ارتباط مصرف رسانه‌ای و ترس از ارتکاب جرم در میان شهروندان شهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری جامعه‌شناسی دانشگاه تهران

چکیده

جرم و رسانه مقوله‌هایی هستند که طی سال‌های اخیر توجهات بسیاری را به‌صورت مستقل و در مواقعی در تقابل با یکدیگر در بسیاری از کشورها در حوزه‌های مختلف جلب کرده‌اند؛ از این‌رو هدف اصلی این پژوهش بررسی ارتباط مصرف رسانه‌ای و ترس از ارتکاب جرم است. سؤال اصلی این است که «چه ارتباطی میان مصرف رسانه‌ای و ترس شهروندان از ارتکاب جرم در مناطق جرم‌خیز تهران وجود دارد». براین‌اساس برخی فرضیه‌ها بر مبنای ادبیات نظری و تجربی، ویژگی‌های جمعیت‌شناختی افراد و مصرف رسانه‌ای و ترس از ارتکاب جرم تهیه شده است. پژوهش حاضر روش پیمایشی بوده که برای گردآوری داده‌های آن از پرسشنامه استفاده شده است. جامعۀ آماری جوانان و میان‌سالان شهر تهران بودند. براساس نمونه‌گیری کوکران از 600 نفر نمونه، 545 نفر به بیشتر پرسش‌ها پاسخ کاملی دادند. ارتباط میان رسانه (تلویزیون، رادیو، روزنامه و اینترنت) و ترس شهروندان از ارتکاب جرم براساس نظریۀ کاشت گربنر بررسی شد. براساس نتایج پژوهش، تلویزیون بر ترس شهروندان تهران از ارتکاب جرم تأثیر مستقیم ندارد؛ از این‌رو این فرضیه رد شد. هرچند نتیجه برخلاف نظریۀ کاشت گربنر و همکاران است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The relationship between media consumption and fear of crime among citizens of Tehran

نویسنده [English]

  • Hassan Bakhshizadeh
PhD. Of Sociology, Graduated from the University of Tehran, Iran, Tehran
چکیده [English]

Introduction: Most people consider crime to be an important social issue. Crime and the media are two issues that have received much attention in recent years, independently and at times in many countries, in the field of different has followed.
Therefore, the main purpose of this study is to investigate the relationship between media consumption and fear of crime. The main question of the research is "What is the relationship between media consumption and citizens' fear of committing crime in crime-prone areas of Tehran?" In this regard, a series of hypotheses were prepared based on theoretical and experimental literature, demographic characteristics of individuals and media consumption and fear of crime. Thus, with regard to the effects of media images on delinquency, it is not a question of whether media coverage has consequences. Rarely has anyone denied these works. The main agenda is to untangle the complex and complex interrelationships of media content and other dimensions of social structure in the formation of criminal behavior.
Method: The research method is survey method and a questionnaire was used to collect data. The statistical population is young and middle-aged citizens in Tehran. According to Cochran sampling, out of 600 samples, 545 people answered the majority of questions completely.
Results and discussion: Findings from the study show that among all types of crimes, respondents said that "fear of stealing at home alone at night" was the most frightening crime. In terms of media consumption, the majority of Tehran citizens reported watching an average of one to four hours of television a day. Given the independent effect of socio-demographic variables on fear of crime, the findings are largely consistent with previous literature. Only gender was significantly related to fear and confirms the research hypothesis. Unlike the United States, Tehran citizens are less affected by the "mean world syndrome" due to their high spiritual and religious capital, because in the Qur'an and hadiths about explaining the truth of the world and its characteristics, as well as the role of the world in building the Hereafter. Accordingly, the violent content of the mass media convinces viewers that the world is more dangerous than what has happened. This phenomenon is one of the main results of planting theory. And enjoying happiness in this world and the hereafter, many guidelines have been proposed.
Conclusion: According to the results of the study, after controlling the standard multiple regression analysis models with the demographic-social characteristics of the sample, two significant relationships did not appear between watching crime series and Internet news. Of the six media variables and five control variables, only gender was significantly associated with fear of crime. In fact, the relationship between the media (television, radio, newspapers and the Internet) and citizens' fear of crime was investigated based on Gerbner's theory of planting. However, the result is contrary to the planting theory of Gerbner et al.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Media
  • Citizen's Fear
  • Crime
  • Crime Locals
  • Tehran
  • ابهری، مجید (۱۳۸۳)، تحلیل و ارزیابی چگونگی نمایش بزه و ناهنجاری در سریال‌های ایرانی: بچه‌های خیابان، بوی غریب پائیز و معما، تهران، کمیتۀ اجتماعی معاونت تحقیقات و برنامه‌ریزی سازمان صداوسیما.
  • بیرو، آلن (1380)، فرهنگ علوم اجتماعی، ترجمۀ باقر ساروخانی، تهران: کیهان.
  • حبیب‌زاده، اصحاب و محمد قاسمی (1388)، «رابطۀ بین استفاده از رسانه‌های صوتی-تصویری و بزهکاری نوجوانان»، پژوهش‌های ارتباطی، شمارۀ 16: 95-120.
  • حبیب‌زاده، اصحاب و حسن محمودی اصل (1396)، «بازتاب رسانه‌ای جرائم در مطبوعات محلی»، فصلنامۀ علمی کارآگاه، شمارۀ 38: 77-101
  • دیهول، منصور، احمدی، سیروس و اصغر میرفردی (1398)، «توسعه و جرم در ایران»، فصلنامۀ مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، شمارۀ 3: 581-608.
  • ساعی، علی (1387)، روش پژوهش در علوم اجتماعی با رهیافت عقلانیت انتقادی، تهران: سمت.
  • سورین، ورنر و تانکارد جیمز (1386)، نظریه‌های ارتباطات، ترجمۀ علیرضا دهقان، تهران. انتشارات دانشگاه تهران.
  • صالح‌نیا، علی و حسین بختیاری (1397)، «اولویت‌بندی تهدیدات امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با روش تحلیل سلسله‌مراتبی»، مطالعات راهبردی سیاست‌گذاری عمومی، شمارۀ 27: 255-277.
  • صالحی امیری، علیرضا (1387)، چشم‌انداز آسیب‌ها و تهدیدات اجتماعی ایران، http://www.dchq.ir
  • غلامی، فرزاد و عبدالله بیچرانلو (1399)، «صنعت فرهنگ و تلویزیون در ایران: تحلیل انتقادی برنامۀ ماه عسل»، فصلنامۀ مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران،شمارۀ 2: 373-392.
  • فرجی‌ها، محمد (1385)، «بازتاب رسانه‌ای جرم»، فصلنامۀ علمی-پژوهشی رفاه اجتماعی، شمارۀ ۲۲: 57-86.
  • قاسمی، یارمحمد (1386)، «ارزیابی نحوۀ مدیریت توسعه در ایران»، نامۀ علوم اجتماعی، شمارۀ 16: 163-185.
  • مک‌کوایل، دنیس (1385)، نظریۀ ارتباطات جمعی، ترجمۀ پرویز اجلالی، تهران: دفتر مطالعات و توسعۀ رسانه.
  • موزر، کلاوس‌ آدولف و کالتون‌، گراهام (1367)، روش پژوهش، ترجمۀ کاظم ایزدی، تهران: انتشارات کیهان.
  • یمین‌فیروز، موسی و محمدرضا داورپناه (1384)، «نیاز اطلاعاتی، رفتار و الگوی اطلاع‌یابی»، نشریۀ اطلاع‌رسانی و کتابداری مطالعات ملی کتابداری و سازمان‌دهی اطلاعات، شمارۀ 63: 123-132.
    • Alreck, P. L., and Settle R. B. (2004), The Survey Research Handbook, Boston: McGraw-Hill/Irwin.
    • Baumer, T. L. (1978), “Research on Fear of Crime in the United States”, Victimology, No. 3: 254-264.
    • Chiricos, T., Eschholz, S., and Gertz, M. (1997), “Crime, News and Fear of Crime: Toward an Identification of Audience Effects”, Social Problems, No. 44: 342-57.
    • Chiricos, T., Padgett, K., and Gertz, M. (2000), “Fear, TV News, and the Reality of Crime”, Criminology, No. 38: 755-785.
    • Clemente, F., and Kleinman, M. (1977), “Fear of Crime in the United States: A Multivariate Analysis”, Social Forces, No. 56: 519-531.
    • Dervin, B., and Nilan, M. (1986), “Information Needs and Uses”, Annual Review of Information Science and Technology, No. 21: 3–33.
    • Ditton, J., Chadee, D., Farrall, S., Gilchrist, E., and Bannister, J. (2004), “From Imitation to Intimidation: A Note on the Curious and Changing Relationship between the Media, Crime and Fear of Crime”, British Journal of Criminology, No. 44: 595-610.
    • Doob, A., and Macdonald, G. (1979), “Television Viewing and Fear of Victimization: Is the Relationship Causal?” Journal of Personality and Social Psychology, No. 37: 170-179.
    • Dowler, K. (2003), “Media Consumption and Public Attitudes toward Crime and Justice: The Relationship between Fear of Crime, Punitive Attitudes, and Perceived Police Effectiveness”, Journal of Criminal Justice and Popular Culture, No.10: 109-126.
    • Evans, D. J. (1995), Crime and Policing: Spatial Approaches, England: Avebury.
    • Ferraro, K. F. (1995), Fear of Crime: Interpreting Victimization Risk, Albany: State University of New York Press
    • Friedrichs, D. O. (2004), Trusted Criminals: White Collar Crime in Contemporary Society, Belmont, CA: Wadsworth Thomson Learning.
    • Gerbner, G., and Gross, L. (1976), “Living with Television: The Violence Profile”, Journal of Communication,, 26(2), 172–199.
    • Gerbner, G., Gross, L., Eleey, M. F., Jackson-Beeck, M., Jefferies-Fox, S., and Signorielli, N. (1977), “TV Violence Profile No. 8: The Highlights”, Journal of Communication, No. 27: 171-180.
    • Gerbner, G., Gross, L., Morgan, M., and Signorielli, N. (1994), “Growing up with Television: The Cultivation Perspective”, In J. Bryan, and D. Zillmann (Ed.), Media effects (PP. 17-41), Hillsdale, NJ: Erlbaum.
    • Gross, K., and Aday, S. (2006), “The Scary World in Our Living Room and Neighborhood”, Journal of Communication, No. 53: 411–426.
    • Hagan, F. E. (2006), Research Methods in Criminal Justice and Criminology, Boston: Allyn and Bacon.
    • Heath, L. (1984), “Impact of Newspaper Crime Reports on Fear of Crime: Multi methodological Investigation”, Journal of Personality and Social Psychology, No. 47: 263-276.
    • Heath, L., and Petraitis, J. (1987), “Television Viewing and Fear of Crime: Where Is the Mean World?” Basic & Applied Social Psychology, No. 8, 97-123.
    • Hirsch, P. (1980), “The “Scary World” of the Nonviewer and Other Anomalies: A Reanalysis of Gerbner Et Al.’S Findings on the Cultivation Analysis, Part I”, Communication Research, No. 7: 403-456.
    • Holden, R. T. (1986), “The Contagiousness of Aircraft Hijacking”, American Journal of Sociology, No. 91: 876-904.
    • Lee, M. (2007), Inventing Fear of Crime, Criminology and the Politics of Anxiety, United Kingdom: Willan.
    • Mertler, C. A. and Vannatta, R. A. (2005), Advanced and Multivariate Statistical Methods: Practical Application and Interpretation, Los Angeles: Pyrczak.
    • Miller, M. C. (2005), It's a Crime: The Economic Impact of Local TV News in Baltimore, New York: New. York University School of Media Studies.
    • Moore, S., and Shepherd, J. (2007), “The elements and Prevalence of Fear”, British Journal of Criminology, No. 47: 154-162
    • Philips, D. P. (1980), “Airplane Accidents, Murder and the Mass Media”, Social Forces. No. 4: 1001-240.
    • Reith, M. (1999), “Viewing of Crime Drama and Authoritarian Aggression: An Investigation of the Relationship between Crime Viewing, Fear and Aggression”, Journal of Broadcasting and Electronic Media, No. 2: 211-221.
    • Romer, D., Jamieson, K. H., & Aday, S. (2003), “Television News and the Cultivation of Fear of Crime”, Journal of Communication, No. 53: 88-104.
    • Schudson, M. (1989), “How Culture Works”, Theory and Society, No. 18: 153-180.
    • Shanahan, J., and Morgan, M. (1999), Television and Its Viewers: Cultivation Theory and Research, Cambridge: Cambridge University Press
    • Sparks, G., and Ogles, R. (1990), “The Difference between Fear of Victimization and the Probability of Being Victimized”, Journal of Broadcasting & Electronic Media, No. 34: 351-358.
    • Surette, R. (2007), Media, Crime, and Criminal Justice: Images and Realities. New York: Wadsworth.
    • Warr, M. (1984), “Fear of Victimization: Why Are Women and Elderly More Afraid?” Social Science Quarterly, No. 65: 681-702.
    • Williams, D. (2006), “Virtual Cultivation: Online Worlds, Offline Perceptions”, Journal of Communication, No. 56: 69–87.
    • Wober, M., and Gunter, B. (1982), “Television and Personal Threat: Fact or Artifact: A British Survey”, British Journal of Social Psychology, No. 21: 239-247
    • Zender, L. (2007), “The Pursuit of Security”, T. Hope, and R. Sparks (Ed.), Crime, Risk and Insecurity: Law and Order in Everyday Life and Political Discourse, London and New York: Routledge.