موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران
(تاسیس 1337)مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران2322-52547220180622The Issue of Supporting Domestic Production: Challenges and Strategiesمسئلۀ حمایت از تولید داخلی چالشها و راهبردها2012266761210.22059/jisr.2018.249137.615FAحمزهنوذریاستادیار جامعهشناسی دانشگاه خوارزمیJournal Article20171231Domestic manufacturers face a number of challenges that have stopped manufacturing, and shut down some of the industrial units. Over the past years, governments have tried to support domestic production through monetary supportive policies and tariffs, but they still face a lot of challenges, despite the fact that they spend a lot of resources and costs on businesses. This paper is to analyze manufacturers' and experts' perception of domestic production, protection challenges, and effective strategies for supporting domestic production. This paper has been conducted with a qualitative approach and using theoretical and analytical knowledge of university professors and practical knowledge of employers, which are the sample population of this research. Results indicate that current policies to support domestic production have created numerous challenges, including the challenge of creating and sustaining employment, the challenge of technology and innovation, and the challenge of economic corruption and rents. Other findings from this study include the need to change the strategies for supporting domestic production. Current strategies, such as providing cheap banking facilities, imposing high tariffs on imported goods, and subsidizing cheap, inefficient energy instead, the government can use efficient strategies such as macroeconomic stability, support for R & D, regional and international marketing, control of corruption and improve the business environment.تولیدکنندگان داخلی با چالشهای متعددی روبهرو هستند که تولید در برخی واحدهای صنعتی را متوقف یا تعطیل کرده است. طی سالهای گذشته، دولتها با اعمال سیاستهای حمایتی پولی و تعرفهای سعی کردهاند از تولید داخلی حمایت کنند، اما با وجود صرف منابع و هزینههای زیاد، این چالشها در بنگاههای اقتصادی از بین نرفته است. در این مقاله، برداشت تولیدکنندگان و کارشناسان از تولید داخلی، چالشهای حمایتگرایی، تحلیل، و راهبردهای کارآمد حمایت از تولید داخلی معرفی میشود. این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از دانش نظری و تحلیلی استادان دانشگاه و دانش عملی کارفرمایان انجام شده است. مطابق نتایج، سیاستهای فعلی حمایت از تولید داخلی، چالشهای متعددی از جمله در ایجاد و حفظ اشتغال و در سطح فناوری و نوآوری، و نیز چالش فساد اقتصادی و رانت بهوجود آورده است. از دیگر یافتههای این پژوهش، ضرورت تغییر راهبردهای حمایت از تولید داخلی است. راهبردهای فعلی مانند اعطای تسهیلات ارزان بانکی، اعمال تعرفة زیاد بر کالاهای وارداتی و اعطای یارانة انرژی ارزان، ناکارآمد است و بهجای آن، دولت باید از راهبردهای کارآمدی مانند ثبات اقتصاد کلان، حمایت از پژوهش، کمک به بازاریابی منطقهای و بینالمللی، کنترل فساد اداری و بهبود فضای کسبوکار بهره بگیرد.موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران
(تاسیس 1337)مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران2322-52547220180622Modernizing Women and Marital Intimacy (A Study of Three Generations of Tabriz Women)مدرنشدن زنان و صمیمیت زناشویی (مطالعۀ سه نسل از زنان تبریز)2272536761310.22059/jisr.2018.260939.708FAعباسلطفی زادهدانشجوی دکتری جامعهشناسی و مربی علوم اجتماعی دانشگاه پیامنورمحمد جوادزاهدیدانشیار علوم اجتماعی دانشگاه پیامنورnullفاطمهگلابیدانشیار علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز0000-0003-2885-8458Journal Article20180203In recent century, Iranian society experienced social and political changes, including changes in the role and status of women and family development. This paper examines the relationship between these two transformations, modernizing of women (objective and subjective modernity), and the transformation of intimacy in Tabriz among the last three generations. Objective modernity means the presence of people in modern spaces and the consumption of modern products. Subjective modernity means the motivational, attitudinal and behavioral characteristics of individuals to adapt to the new conditions. This study aims to identify the path to transformation of marital intimacy, and factors affecting it. The statistical population includes all married women in Tabriz. A sample of 997 of them were examined in three generations. The impact of independent variables including generation, education, social class, objective modernity, and subjective modernity on the dependent variable, namely intimacy, were tested through regression analysis and also using the software Amos Graphics. Results of regression analysis showed that four variables of subjective modernity, objective modernity, social class, and generation had a significant effect on intimacy, but the variable "education" did not have a significant effect on intimacy. Furthermore, the experimental data confirmed the theoretical model of the research. Finally, based on findings, the ways of intimacy have been transformed among the three generations, and modernization of women has played an important role in this transformation. However, as there are differences between generations, there are differences and inhomogeneity within them as well.جامعة ایران در سدة اخیر شاهد دگرگونیهای اجتماعی و سیاسی گوناگونی از جمله تغییر در نقش و پایگاه زنان و تحولات خانواده بوده است. این مقاله رابطة این دو تحول، یعنی مدرنشدن زنان (مدرنیت عینی و مدرنیت ذهنی) و تحول شیوههای صمیمیت را در شهر تبریز، طی سه نسل اخیر بررسی میکند. منظور از مدرنیت عینی، حضور فرد در فضاهای مدرن و مصرف محصولات جدید است. مدرنیت ذهنی نیز به خصلتهای انگیزشی، نگرشی و رفتاری افراد برای انطباق با شرایط جدید گفته میشود. هدف از انجامدادن این پژوهش، شناخت مسیر دگرگونی صمیمیت زناشویی و عوامل مؤثر بر آن است. جامعة آماری شامل همة زنان متأهل شهر تبریز است که نمونة 997 نفری از آنان در قالب سه نسل بررسی شد. متغیرهای مستقل شامل نسل، تحصیلات، طبقة اجتماعی، مدرنیت عینی و مدرنیت ذهنی هستند. متغیر وابسته (صمیمیت) با تحلیل رگرسیونی و بهوسیلۀ نرمافزار Amos Graphics آزموده شد. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان داد چهار متغیر مدرنیت ذهنی، مدرنیت عینی، طبقة اجتماعی و نسل، برخلاف متغیر تحصیلات، بر متغیر صمیمیت تأثیرگذارند. نتایج آزمون مدل نیز نشان میدهد دادههای تجربی، مدل نظری پژوهش را تأیید میکنند. با اتکا به یافتههای این پژوهش میتوان گفت شیوههای صمیمیت در سه نسل مورد بررسی دگرگون شده و مدرنشدن زنان نقشی مهم در این دگرگونی داشته است.موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران
(تاسیس 1337)مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران2322-52547220180622The Study of the Relation of Magic with the Religious Political Tuloei Sect (With Emphasis on Bakhtiari Tribe)بررسی نسبت جادو با فرقۀ سیاسی- مذهبی طلوعی، با تأکید بر قوم بختیاری2552786761410.22059/jisr.2018.220173.444FAابوالفضلذوالفقاریدانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه شاهدیونسنوربخشدانشیار گروه جامعهشناسی اجتماعی دانشگاه تهرانپیمانمحمودیکارشناس ارشد جامعهشناسیJournal Article20171201Tuloei's sect was emerged in the late 1330s in the southern oil-rich region among Bakhtiari people. The sect, which had various aspects and is known as Tolouei or Soroushi, was like a sect or semi-sect, which had specific rituals and lifestyle, and special praying words. This sect by its creed and rituals led people to abandoning and disregarding the world. Among the Bakhtiari people in the area of Masjed Soleyman, there lived a person named Sir Jikak (well-known as Seyed Jikak) who came from England, and came to the region by accompanying the British Oil Company. By living in this area, he acquired sufficient knowledge about the people. Then, by nationalization of the oil Iranian industry, he launched this sect to make people indifferent toward the aforementioned issue. In this paper, it is examined one aspect of this sect, qualitatively and phenomenologically. Data was gathered by using snowball sampling method, interviewing with 14 individuals in the towns of Izeh, Masjed Soleyman, Farsan, Dehdez, and some countryside villages. These people directly or indirectly met the sect. The main question of this paper is that whether there has been some elements of magic in Tolouei sect. Findings did not show the actual relation of the two. Finally, results showed that the role of Tolouei's head has been because of their social influence and charisma due to their personality. فرقۀ طلوعی در اواخر دهۀ 30 شمسی، در منطقۀ نفتخیز جنوب و در میان قوم بختیاری ایجاد شد. این فرقه که دارای ابعاد مختلفی بود و از آن با عنوان طلوعی یا سروشی از آن یاد میشود، به یک فرقه یا شبهفرقه شباهت داشت که دارای آدابورسوم و مراسم مخصوص، همراه با اوراد خاصی بود. مرام و مناسک این جریان، بهنوعی افراد را به ترک دنیا و بیتوجهی به آن سوق میداد. در میان بختیاریها و در ناحیۀ مسجدسلیمان، شخصی به نام سرجیکاک (مشهور به سید جیکاک) حضور داشت که اصالتاً انگلیسی بود و با شرکت نفت انگلستان به بختیاری آمده بود. او در این ناحیه زندگی کرد و شناختی کافی از مردم بهدست آورد. سپس همزمان با ملیشدن صنعت نفت، این جریان را به راه انداخت تا مردم ناحیه را به این موضوع بیتوجه کند. در این مقاله، به روش کیفی و با رویکرد پدیدارشناسانه، به بررسی یکی از جنبههای این فرقه پرداخته میشود. جمعآوری دادهها به روش نمونهگیری گلولهبرفی و با مصاحبه با 14 نفر از افراد مختلف در شهرهای ایذه، مسجدسلیمان، فارسان، دهدز و برخی روستاهای اطراف آن انجام شد. این افراد، از برخورد با این فرقه عمدتاً تجربۀ شخصی مستقیم یا غیرمستقیم داشتهاند. پرسش اصلی این پژوهش این است که آیا در فرقۀ طلوعی، عناصری از جادو وجود داشته است یا خیر. یافتههای پژوهش، وجود عملی این نسبت را نشان نداد. درنهایت مشخص شد نقش افراد سرطلوع بهدلیل نفوذ اجتماعی و کاریزمای شخصیتی آنان بوده است.موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران
(تاسیس 1337)مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران2322-52547220180622Social Analysis of the Relationship between Guilds and Futuwwat Organization in Iranتحلیل اجتماعی رابطۀ سازمان صنفی و سازمان فتوت در ایران2793096761510.22059/jisr.2018.261308.710FAمحمدرضاجوادی یگانهدانشیار جامعهشناسی دانشگاه تهران0000-0001-5510-6396ساجدهعلامهدانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه تهرانJournal Article20180305The prevailing belief in the studies of historical sociology is that associations and organizations have been always inactive in the cities of Iran. This paper, based on sociological approach, is to show that in the late middle centuries in Iran, the artisans in interaction with Futuwwa organizations formed a kind of guild, which have been different from medieval guilds in the West. The sociological framework of this paper is based on pre-modern guilds, derived from Durkheim's views. Based on this framework, the guilds in the late middle centuries in Iran, in conjunction with Sufi Futuwwa organizations, formed a kind of guild that can be called a "religious guild". What made guilds more organized and coherent as professional associations in the cities during this period was the Sufi Futuwwa as a religion, which prioritized over the professional interests of the members. The guild was able to achieve coherence and formalization only by relying on the religion and religious association. This shows how much the nature and organization of the ideology governing the market guilds in Iranian cities in each period is important.باور غالب در مطالعات جامعهشناسی تاریخی این است که انجمنها و سازمانهای صنفی در شهرهای ایران فعالیت نداشتهاند، اما مقالۀ حاضر برمبنای چارچوبی جامعهشناختی نشان میدهد در اواخر سدۀ میانه در ایران، پیشهوران در تعامل با سازمانهای فتوت، نوعی سازمان صنفی تشیکل دادهاند که با سازمانهای صنفی قرونوسطی در غرب متفاوت است. چارچوب جامعهشناختی مقالۀ حاضر مبتنی بر یک سنخ سازمان صنفی پیشامدرن و برگرفته از آرای دورکیم است. برمبنای این چارچوب، بهنظر میرسد اصناف در اواخر سدههای میانه در ایران در پیوند با سازمانهای فتوت صوفیانه، شکلی از سازمان صنفی بهوجود آوردند که میتوان آن را «سازمان صنفی دینی» نامید. آنچه در این دوران، سازمان صنفی را بهعنوان انجمنهای حرفهای در شهرها متشکلتر و منسجمتر ساخت، فتوت صوفیانه بهعنوان آیینی دینی بود که بر منافع حرفهای اعضا اولویت داشت. این سازمان صنفی دینی، تنها با تکیه بر آیین و انجمن دینی میتوانست تا حدودی از انسجام سازمان یافته و رسمیت برخوردار شود. این امر نشان میدهد تا چه حد ماهیت و سازمان ایدئولوژی حاکم بر اصناف بازار در شهرهای ایران، در هر دوره اهمیت دارد.موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران
(تاسیس 1337)مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران2322-52547220180622Subliminal Exploration from Beautiful Body to Physical Hazards among Middle-Class Women in Mashhadبرساخت اجتماعی اسطورۀ زن زیبا، کاوشی زمینهمند از بدن زیبا تا مخاطرات بدنی در میان زنان طبقۀ متوسط شهر مشهد3113396761610.22059/jisr.2018.251539.641FAسیدعلیرضاافشانیدانشیار گروه تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه یزد0000-0002-2311-3329علیروحانیاستادیار گروه تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه یزد0000-0001-9146-6436سعیدهابراهیمی نیاکارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه یزدJournal Article20180130This paper is to study the aesthetic behaviors of middle and upper-middle-class women in the Mashhad. A number of women in Mashhad were selected using theoretical convenience sampling, and were studied, employing the qualitative approach and using grounded theory method. The process of theoretical sampling continued to data saturation. The collected data were analyzed using open, pivotal and selective coding. Findings were presented by the storyline frame (i.e. 17 main categories, and 1 core category), paradigm model, and the small-scale theory. Results showed that women aspire to be Aphrodite due to their physical dissatisfaction. In addition to physical dissatisfaction, this aspiration is resulted from the media, capital property, etc. In such condition, the strategies of body changes (i.e. buying face/redeeming body, physical changes, etc.) are activated among women. But these strategies, in addition to beauty, have dangers for women. In fact, their aspiration to be Aphrodite has finally led to the social construction of Aphrodite, and while having a beautiful aspect, has been dangerous in some cases.پژوهش حاضر به مطالعۀ رفتارهای زیباییشناختی زنان طبقۀ متوسط و متوسط به بالای شهر مشهد میپردازد. با نمونهگیری نظری و هدفمند، تعدادی از زنان شهر مشهد انتخاب، و با استفاده از رویکرد کیفی و روش نظریۀ زمینهای مطالعه شدند. فرایند نمونهگیری نظری تا اشباع دادهها ادامه یافت. تحلیل اطلاعات گردآوریشده با استفاده از کدگذاری باز، محوری و گزینشی صورت گرفت و یافتهها در قالب خط داستان (شامل 17 مقولۀ اصلی و 1 مقولۀ هسته)، مدل پارادایمی و نظریۀ کوچکمقیاس ارائه شدند. نتایج نشان داد که زنان بهدلیل نارضایتی از بدن، در سودای آفرودیتشدن هستند. این سودا علاوه بر نارضایتی از بدن، از رسانهها، مالکیت سرمایهای و... منتج میشود. در چنین شرایطی، راهبردهای تغییر بدن (خرید چهره/ بازخرید بدنی، بدنزایی/ بدنزدایی و...) در زنان فعال میشود، اما این راهبردها علاوه بر زیبایی، مخاطراتی نیز برای این زنان دارند. درواقع، سودای آفرودیتشدن این زنان، درنهایت به برساخت اجتماعی آفرودیت منجر شده و با وجود زیبایی، مخاطراتی نیز بههمراه داشته است.موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران
(تاسیس 1337)مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران2322-52547220180622Semantic Perception of the Structures Affective on the Quality of Life among Residents of Oraman Lahonدرک معنایی سازههای مؤثر بر تغییرات کیفیت زندگی در میان ساکنان منطقۀ اورامان لهون3413686761710.22059/jisr.2018.232370.520FAحسیندانش مهراستادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه کردستان0000-0002-9280-6081غلامرضاغفاریدانشیار دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران0000-0000-0000-0000سید احمدفیروزآبادیدانشیار دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران0000-0001-9379-8127Journal Article20171202This paper is to analyze the semantic understanding of structures affecting the quality of life of the residents of Oraman Lahon from the social interpretivism point of view. The scope of research is Oraman Lahon in Kermanshah. This study is qualitative. In order for data production, four methods were used including free observation, participant observation, deep interview, and group discussion. To analyze the data, the interpretational content analysis method in general practice was employed. Overall, the data was coded and analyzed in the form of 81 basic concepts, 8 major concepts, and a core coding, i.e. economic, social, cultural, and political subsystems. The core concept was the quality of life, around which other categories formed. These categories represent structures that affect the quality of life among social actors. Findings indicated that the structures affecting the quality of residents' life are multidimensional and complex, affected by components i.e. time and place, and external and internal factors. Therefore, different individuals perceive its meaning differently. The indicators of life quality in the region of Oraman Lahon are social constructions that focus on people's lives in Oraman area. Yet, it is the residents who can accurately judge and evaluate the changes of their life, and its factors. Another point is that the number of aspects these factors study is not so important. What is crucial is that in order for explaining the factors of the quality of life, the proposed model should have a multidimensional frame, in which it is considered that what people may consider in order to determine the changes of their quality of life.مقالۀ حاضر از منظر رویکرد تفسیرگرایی اجتماعی، درک معنایی سازههای مؤثر بر تغییرات کیفیت زندگی را در میان ساکنان منطقۀ اورامان لهون تحلیل میکند. محدودۀ مورد مطالعه، منطقۀ اورامان لهون در استان کرمانشاه است. مطالعه بهصورت کیفی انجام گرفت و برای تولید داده، روشهای مشاهدۀ آزاد، مشاهدۀ مشارکتی، مصاحبۀ عمیق و بحث گروهی بهکار گرفته شد. برای تحلیل دادهها، شیوۀ تحلیل محتوای تفسیری بهشکل عام استفاده شد. درمجموع، دادههای تولیدشده در قالب 81 مفهوم اولیه، 8 مقولۀ عمده و 1 هستۀ مرکزی کدگذاری و تحلیل شدند. مقولههای عمده عبارتاند از: خردهنظام اقتصادی، خردهنظام اجتماعی، خردهنظام فرهنگی و خردهنظام سیاسی. مقولۀ مرکزی تبیینگرهای کیفیت زندگی هستند که دیگر مقولهها حول آنها شکل گرفتهاند و بیانگر سازههای مؤثر بر تغییرات کیفیت زندگی نزد کنشگران اجتماعی محدودۀ مورد مطالعه هستند. مطابق یافتهها، سازههای تأثیرگذار بر کیفیت زندگی در میان ساکنان یک منطقه، چندبعدی و پیچیده، و متأثر از مؤلفههایی مانند زمان و مکان، و عوامل بیرونی و درونی هستند. به همین دلیل، برای افراد و گروههای مختلف، معانی گوناگونی بر آن مترتب است. تبیینگرهای کیفیت زندگی در منطقۀ اورامان لهون برساختهایی اجتماعیاند که بر زندگی مردم این منطقه متمرکزند. با وجود این، تنها خود اهالی منطقه هستند که میتوانند بهدرستی قضاوت کنند و به ارزیابی عوامل و تغییرات زندگی خود بپردازند. نکتۀ دیگر اینکه تعداد ابعادی که این عوامل تأثیرگذار بررسی میکنند چندان مهم نیست، بلکه آنچه اهمیتی حیاتی دارد این است که مدل پیشنهادی برای تبیینگرهای کیفیت زندگی باید چارچوبی چندبعدی داشته باشد و در آن، درنظر گرفته شود که چه چیزهایی برای افراد در تعیین تغییرات کیفیت زندگیشان مهم است.موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران
(تاسیس 1337)مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران2322-52547220180622Studying the Causal Model of the Relationship between Self-Differentiation and the Dimensions of Prosocial Behavior, by the Intermediation of Moral Identityبررسی مدل علی رابطۀ تمایزیافتگی خود و ابعاد رفتار جامعهپسند با واسطهگری هویت اخلاقی3693936761810.22059/jisr.2018.247816.602FAسمیرارستمیدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه شیرازراضیهشیخ الاسلامیدانشیار دانشگاه شیرازJournal Article20180113Prosocial behavior is a particular type of targeted behavior that benefits other people. In addition to the diversity of prosocial behaviors, their conditions and circumstances are also important. In this study, the structural relationship between self-differentiation and the dimensions of the Prosocial behavior, by the intermediation of moral identity, is studied by using a causal model. First, 239 undergraduate students from Shiraz University were selected through proportional class sampling method. Three valid scales, including Eric's DSI-SE questionnaire, Penner’s prosocial behavior questionnaire, and Aquino and Reed’s moral identity questionnaire were applied to measure the model's variables. The validity and reliability of the instruments used in the research were reviewed and confirmed. Data was analyzed by employing the path analysis approach. Also, Amos software was used for evaluating the intermediation and fitness of the model. Results showed that the model was well-fitted with the data of this research. According to the findings, the differentiation was predicted other-oriented prosocial behavior negatively. Furthermore, moral identity predicted the helpfulness behavior positively, and predicted other-oriented prosocial behavior negatively. In addition, the moral identity play a mediating role in the relationship between self-differentiation and prosocial behavior. On the whole, results indicate the importance of self-differentiation and moral identity in prosocial behavior.رفتار جامعهپسند نوع خاصی از رفتار هدفمند است که بهمنظور رفاه دیگران انجام میشود. در کنار تنوع رفتارهای جامعهپسند، نکتۀ حائز اهمیت، شرایط و زمینۀ تحقق این نوع رفتارهاست. در این پژوهش، رابطۀ ساختاری تمایزیافتگی خود و ابعاد رفتار جامعهپسند با واسطهگری هویت اخلاقی در قالب یک مدل علی بررسی میشود. ابتدا 239 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز به روش نمونهگیری طبقهای متناسب انتخاب شدند. سه مقیاس معتبر شامل پرسشنامۀ فرم کوتاه تمایز خود (DSI-SE) اریک، پرسشنامۀ رفتار جامعهپسند پنر و همکاران، و پرسشنامۀ هویت اخلاقی آکویینو و رید برای سنجش متغیرهای مدل بهکار گرفته شدند. روایی و پایایی ابزارهای مورد استفاده در پژوهش، بررسی و تأیید شد. تجزیه و تحلیل دادهها به روش تحلیل مسیر انجام گرفت و برای بررسی معناداری واسطهگری و برازش مدل، از نرمافزار ایموس استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل با دادههای این پژوهش، برازش مناسبی دارد. با توجه به یافتهها، تمایزیافتگی بهنحو منفی، رفتار جامعهپسند معطوف به دیگران را پیشبینی میکند. هویت اخلاقی نیز رفتار جامعهپسند کمکرسانی را بهنحو مثبت و رفتار جامعهپسند معطوف به دیگران را بهنحو منفی پیشبینی میکند. همچنین هویت اخلاقی، نقشی واسطهای در رابطۀ میان تمایزیافتگی خود و رفتار جامعهپسند ایفا میکند. درمجموع، نتایج این پژوهش نشانگر اهمیت تمایزیافتگی خود و هویت اخلاقی در رفتار جامعهپسند است.موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران
(تاسیس 1337)مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران2322-52547220180622Studying the Effect of Citizenship Culture Dimensions on the Citinzenship Cultural Behavior(Case Study: Farhangian University of Markazi Province)مطالعۀ تأثیر ابعاد فرهنگ شهروندی بر رفتار فرهنگی سازمانی (مورد مطالعه: دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی)3954126761910.22059/jisr.2018.254187.650FAرضاعلیمحسنیدانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، گروه جامعهشناسی0000-0003-3056-6809سید محمدالحسینیدانشجوی دکتری تخصصی جامعهشناسی، گرایش مسائل اجتماعی ایران، پژوهشگر دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی0000-0002-0588-3274محمدرضاانصاریدانشجوی دکتری تخصصی جامعهشناسی، گرایش مسائل اجتماعی ایرانJournal Article20180309This paper is to study the relationship between organizational culture and its impact on organizational citizenship behavior, with the administrative performance of campuses in Farhangian University in Markazi province. The study was conducted by using survey method with reference to existing opinions. In terms of population limitation, sampling was overruled. Considering the assessment of locutions and variables, as well as the samples number, the relationship between citizenship culture and organizational behavior was measured by Kendall test, and the questionnaire by Organ and Konovsky (1996). The questionnaire deals with the five dimensions of organizational citizenship behavior i.e. 1) altruism, 2) duteousness, 3) politeness and courtesy, 4) magnanimity, 5) civic virtue. The following results were obtained: There is a direct significant relationship between organizational performance and organizational culture. The dimensions of adolescence, civic behavior, and respect for organizational citizenship dimensions can certainly enhance all aspects of participation, stability, flexibility, and mission of organizational culture. The observed relationship between dimensions of altruism and conscience in most cases does not have a significant relationship with dimensions of organizational culture. Results of the regression model show that the proposed model can represent up to 14% of organizational culture.در این پژوهش، رابطۀ فرهنگ سازمانی حاکم و تأثیر آن بر رفتار شهروندی سازمانی را با عملکرد اداری پردیسهای دانشگاه فرهنگیان در استان مرکزی مطالعه میشود. بدینمنظور، از پرسشنامۀ فرهنگ سازمانی دنیسون (2000) شامل ابعاد چهارگانۀ مشارکتی، یکپارچگی، انعطافپذیری و موفقیت در مأموریت، براساس طیف لیکرت و پرسشنامۀ رفتار شهروندی سازمانیاورگانوکانوسکی (1996) استفاده شده است. این پرسشنامه شامل ابعاد پنجگانۀ رفتار شهروندی سازمانی شامل 1. نوعدوستی، 2. وظیفهشناسی، 3. ادب و مهربانی، 4. جوانمردی و 5. فضیلت مدنی است. بهعلت محدودیت جامعۀ آماری، نمونهگیری انجام نشد و تحقیق بهصورت تمامشمار انجام گرفت. با توجه به سطح سنجش گویهها و متغیرها و همچنین تعداد نمونه، برای بررسی رابطۀ بین فرهنگ شهروندی و رفتار سازمانی از آزمون کندال استفاده شد و درنهایت نتایج زیر بهدست آمد: رابطهای مستقیم و معنادار بین عملکرد سازمانی و فرهنگ سازمانی وجود دارد؛ از میان مؤلفههای ابعاد شهروندی، تأثیر ادب و مهربانی بر مشارکت سازمانی در بالاترین سطح است؛ ابعاد نوعدوستی و وجدان، در بیشتر موارد با ابعاد فرهنگ سازمانی رابطۀ معنادار ندارد. از اینرو، فقط نوعدوستی در ثبات و یکپارچگی بعد فرهنگ سازمانی مؤثر است. وجدان نیز در رشد بعد انعطافپذیری فرهنگ سازمانی تأثیرگذار است؛ ابعاد جوانمردی، رفتار مدنی و ادب و ملاحظه (از ابعاد شهروندی سازمانی) قطعاً موجب رشد همۀ ابعاد مشارکتی شامل ثبات، انعطافپذیری و موفقیت در مأموریت فرهنگ سازمانی میشود. نتایج مدل رگرسیون هم نشان میدهد که مدل ارائهشده تا 14 درصد بیانگر فرهنگ سازمانی است.