موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران
(تاسیس 1337)مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران2322-52541420130219The Relationship between Emotional Intelligence and Communication Apprehensionبررسی رابطه بین هوش عاطفی و ارتباط گریزی9273656810.22059/jisr.2013.36568FAمرجاناردشیرزادهدانشگاه آزادعلی اکبرفرهنگیدانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20130515The concept of communication apprehension and emotional intelligence has been indicated as two concepts which are new in the field of psychology, communication and organizational behavior. This article has tried to study the relationship between communication apprehension levels and emotional intelligence between the staff of Islamic Republic of Iran Broadcasting. The population of the study includes all of the employees worked in IRIB in Tehran and the sample size has been 378 people. In this research the combination of two questionnaires have been used; including emotional intelligence produced by Daniel Golman as well as the communication apprehension one made by James McCroskey. Based on the results, all the components of emotional intelligence have a significant relation with the levels of communication apprehension; however, this relationship is reversed. So that whenever components of emotional intelligence increase, the levels of communication apprehension among the staff of IRIB will decrease.ارتباطگریزی و هوش عاطفی هر دو از جمله مفاهیم نوینی هستند که در حوزۀ روانشناسی و ارتباطات و نیز در مطالعات رفتار سازمانی مورد توجه قرار گرفته است. این مقاله در پی شناسایی رابطۀ متغیرهای هوش عاطفی با سطوح ارتباطگریزی کارکنان سازمان صدا و سیماست. جامعۀ آماری پژوهش، کلیۀ کارکنان سازمان صدا و سیمای شهر تهران هستند و نمونهای به حجم 378 نفر انتخاب شده است. ابزار گردآدوری دادهها پرسشنامه است که جهت سنجش هوش عاطفی از پرسشنامۀ تخلیص شدۀ دانیل گلمن و جهت سنجش سطوح ارتباطگریزی از پرسشنامۀ مک کراسکی استفاده شده است. در این پژوهش اطلاعات پردازش و از طریق برنامۀ آماری SPSS و با استفاده از آزمون گاما تحلیل شده است، مقدار sig در آزمون گاما برای هوش عاطفی برابر با 0/000 و برای سایر مؤلفههای هوش عاطفی به ترتیب خود مدیریتی برابر با 003/0، مهارت اجتماعی برابر با 000/0، خود آگاهی و مدیریت روابط نیز 000/0 بوده است. با توجه به اینکه مقدار گاما در تمام فرضیه های مورد بررسی کمتر از 0.05 درصد بوده، بنابراین تمام مؤلفههای هوش عاطفی با سطوح ارتباط گریزی رابطه معناداری دارند، و با توجه به مقدار منفی و معکوس گاما در تمام مؤلفهها نتیجه میگیریم که هوش عاطفی و مؤلفههایش بر سطوح ارتباطگریزی تأثیر معکوس دارند. به نحوی که هر چه هوش عاطفی و مؤلفههای آن در میان کارکنان صدا و سیما افزایش یابد، میزان ارتباطگریزی آنان کاهش مییابد.موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران
(تاسیس 1337)مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران2322-52541420130219Analysis of social, economic and environmental Persian gas refinery industry in rural areas (Case Study: Rural Areas of Mohr city of Fars province)تحلیل اثرات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطیِ صنعت پالایشگاه گاز پارسیان بر نواحی روستایی (مورد مطالعه: نواحی روستایی شهرستان مُهر در استان فارس)29483656910.22059/jisr.2013.36569FAمحمدتوکلدانشگاه تهرانحمزهنوذریدانشگاه تهرانJournal Article20130105Most research on the effect of rural industry has measured two main features: a) an oriented. B) Economic impacts (jobs and income. The research method has been qualitative which has studied the effects of the large gas refinery industry on the economy of rural areas and in other dimensions (social and environmental) follow villagers from their perspective is. Results show that industrial development and technological progress of the Persian gas refinery establishment has controversial effects on Village of Khozy near of the city of Mohr in Fars Province. On the one hand, to create jobs and sustainable incomes and providing infrastructure facilities, opportunities and capacities has provided many villagers, in the other hand social and environmental consequences of development that led to his injury - have caused different social harms.اغلب تحقیقات دربارۀ بررسی اثرات صنعت بر مناطق روستایی دو ویژگی عمده دارند: الف) کمیگرا هستند. ب) بیشتر اثرات اقتصادی (اشتغال و درآمد) را سنجیدهاند. این پژوهش با روش کیفی، اثرات و پیامدهای صنعت بزرگ پالایشگاه گاز را بر مناطق روستایی هم در بعد اقتصادی و هم در سایر ابعاد (اجتماعی و زیست محیطی) از منظر خود روستاییان دنبال کردهاست. با توجه به یافتهها توسعۀ صنعتی و پیشرفتهای تکنولوژی ناشی از راهانداری پالایشگاه گاز پارسیان در دهستان خوزی از توابع شهرستان مُهر، پیامدهای متناقضی به دنبال داشتهاست. از طرفی، با ایجاد اشتغال و درآمدهای پایدار و امکانات زیربنایی فرصتها و ظرفیتهای زیادی برای روستاییان فراهم و از طرف دیگر، تبعات اجتماعی و زیست محیطی فراوانی ایجاد کرده که منجر به بروز آسیبهای اجتماعی مختلفی شدهاست.موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران
(تاسیس 1337)مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران2322-52541420130219National Discourses on Dress in Iranگفتمان های پوشش ملی در ایران49743657010.22059/jisr.2013.36570FAسیدسعیدزاهددانشگاه شیرازمهدیکاوهدانشگاه شیرازJournal Article20121016In the process of modernization, traditional dress is usually the first issue which changes in traditional societies. Undoubtedly, western societies, benefiting from their worldwide cultural industry, are leading the globe to a great uniformity which peoples’ dress is one of its apparent out comes. Today, in our society emergence of west culture through the process of globalization on one hand, and women’s participation in public affairs on the other, has made the dress as one of the challenging and problematic problems. Meanwhile, in Iran women’s dress is a cultural, religious, ideological and discursive issue. In this article we are looking at national dress, particularly women’s dress, from discourse point of view. Looking at dress in the frame of different discourses and trying to understand its discursive feature, enables us to enlighten one of the dimensions of this critical subject. On the basis of especial goals and values, discourse, enables one to introduce herself to the others on the basis of her own choice. In this article reviewing dress in three historical eras, we will particularly deal with the influence of western culture in Iran. In this period there is a confrontation between religious discourse, insisting on Hejab, and liberal discourse, persisting on liberation of dress. Although religious discourse is dominant, but educational centers should enhance Islamic Hejab asserting on “modesty” rather than an especial kind of it.معمولاً نخستین چیزی که فرایند نوگرایی در جامعههای سنتی نابود میکند، لباس سنتی است. امروزه غرب با تکیه بر رسانههای فراگیر و صنعتِ فرهنگ، دنیا را به سوی همسان سازی پیش میبرد که یکی از تجلیهای آن، پوشش مردم است. در جامعه امروزی از یک سو جهانی شدن و گسترش فرهنگ مصرفی و فرهنگ عامه پسند به دلیل ورود فرهنگ بیگانه، از سوی دیگر ورود زنان به عرصههای عمومی ، مسئله پوشش را مسئلهای غامض و مجادله برانگیز میکند. پوشش زنان در ایران همزمان امری فرهنگی، مذهبی، ایدئولوژیکی و گفتمانی است. ما در این مقاله به پوششِ ملی و پوششِ زنان به طور خاص در قالبِ گفتمانیِ آن میپردازیم . نگاه به پوشش و تلاش برای درک گفتمانی آنها به ما کمک میکند که به زاویه جدیدی از این مسئله حاشیه ساز پی ببریم. گفتمانها بر اساس اهداف و ارزشهایی معین انتخابهایی را در اختیار فرد میگذارند که بتواند خود را با پوشش به دیگران معرفی کند. این مقاله ضمن بررسی پوشش در سه دوره تاریخی بر ورود فرهنگ غربی درباره پوشش به ایران ، تکیه دادهاست. در این دوره، گفتمان دینی با تأکید بر حجاب با گفتمان لیبرال مبنی برآزادی در نوع پوشش درگیرند، هر چند گفتمان مذهبی غالب است، اما لازم است که مراکز تربیتی برای گسترش هرچه بیشتر حجاب اسلامی، به رغم تأکید بر نوع پوشش، بر محور "عفت" تأکید کنند. موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران
(تاسیس 1337)مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران2322-52541420130219Representation of Identical City Elements in Travel Writings: A Comparative Study f Tehran and Other cities in Tehran Provinceبازنمایی عناصر هویت بخش شهری در سفرنامه ها:( مطالعه مقایسهای تهران و شهرستانهای استان تهران)751003657110.22059/jisr.2013.36571FAسیدسعیدرضاعاملیدانشگاه تهران0000-0002-3724-4362منیژهاخواندانشگاه تهرانJournal Article20130506This study explores identity elements of Tehran province in travel writings with concentration on symbols in urban planning and architecture. On one hand, symbolic representation of a city plays a crucial role in identity making and on the other hand special provinces and cities like Tehran are important in echoing contemporary Iranian national identity and are highly closed to today’s Iran. In this perspective, representation of Iran in travel writings somehow reflects hopes and disappointments of urban identity. Our perspective in this article is to concentrate on elements of urban identity as is described in the travel writings. Therefore, based on analyzing 24 travel writings by either domestic or international travel writers with a content analysis method, we studied representation of elements and symbols of identity making in Tehran province. The categories of elements as well as symbols of identity include basic buildings, urban planning and related policies, cultural symbols, urban media and urban furniture. Findings show that representation of Tehran in travel writings has been shaped by dualities of the East against the West, uptown against downtown, or Tehran against other cities of the province or other cities of the country or even against the world.در این مقاله عناصر هویتبخش شهری استان تهران در سفرنامهها مورد مطالعه قرار میگیرد و محوریت بر نمادهای شهرسازی و معماری خواهد بود. از سویی، بازنمایی نمادین شهر اهمیت زیادی در هویتبخشی شهر دارد و از سوی دیگر، استانها و شهرهای خاص مثل استان تهران و شهر تهران جایگاه نمادینی برای هویت کشور و انعکاس ایران معاصر داشته و در نقطهای نزدیکتر به ایران امروز قرار دارد. با این نگاه بازنمایی ایران در سفرنامهها به نوعی منعکسکننده امیدها و ناامیدهای هویت شهری است که از این منظر هم موضوع مطالعات فرهنگی شهر است و هم به نوعی، عرصه بازنمایی فرهنگ و هویت شهر را تصویر میکند. سفرنامهها از سویی، مروری است بر وضعیت راهها و جادهها، شهرسازی و معماری، میادین و مبلمان شهری و از سوی دیگر نگاه نویسنده را نسبت به مردم، روابط اجتماعی، گفتگوها، ضربالمثلها و فرهنگ عامیانه بیان میکند. نگاه ما در این مقاله، تمرکز بر عناصر هویت شهری است که در سفرنامهها توصیف شده است. بر این اساس، در این مقاله با مطالعه 24 سفرنامه که توسط سفرنامهنویسان داخلی و خارجی نوشته شده، با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، مطالعه بازنمایی عناصر و نمادهای هویتبخش استان تهران انجام شده است. مقولات عناصر و نمادهای هویتبخش شامل بناهای محوری، شهرسازی و سیاستهای مربوطه، نمادهای فرهنگی، رسانههای شهری و مبلمان شهری است. یافتههای این مطالعه نشان میدهد که بازنمایی استان تهران در سفرنامهها، با دوئیتهای شرق در برابر غرب، مناطق بالای جامعه در برابر مناطق پایین و یا شهر تهران در برابر شهرهای دیگر استان، کشور یا حتی جهان صورت گرفته است.موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران
(تاسیس 1337)مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران2322-52541420130219Studying the Sociological concepts of cultural stagnation, old democracy and ethnocentricity in Dada Gorgood literatureبررسی مفاهیم جامعه شناختیِ سکون فرهنگی پیرسالاری و قوم مداری در ادبیات دده قورقود1011303657210.22059/jisr.2013.36572FAمحمدعباس زادهدانشگاه تبریز0000000348370329رحیمبشیرپوردانشگاه تبریزJournal Article20121109Dada Gorgood stories can be considered as parts of cultural history of the great tribes, Turks (Oghooz). These stories generally reflects the social situation of society in which as the result of tradition dominance on social affairs, it is located among the Primitive societies with mechanical solidarity and in other words, among the communities with the natural will Government. Dada Gorgood stories include some meanings and concepts which can be used as part of the same universal cultural circles. Sociological study of Dada Gorgood stories in this book not only shows the type of social institutions in Oghooz tribes but also makes us familiar with social- historical roots of though structures (believes, values and common and uncommon behaviors) of Turks as a part of human society in the world. In this paper, along with being familiar with social structure of Oghooz tribes in comparison with cultural and dynamic or static situation , the relative view about the relative relations and dominance of old democracy, ethnocentrism, and other social phenomena in Oghooz tribes has been studied.داستانهای دده قورقود را میتوان بخشی از یادداشتهای تاریخی ـ فرهنگی شاخهای از اقوام بزرگ ترک (قبایل اوغوز) دانست. این داستانها انعکاسی از شرایط اجتماعی جامعهای است که به جهت حاکمیت «سنت» بر مناسبات اجتماعی، در ردیف اجتماعات ابتدایی با همبستگی مکانیکی و به تعبیر دیگر، جز اجتماعی با «ارادۀ طبیعی» است. داستانهای دده قورقود در خود مضامین و مفاهیمی دارد که میتوان آنها را بخشی از حلقههای فرهنگ مشترک و جهانیِ انسان قلمداد کرد. مطالعۀ جامعهشناختی داستانهای کتاب دده قورقود ضمن آنکه نوع سازمانِ اجتماعی قبایل اوغوز را مینمایاند، ما را با ریشههای تاریخی ـ اجتماعیِ ساختارهای فکری یعنی، باورها، اعتقادات، ارزشها و شیوههای رفتار عرفی و غیر عرفی( دنیوی و دینی) ترکان ـ بخشی از جامعۀ انسان جهانی ـ آشنا میکند. در این مقاله، در کنار شناخت ساخت اجتماعی قبایل اوغوز، وضعیت فرهنگی، پویایی و ایستایی آن؛ نوع روابط خویشاوندی و حاکمیت سنت پیرسالاری؛ قوممداری و برخی دیگر از پدیدههای اجتماعی موجود در اجتماع قبایلی اوغوز، بینشی حاصل میشود. موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران
(تاسیس 1337)مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران2322-52541420130219Movies and Difference: Semiotic Study of the movie “Aroos-e-Atash” (The Bride of Fire)سینما و تفاوت: بررسی نشانه شناختی فیلم «عروس آتش»1311533657310.22059/jisr.2013.36573FAعلیرضامرادیدانشگاه تهرانطوبیزمانیدانشگاه تهرانعلیکاظمیدانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20120604The present paper aims to study the Iranian-made movie “Aroos-e-Atash” (The Bride of Fire), using semiotic methodology at the three following levels: description (social codes), representation (technical codes) and ideology (ideological codes). The process of interconnections and interactions between these three types of codes resulted in these findings: although the movie enjoys an emancipation dimension and tries to challenge an inhumane tradition (violation of women rights), it totally ignores cultural considerations and adopts a modernist approach (populist, intellectualistic, individualistic, etc.) to review tribal traditions and customs. The film attempts to employ various signs at the three abovementioned levels to place the average urban culture in contrast with tribal culture and judge the tribe’s customs and traditions without considering tribal cultural-social attributes. Such a judgment is far from leading to understanding of cultural differences, but rather would bring about the “marginalization” of the “other”.این مقاله به تحلیل و بررسی فیلم عروس آتش می پردازد. پس از مروری بر ادبیات نظری، روش نشانه شناسی برای تحلیل دادهها انتخاب شده است. روش نشانهشناسی این مقاله در سه سطح توصیفی (رمزگان اجتماعی)، بازنمایی(رمزگان فنی) و ایدئولوژیک (رمزگان ایدئولوژیک) است. فرایند رفت و برگشت و تعامل میان این سطوح سهگانه منجر به نتایج زیر میشود. علیرغم اینکه فیلم دارای بعدی رهایی بخش است و سعی میکند که با سنتی غیر انسانی(عدم رعایت حقوق زنان) مقابله کند، اما تفاوت فرهنگی را نادیده میگیرد و با اتخاذ موضعی مدرنیستی(عامگرایی، خردگرایی، فردگرایی و ...) سنتهای قبیله را نقد بیرونی میکند و با نشانههای مختلف در سه سطح مذکور، فرهنگ متوسط شهری را در تقابل با فرهنگ قبیلهای قرار میدهد و بدون توجه به ویژگیهای فرهنگی-اجتماعی این قبیله قضاوت میکند. قضاوتی که منجر به فهم تفاوتهای فرهنگی نمیشود، بلکه به طرد «دیگری» میانجامد.موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران
(تاسیس 1337)مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران2322-52541420130219Virtual Social Networks and Identity Crisis (with Emphasis on Identity Crisis in Iran)شبکه های اجتماعی مجازی و بحران هویت (با تأکید بر بحران هویتی ایران)1551763657410.22059/jisr.2013.36574FAثریامعماردانشگاه اصفهانصمدعدلی پوردانشگاه اصفهانفائزهخاکساردانشگاه اصفهانJournal Article20120604The virtual space of Internet social networks is one of the most important devices to exert the influence of globalization. This virtual space creates a vast quantity of information and meaning representations. Faced with this space and the profusion of sources, people experience suspension (i.e. confusion and indecision) in shaping their identity. The loss of the concepts of time and place and the greater role of space is evident in the virtual world. Faced with this second space, people feel their bases of identity are shaky, and hence experience doubt and anxiety. Although virtual social networks could have positive and negative effects on the process of communication, the present study focuses merely on their crisis-creating aspects and considers creating national and religious crisis as one of the impacts of social networks in societies, especially those experiencing a transition stage.
The findings show that, on the basis of a classification of generations, the third generation has been the greatest user of the cyberspace in Iran and has been exposed to the influences of social networks more than other generations. The cyberspace has created a kind of identity crisis among a great number of youths. This crisis has led to heterogeneity of identity and has influenced social balance. Besides, virtual social networks have made fundamental changes in identity-building institutions and have changed meaning-creating identity factors.فضای مجازیِ شبکههای اجتماعی اینترنتی یکی از مهمترین ابزارها برای نمود یافتن اثرات جهانیشدن است. این فضای مجازی عرصه وسیعی از اطلاعات و نمودهای مختلف معنایی را ایجاد میکند. افراد در مواجهه با این فضا و تکثر منابع در ساخت هویت، دچار تعلیق (به معنی معلق بودن و سردرگمی) میشوند. از بین رفتن زمان و مکان و نقش بیشتر فضا در دنیای مجازی تجلی آشکاری دارد. افراد در مواجهه با این فضای دوم، بنیانهای هویت خود را متزلزل میبینند و دچار تردید و اضطراب میشوند. اگرچه شبکههای اجتماعی مجازی در فرایند ارتباطات میتوانند دارای تأثیرات مثبت و منفی باشند، پژوهش حاضر تنها بر جنبههای بحرانزای این فرایند تأکید کرده است و یکی از آثار فضای مجازی شبکههای اجتماعی را در جوامع، به خصوص جوامع درحال گذار، ایجاد بحران هویت ملی و دینی میداند.
یافتههای پژوهش نشان میدهد که براساس یک تقسیمبندی نسلی، نسل سوم بیشترین کاربران فضای مجازی در ایران بوده و بیش از نسلهای دیگر در معرض آثار ناشی از شبکههای اجتماعی مجازیاند. فضای مجازی نوعی از بحران هویت را در میان طیف گستردهای از جوانان بهوجود آورده و این بحران هویت در زمینههای فردی ناهمگونیهای هویتی را سبب شده و به نحوی تعادل اجتماعی را متأثر کرده است. همچنین شبکههای اجتماعی مجازی، باعث تغییرات اساسی در نهادهای هویتساز شدهاند و عوامل معناساز هویتی را دستخوش تغییر نمودهاند.