is considered among 19th District Tehran people. The findings of the research shows that the energy literacy rate among respondents in cognitive dimension is low, and this rate (energy literacy) in behavioral and effectiveness dimensions are relatively high. There is correlation between energy literacy (efficiency, behavioral and cognitive dimension) and cultural consumption, Also there is correlation among responding people between “public acceptance of new technologies of energy” and “cultural consumption”. Therefore, we conclude that cultural consumption is one of the variables that associated with energy literacy in three dimensions (efficiency, behavioral and cognitive dimension).

Keywords


  • بنی‌فاطمه، حسین؛ روستایی، شهرام؛ علیزاده اقدم، محمدباقر و حسین‌نژاد، فهیمه (1392)، «بررسی نگرش محیط‌زیستی شهروندان شهر تبریز بر اساس پارادایم محیط‌زیستی نو»، پژوهش‌های محیط‌زیست، شمارة 7: 173-186.

    حاجی‌زاده میمندی، مسعود؛ سیارخلج، حامد و شکوهی‌فر، کاوه (1393)، «بررسی عوامل فرهنگی مرتبط با رفتارهای زیست‌محیطی؛ مورد مطالعه شهر یزد»، فصلنامۀ مطالعات توسعۀ اجتماعی- فرهنگی، شمارۀ 3: 9-32.

    ساسان‌پور، فرزانه (1389)، مبانی پایداری توسعه کلان‌شهرها با تأکیدبر شهر تهران، تهران: انتشارات مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران.

    شبیری، سیدمحمد و همکاران (1392)، «رابطۀ میزان استفاده از رسانه‌های جمعی (با تأکید بر تلویزیون) با ارتقای سطح سواد زیست‌محیطی معلمان»، فصلنامۀفناوریاطلاعاتوارتباطاتدرعلومتربیتی، شمارة 1: 23-40.

    صالحی، صادق (1394)، «سنجش تأثیر عوامل فرهنگی بر رفتار مصرف گاز خانگی (مورد مطالعه: مشترکان گاز خانگی شهری در مازندران)»، فصلنامۀ مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، شمارة 4: 551-706.

    صالحی، صادق و امام‌قلی، لقمان (1391)، «سرمایه فرهنگی و نگرش و رفتارهای زیست‌محیطی؛ مطالعه موردی استان کردستان»، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، شمارة 28: 91-120.

    علیزاده اقدم، محمدباقر؛ بنی‌فاطمه، حسین؛ عباس‌زاده، محمد و سلطانی‌بهرام، سعید (1396)، «نقش سرمایۀ فرهنگی در تحقق شهروندی بوم‌شناختی»، فصلنامه مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی، دورة نهم، شمارة 2: 105-131.

    فردوسی، سیما؛ مرتضوی، شهرناز و رضوانی، نعیمه (1386)، «رابطه بین دانش زیست‌محیطی و رفتارهای محافظت از محیط»، پژوهشنامۀ علوم انسانی، شمارة 53: 253-266.

    کاظمیان، غلامرضا و همکاران (1392)، مدیریت شهری،(جلد اول)، تهران: انتشارات تیسا.

    واقفی، الهام و حقیقتیان، منصور (1393)، «بررسی تأثیر سرمایۀ فرهنگی (بعد نهادینه‌شده) بر رفتارهای اجتماعی زیست‌محیطی با رویکرد توسعۀ پایدار شهری؛ مطالعه موردی شهر شیراز»، فصلنامۀ اقتصاد و مدیریت شهری، شمارة 8: 47-65.

    هانیگان، جان (1392)، جامعه‌شناسیمحیط‌زیست، ترجمة موسی عنبری و همکاران، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

     

     

     

     

    • Attari, S. Z., et el. (2010), “Public Perceptions of Energy Consumption and Savings”, Proceedings of the National Academy of Sciences, No. 107: 16054–16059.
    • Aytulkasapoglu, M. and Ecevit, M. (2002), “Attitudes and Behavior Toward the Environmental: The Case of Lake Burdur in Turkey”, Journal of Environmental and Behavior, No. 34: 363-377.
    • Brounen, D., et al. (2013), “Energy Literacy, Awareness, and Conservation Behavior of Residential Households”, Energy Policy Journal, No. 38: 42-50.
    • De Waters, J. E. (2011), Energy Literacy and the Broader Impacts of Energy Education among Secondary Students in New York State, PhD Thesis in Philosophy, Environmental Science and Engineering, Clarkson University.
    • Dewaters, J. E. and Powers, S. (2011), “Energy Literacy of Secondary Students in New York State (USA): A measure of Knowledge, Affect, and Behavior”, Energy Policy, No. 39: 1699 –1710.
    • Dewaters, J. E., Powers, S. E. and Graham, M. (2008), Developing an Energy Literacy Scale, In Proceedings of the 114th Annual ASEE Conference & Exposition, Honolulu, June 23-38.
    • Frick, J., et al (2004), “Environment Knowledge and Conservation Behavior: Exploring Prevalence and Structure in a Representative Sample”, Personality and Individual Differences, No. 37: 1597–1613.
    • Lee, L. S., et al. (2015), “Energy Literacy: Evaluating Knowledge, Affect, and Behavior of Students in Taiwan”, Energy Policy, No. 76: 98-106.
    • Pearson, G. and Young, A. (2002), Technically Speaking: Why all Americans Need to Know more about Technology, Washington: National Academy Press.
    • Stern, P., Dietz, T. and Guagnano, G. (1995), “The New Ecological Paradigm in Social-Psychological Context”, Environment & Behavior, No. 27: 723-753.