آشتیانی، منوچهر (1381)، جامعهشناسی شناخت مقدمات و کلیات، تهران: نشر قطره.
آزاد ارمکی، تقی (1391)، بنیانهای فکری نظریه جامعه ایرانی، تهران: نشر علم.
آلستون، ویلیام پی (1379)، «تجربه دینی و باور دینی»، ترجمة امیر مازیار، نقد و نظر، شمارة 23 و 24: 146- 161.
برگر، پیتر و برگر، بریجیت (1381)، ذهن بیخانمان: نوسازی و آگاهی، ترجمة محمد ساوجی، تهران: نشر نی.
برخورداری، معصومه و جلالمنش، شمسالملوک و محمودی، محمود (1390)، «بررسی میزان گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان کارشناسی پیوسته پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی و دانشگاه آزاد اسلامی شهر یزد»، نشریة دانشکدة پرستاری و مامایی (دانشگاه تهران)، شمارة 69: 18- 25.
جلاییپور، حمیدرضا و محمدی، جمال (1387)، نظریههای متأخر جامعهشناسی، تهران: نشر نی.
جلاییمقدم، مسعود (1379)، درآمدی بر جامعهشناسی دین و آراء جامعهشناسان بزرگ دین، تهران: نشر مرکز.
حاج حسینی، منصوره (1391)، تأثیر روشهای گفتگومحور (بحث گروهی و بحث سقراطی) بر تفکر انتقادی دانشجویان، رسالة دکتری، دانشگاه الزهرا.
حبیبپور، کرم و صفری، رضا (1388)، راهنمای جامع کاربرد SPSSدر تحقیقات پیمایشی، تهران: نشر لویه.
حبیبزاده خطبهسرا، رامین (1384)، بررسی انواع دینداری در بین دانشجویان، پایاننامة کارشناسیارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
ریتزر، جورج و گودمن، داگلاس (1391)، نظریههای جامعهشناسی مدرن، ترجمة خلیل میرزایی و عباس لطفیزاده، تهران: جامعهشناسان.
سراجزاده، سیدحسین و پویافر، محمدرضا (1388)، «سنجش دینداری با رهیافت بومی»، تحقیقات علوم اجتماعی ایران، شمارة 2: 1- 18.
شجاعیزند، علیرضا (1385)، «تجربه دینی ایرانی (ملاحظاتی درباره سنجش دینداری در ایران)»، خردنامه همشهری، شمارة 10: 28- 30.
طالبان، محمدرضا (1388)، «چارچوبی مفهومی برای سنجش دینداری در ایران»، دوفصلنامه اسلام و علوم اجتماعی، شمارة 7: 2- 48.
عباسی، پروین، سپاهی، ویدا، خشای، احمد، ایرانفر، شیرین و تیماره، مهنوش (1392)، «گرایش به تفکر انتقادی و ارتباط آن با عزت نفس در دانشجویان پزشکی دوره پیش بالینی و بالینی»، آموزش در علوم پزشکی، شمارة 13: 498- 508.
عبدی، عباس و گودرزی، محسن (1382)، تحولات فرهنگی در ایران، تهران: نشر روش.
فتحیآذر، اسکندر و همکاران (1392)، «بررسی روند گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان دانشگاه افسری امام علی (ع)»، فصلنامة مدیریت نظامی، شمارة 49: 11- 42.
قریب، میترا و همکاران (1388)، «مهارتهای تفکر انتقادی و گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان ترم اول و آخر مدیریت خدمات بهداشتی– درمانی»، آموزش در علوم پزشکی، شمارة 9: 125- 135.
کرلینجر، فردان (1377)، مبانی پژوهش در علوم رفتاری، ترجمة حسن پاشاییشریفی و حسین نجفیزند، ج اول، تهران: انتشارات دانشگاه تهران
کریمی نقندر، مریم، رهنما رهسپار، فاطمه، گل افروز، مهدی و محسن پور، محدثه (1389)، «بررسی تفکر انتقادی کارورزان پرستاری دانشگاه علوم پزشیکی سبزوار»، مجلة دانشکدة پرستاری و مامایی رازی کرمان، شمارة 19: 24- 28.
مرشدی، ابوالفضل (1385)، بررسی سطح دینداری و گرایشهای دینداری دانشجویان، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
مظفری، سعیده (1387)، رابطه ویژگیهای شخصیتی و تفکر انتقادی با باورهای دینی در دانشجویان، پایاننامة کارشناسیارشد، دانشگاه تهران.
میرسندسی، محمد (1383)، بررسی انواع دینداری در بین دانشجویان، رسالة دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.
میرسندسی، محمد (1386)، «رابطه ایدئولوژی و دین و تأثیر آن بر انواع دینداری با تأکید بر ایران»، متین، شمارة 36: 129- 158.
میرسندسی، محمد (1390)، مقدمهای بر جامعهشناسی دین و انواع دینداری، تهران: جامعهشناسان.
نوشادی، ناصر و خادمی، محسن (1390)، «ارزیابی برنامه درسی رشته مطالعات اجتماعی مراکز تربیت معلم ایران از منظر اندیشه انتقادی»، فصلنامة نوآوریهای آموزشی، شمارة 37: 107- 134.
نیک پی، امیر (1380)، «نگاهی به تحولات دینی در ایران معاصر»، نامة انجمن جامعهشناسی ایران: مجموعه مقالات همایش مسائل اجتماعی ایران (1)، تهران: انجمن جامعهشناسی.
Cheyne, J. A. & Pennycook, G. (2013), “Sleep paralysis post-episode distress: Modeling potential effects of episode characteristics,general psychological distress, beliefs, and cognitive style”, Clinical Psychological Science, No 2:
Evans, J. S. B. T. & Over, D. E (1996), Rationality and reasoning, Hove, UK: Psychology Press.
Facione, P. A. (1995), “The Disposition toward Critical Thinking”, Journal of General Education, No 1:1- 25.
Facione, P. (2009), Critical Thinking: What it is and Why it Counts, Retrieved from http//www. Insightassessment.com
Gervais, W. & Norenzayan, A. (2012), “Analytic Thinking Promotes Religious Disbelief”, Science, No 336: 493- 496.
Gervais, W. M., Willard, A., Norenzayan, A. & Henrich, J. (2011), “The cultural transmission of faith: Why natural intuitions and memory biases are necessary, but insufficient, to explain religious belief”, Religion, No 41: 389-410.
Hergovich, A. & Arendasy, M. (2005), “Critical thinking ability and belief in the paranormal”, Personality and Individual Deference’s, No 38: 1805- 1812.
Kahneman, D. (2003), “A perspective on judgment and choice: Mapping bounded rationality”, American Psychologist, No 58: 697– 720.
Pennycook, G., Cheyne, J. A., Seli, P., Koehler, D. J. & Fugelsang, J. A. (2012), “Analytic cognitive style predicts religious and paranormal belief”, Cognition, No 123: 335– 346.
Riding, R. J. & Smith, E. (1997), “Cognitive style and learning strategies:
Some implications for training design”, International Journal of Training and Development, No: 191– 208.
Razmyar, S. & Reeve, C. (2013), “Individual differences in religiosity as a function of cognitive ability and cognitive style”, Intelligence, No 41: 667–673.
Reins Fmith, W. (1995), “Religious life and critical thought: Do they need each other?” Inquiry: Critical Thinking Across the Disciplines, No 14: 66-73.
Shenhav, A. & Rand, D. G. & Greene, J. D. (2012), “Divine intuition: Cognitive style influences belief in god”, Journal of Experimental Psychology, No 141: 423– 428.
Smith, E. S. (2001), “The relationship between learning style and cognitive style”, Journal of Personality &Individual Differences, No 30: 609- 616.
Stanovich, K. E. & West, R. F. (1998), “Individual differences in rational thought”, Journal of Experimental Psychology: No 127: 161- 188.
Stanovich, K. E. & West, R. F. (2000), “Individual differences in reasoning: Implications for the rationality debate”, The Behavioral and Brain Sciences, No 23: 645– 726.
Stanovich, K. E. (2009), Is it time for a tri-process theory? Distinguishing the reflective and algorithmic mind,
http://www.open.ac.uk/Arts/dualprocess/abstracts/Stanovich_presenation.pdf