This article attempts to study the meanings and significations of women’s clothing in a particular cultural/social space, namely Kermanshah city. This city is highly heterogeneous religiously, ethnically and culturally has got a very complicated social stratification. Women’s clothing, being problematic due to interweaving of traditional/modern aspects of lifestyles in Iran, is a sign with various meanings and significations which plays different functions according to its specific context. The theoretical basis of this research is a constellation of Giddenz, Simmel and Goffman about body management, lifestyle, clothing and sense-making processes in everyday life. The different concepts of these thinkers, we claim, can be formulated into a useful conceptual framework that clarifies the various aspects of the subject matter. The research method is a qualitative one, namely grounded theory; and individual deep interview is used for gathering data. The sampling is achieved through purposeful/theoretical sampling, with variation and theoretical saturation in mind. The findings show that women interpret clothing differently and their interpretations can be categorized into 138 concepts, 31 main categories and 7 central categories. In the final pace, a central core is derived from this codification. The main categories are: clothing is something beyond Hejab; clothing is a way of distinction and identification; a way of body management and self-reflection; a mediation of body representation; a product of agency/structure struggle and an instrument for creating security. The core conclusion of this article is that clothing has been problematic among women is being interpreted differently.
اباذری، یوسف و حمیدی، نفیسه (1387)، «جامعهشناسی بدن و پارهای مناقشات»، مجلۀ پژوهش زنان، شمارۀ 4: 160-127.
باکاک، روبرت (1381)، مصرف، ترجمۀ خسرو صبری، تهران: نشر شیرازه.
جوادی یگانه، محمدرضا و هاتفی، حمیده (1387)، «پوشش زنان در سینمای پس از انقلاب اسلامی»، فصلنامۀ مطالعات فرهنگی و ارتباطات، شمارۀ 11: 76-63.
جوادی یگانه، محمدرضا و کشفی، سیدعلی (1386)، «نظام نشانهها در پوشش»، فصلنامۀ مطالعات راهبردی زنان، شمارۀ 38: 62-87.
حمیدی، نفیسه و فرجی، مهدی (1386)، «سبک زندگی و پوشش زنان در تهران»، فصلنامۀ تحقیقات فرهنگی، شمارۀ 1: 92-65.
ذکائی، محمد سعید (1381)، «نظریه و پژوهش در روشهای کیفی»، فصلنامۀعلوماجتماعیدانشگاهعلامهطباطبایی، شمارۀ 17: 53-21.
ربانیخوراسگانی، رسول و همکاران (1384)، «فاصلۀ نسلی با تأکید بر وضعیت دینداری و ارزشهای اجتماعی: مطالعه موردی شهر دهدشت در سال 1382»، مجلۀ پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان ویژهنامۀ علوم اجتماعی، شمارۀ 19: 40-21.
رفعتجاه، مریم (1386)، «هویت انسانی زن در چالش آرایش و مد»، فصلنامۀ شورای فرهنگی اجتماعی زنان، شمارۀ 38: 79-135.
سعیدی، علیاصغر (1387)، بدن و فرهنگ مصرفی در مطالعات فرهنگی، مصرف فرهنگی و زندگی روزمره در ایران، به اهتمام عباس وریج کاظمی، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
سیدمن، استیون (1386)، کشاکش آرا در جامعهشناسی، ترجمۀ هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
- عباسی، خیام و ایمان، محمد تقی (1386)، «تبیین جامعهشناختی گرایش نوجوانان به فرهنگ غربی»، فصلنامۀ جوانان و مناسبات نسلی، شمارۀ 1: 40-113.
فلیک، اووه (1387)، درآمدی بر روش تحقیق کیفی، ترجمۀ هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
قلیپور، آرین (1386)، «نقش دولت در نهادینه سازی حجاب»، فصلنامۀ مطالعات راهبردی زنان، شمارۀ 38: 36-9.
گیدنز، آنتونی (1388)، تجدّد و تشخّص؛ جامعه و هویت شخصی در عصر جدید، ترجمۀ ناصر موفقیان، تهران: نشر نی.
لوپز، خوزه و اسکات، جان (1385)، ساخت نظریۀ اجتماعی، ترجمۀ حسین قاضیان، تهران: نشر نی.
محمدپور، احمد (1389)، ضد روش؛ منطق و طرح در روششناسی کیفی، تهران: انتشارات جامعهشناسان.
وبلن، تورستاین (1386)، نظریۀ طبقه تنآسا، ترجمۀ فرهنگ ارشاد، تهران: نشر نی.
Mohamadi, J., daneshmehr, H., Elyasi, F., & Azami, Y. (2015). Women’s clothing and its significations (case study:Young women of Kermanshah). Quarterly of Social Studies and Research in Iran, 3(4), 639-666. doi: 10.22059/jisr.2015.54354
MLA
Jamal Mohamadi; hossein daneshmehr; Fazel Elyasi; Yazdan Azami. "Women’s clothing and its significations (case study:Young women of Kermanshah)", Quarterly of Social Studies and Research in Iran, 3, 4, 2015, 639-666. doi: 10.22059/jisr.2015.54354
HARVARD
Mohamadi, J., daneshmehr, H., Elyasi, F., Azami, Y. (2015). 'Women’s clothing and its significations (case study:Young women of Kermanshah)', Quarterly of Social Studies and Research in Iran, 3(4), pp. 639-666. doi: 10.22059/jisr.2015.54354
VANCOUVER
Mohamadi, J., daneshmehr, H., Elyasi, F., Azami, Y. Women’s clothing and its significations (case study:Young women of Kermanshah). Quarterly of Social Studies and Research in Iran, 2015; 3(4): 639-666. doi: 10.22059/jisr.2015.54354