موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران
(تاسیس 1337)مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران2322-52543220140622Personal Networks and Neighborhood Attachment in Tehran city:with emphasis on the role of modern communication mediumsشبکههای اجتماعی فردی و دلبستگی به محله در شهر تهران: با تأکید بر وسایل ارتباطی نوین1932195313610.22059/jisr.2014.53136FAسوسنباستانیدانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه الزهراسلمهنیکزادکارشناس ارشدجامعه شناسی دانشگاه الزهراJournal Article20140423Attachment to the neighborhood represents a positive mental feeling toward the residential place that links associated with residential location and causing the residents’ commitment to habitat and their desire to maintain a relationship with it over the time and at different stages of life. Present research examines neighborhood attachment and the effect of personal networks and modern communication mediums on attachment.Both local and nonlocal ties are considered.<br />Population of the survey consists of people aged over 15 years old residingin different districts of Tehran.The sample size is 391 respondents who were randomly chosen through cluster sampling method from districts 3, 11 and 18 of the city. Four neighborhoods in each district were randomly selected.<br />Based on the results,the level of neighborhood attachment is medium. Most of the individuals’ties are nonlocal.While the localties have significant effect on attachment to the neighborhood, nonlocal ties are not related to it. The findings also show that among the new communication medium, the Internet does not have significant effect on attachment to the neighborhood .Among the demographic and neighborhood characteristics, age, family income, and length of residence are positively associated with the attachment to neighborhood.دلبستگی به محله نمایانگر احساس ذهنی مثبت افراد نسبت به محلة مسکونی است که تعهد ساکنان به محل سکونت و تمایلشان به حفظ رابطه با آن در طول زمان و در مراحل مختلف زندگی را موجب میشود. این پژوهش نقش شبکۀ فردی و همچنین شیوههای ارتباطی نوین بر دلبستگی را بررسی میکند. در بررسی شبکههای فردی، به پیوندهای محلی و فرامحلی توجه شده است. جامعۀ آماری این پژوهش پیمایشی را 391 نفر از ساکنان بالای 15 سال ساکن شهر تهران تشکیل میدهند که به شیوۀ نمونهگیری خوشهای انتخاب شدهاند. مناطق 3، 11 و 18؛ و چهار محله از هر منطقۀ شهر تهران به صورت تصادفی انتخاب شدند. بر اساس یافتهها، دلبستگی افراد به محله در سطح متوسط است. روابط افراد بیشتر فرامحلی است، شبکۀ روابط محلی فرد بر دلبستگی به محله تأثیر میگذارد اما روابط فرامحلی مؤثر نیست. بررسی نتایج پژوهش در زمینۀ نقش وسایل ارتباطی نوین نشان می دهد که دربین وسایل ارتباطی نوین، فقط تماس از تلفن همراه افراد با دلبستگی به محله ارتباط معناداری دارد. بین متغیرهای زمینهای و محلهای نیز سن، درآمد ماهیانۀ خانوار و مدت اقامت فرد در محله با دلبستگی به محله ارتباط مثبت و معناداری دارند.https://jisr.ut.ac.ir/article_53136_1afc3650b48b717caf3e3337128c8ff9.pdfموسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران
(تاسیس 1337)مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران2322-52543220140622Social Trust, Women and Climate Change Policiesاعتماد اجتماعی، زنان و سیاستهای مقابله با تغییرات آبوهوا2212385313710.22059/jisr.2014.53137FAصادقصالحیاستادیار جامعهشناسی محیط زیست، گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران0000-0003-2108-2132زهراپازوکی نژادکارشناس ارشد مطالعات جوانان دانشگاه مازندران0000-0001-6092-8802Journal Article20140518In modern times, trust has become an issue crucial to human societies and it has basic role in confronting policies with social problems, particularly in the field of environmental risks. To counter environmental risks such as climate change requires knowledge that is gained through trust to its related informational institutions. These institutions cause the awareness of environmental issues and the public understanding of science and environmental policy, therefore, they are one of the prerequisites for participation in environmental policies and programs are considered. Having this information and ready to counter the risks for certain social groups such as women that are among the groups most vulnerable to environmental risks, is necessary. In this study, students' confidence to climate change network (government, ENGOs and scientists) and differences to gender were examined. Methodology was survey and using stratified sampling, 411 students selected. The findings suggest that students' trust to the information resources were slightly more than the average and pro-environment groups were great trustworthy group. Also, only discernable difference in trust to gender related the scientists. Moreover, the results of research showed that boy students have trust to the information resources great than girl students. The trust resources varied to faculty. In other words, the faculties that their curriculums had great relevant to environmental issues had more trust to the scientists and non government organizations. In end paper, the suggestions provided to gender and colligate differences in trust resourcesدر عصر حاضر، اعتماد به موضوعی حیاتی برای جوامع انسانی تبدیل شده و نقش اساسی در سیاستهای مقابله با مشکلات اجتماعی به ویژه در زمینۀ خطرهای محیط زیستی دارد. مقابله با خطرهای محیط زیستی مانند تغییر آبوهوا، نیازمند آگاهی است؛ آگاهی و آمادگی برای مقابله با مخاطرات برای همۀ گروههای اجتماعی لازم و ضروری است از جمله زنان که قشر آسیبپذیری در مقابل مخاطرات محیط زیستی هستند. این آگاهی معمولاً از سوی نهادهای اصلی و مرتبط همچون دولت، سازمانهای خصوصی محیط زیستی و دانشمندان بهدست میآید. بنابراین، پذیرش این آگاهی و اعتماد به آنها، مستلزم اعتماد مردم به نهادهای مرتبط با آن است. در این بررسی، میزان اعتماد دانشجویان نسبت به منابع اطلاعات (دولت، سازمانهای خصوصی محیط زیستی و دانشمندان) و تفاوت آن برمبنای جنسیت و دانشکده بررسی شده است. برای انجام این پژوهش از روش پیمایش استفاده شده و با نمونهگیری طبقهای، 411 نفر از دانشجویان انتخاب شدند. یافتهها حاکی از آن است که اعتماد دانشجویان به منابع اطلاعات کمی بیشتر از متوسط بود و گروههای حامی محیط زیست، معتمدترین منبع اطلاعات تغییر آبوهوا بودند. همچنین تفاوت محسوس فقط در اعتماد براساس جنسیت به دانشمندان مربوط است. علاوه بر این، نتایج پژوهش نشان داد که میزان اعتماد دانشجویان پسر به منابع اطلاعات بیش از دانشجویان دختر بود. منابع اعتماد برمبنای دانشکده نیز متفاوت بود. به عبارت دیگر، دانشکدههایی که برنامۀ درسیشان ارتباط نزدیکتری با موضوعهای محیط زیستی داشته است اعتماد بیشتری به دانشمندان و سازمانهای خصوصی داشتند. در پایان، براساس تفاوتهای جنسیتی در اعتماد به منابع اطلاعات و دانشکده، پیشنهادهایی ارائه شد.https://jisr.ut.ac.ir/article_53137_d243e36952b252533bfece4b08a76f37.pdfموسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران
(تاسیس 1337)مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران2322-52543220140622The Measuring The effect of social structures on health behaviors among Citizens of the city of Urmiaسنجش میزان تأثیر سازههای جامعهشناختی بر رفتارهای سلامتمحور بین شهروندان شهر ارومیه2392605313810.22059/jisr.2014.53138FAمحمدعباس زادهدانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز0000000348370329محمدباقرعلیزاده اقدمدانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریزنوشینرحیمی دهگلانکارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعیJournal Article20131210Health lifestyle as a Multi causal phenomenon, multidimensional and multiresonalcontributes to behavioral patterns that deals with health minatory problems of people; and in this way, can guarantee their health. By Cockerham vision, health lifestyle realizes with choice concept, but a choice that occurs in social structure that itself affects by different factor. In this paper we try to find the influential factors on health behavior.<br />The method used in this study, based on research aims is of functional kind, and based on the way of data collection is survey. Also by deep rate study is width looking, and concerning of time temperament is cross-sectional. The study population in this research consists of all Urmia citizens with the age of 20 and older than that. 486 people are selected through Cochran formula as sample. Stratified sampling have been selected as the method for sampling. The results show that there is a meaningful relationship between social capital, economical capital and cultural capital with health behavior variable. Also, the results of path analysis show that 16% of changes in health behavior dependent variable are explained by independent variable; that in this way the cultural capital variable with the 0/291 beta affected the health behavior of citizens more than other independent variables.روش زندگی سلامتـ محور پدیدهای چندعلتی، چندبعدی و چنددلالتی است که به الگوهای رفتار جمعی مربوط میشود؛ مسائلی که تهدیدکنندۀ سلامت افراد است و بدین ترتیب قصد دارد سلامت افراد را تضمین کند. از دیدگاه کاکرهام، روش زندگی سلامتـ محور با مفهوم انتخاب تحقق مییابد، اما انتخابی که در درون ساختار اجتماعی رخ میدهد؛ هر ساختار اجتماعی نیز محدودیتهایی را بر آن اعمال میکند. این پژوهش نیز با هدف شناسایی برخی عوامل مؤثر بر رفتار سلامت، با روش پیمایشی نگاشته شده است. براساس بررسی یک نمونۀ 486 نفری از شهروندان بالای 20 سال ساکن شهر ارومیه با روش نمونهگیری طبقهای، همبستگی بین متغیرهای سرمایۀ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با متغیر رفتار سلامت معنادار بوده است. همچنین براساس نتایج حاصل از تحلیل رگرسیونی، نزدیک به 16 درصد از تغییرات متغیر وابستۀ رفتار سلامت با متغیرهای مستقل موجود تبیین شده است که در این میان متغیر سرمایۀ فرهنگی با بتای 291/0 بیشتر از سایر متغیرهای مستقل بر رفتار سلامت شهروندان تأثیر گذاشته است.https://jisr.ut.ac.ir/article_53138_3b6ee9e10f572c245a8c20d86c55f7c2.pdfموسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران
(تاسیس 1337)مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران2322-52543220140622A study of Temporal changes of child value in Iran (Zanjan city womans)مطالعۀ تغییرات زمانی ارزش فرزند در ایران (مطالعۀ زنان شهر زنجان)2612835313910.22059/jisr.2014.53139FAسجاداوجاقلودکتر جامعهشناسی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانحسنسراییاستاد جامعهشناسی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20140702Child and childbearing are considered as the most important 'family values' in Iran. Based on historical experiences and events as well as common life experience different generations of Iranian women have various and sometimes contrasting attitudes and perceptions towards the meaning and concept of child. According to theoretical framework; cultural changes theory, second demographic transition theory, structural conflict theory and glocalization, theoretical model produeted. This research is cross-sectional and survey based and the data are collected using questionnaire. Research population includes five generations of Zanjani women. The 500 woman- sample consists of 100 women from each generation. Sampling method is multistage cluster. Findings show that the difference of value score average among studied generations is statistically significant. The lowest rate of child value is related to women between 1992 and 1995 and the highest rate belongs to women before 1963. There is a reverse and negative relationship between individualism and childbearing. A positive and direct relationship is observed between religiosity and childbearing. The effect of globalization on child value among generation of 1979-1988 is stronger than other generations.فرزند و فرزندآوری از مهمترین ارزشهای خانواده در ایران است. نسلهای مختلف زنان در ایران، براساس تجارب و حوادث تاریخی و تجربۀ زندگی مشترک، نگرش و برداشت متفاوت و گاه متضاد از معنا و مفهوم فرزند دارند. با تکیه بر دو دسته از نظریههای غربی شامل تغییرات فرهنگی، گذار جمعیتی دوم، تضاد نسلی و ساختاری و نظریههای جوامع پیرامون مانند نظریۀ جهانـ محلی شدن، الگوی پژوهش ساخته شد.
روش پژوهش، پیمایشی است. جمعیت آماری، پنج نسل از زنان شهر زنجان با توجه به شرایط تاریخی انتخاب شدهاند: متولدین قبل از سال 42، متولدین سالهای 57-1342، متولدین سالهای 67-1358، متولدین سالهای 70-1367 و متولدین سالهای 74-1370. از هر نسل 100 نفر و درمجموع 500 نفر حجم نمونۀ این پژوهش را تشکیل دادهاند. روش نمونهگیری خوشهای دومرحلهای به شیوۀ PPS است.
براساس یافتههای پژوهش، تفاوت میانگین ارزش بین نسلهای بررسیشده به لحاظ آماری معنادار است؛ پایینترین سطح ارزش فرزند متعلق به نسل زنان متولد سالهای 74-1371 و بالاترین سطح مربوط به نسل زنان متولد سالهای قبل از 42 است. فردگرایی با ارزش فرزند ارتباط منفی و دینداری با ارزش فرزند ارتباط مثبت دارد. تأثیر تجربۀ جهانی شدن بر ارزش فرزند، در نسل متولدین 67-1358 شدیدتر از سایر نسلها است.https://jisr.ut.ac.ir/article_53139_7de8e7f4dacd0ad7cae640a7d3f76408.pdfموسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران
(تاسیس 1337)مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران2322-52543220140622Sociological analysis of the social order Due to the variety of norm compliance and social factors that influenceتحلیل جامعهشناختی نظم اجتماعی با توجه به انواع هنجارگرایی و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن2853105314110.22059/jisr.2014.53141FAسهیلاصادقی فسائیدانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه تهران0000-0001-5849-542Xاحسانامینیانکارشناسارشد پژوهش دانشگاه تهرانJournal Article20140410Social norms are rules and expectations by which a society guides the behavior of its members Based on the process of social control, the level of political legitimacy and procedural justice practices in the areas of governance, social order is guaranteed. In this study, the independent variables associated with three domains of social control, procedural justice and social capital to Norm compliance of the dependent variable and the four dimensions (commitment conformity, expedient conformity, forced conformity and habitually conformity) are discussed in Tehran. Method of survey and questionnaire techniques are used. Statistical population of people over 18 years living in Tehran and the Cochrane formula that is based on a multi-stage cluster sampling probability, finally 400 were selected. Results showed an average rating of 2.81 out of 5 is the norm compliance. The independent variables were age, economic status - social, formal control, informal control, self-control, certainty of punishment, procedural justice, political legitimacy, religious commitment, social capital and individualism are having a significant relationship with the dependent variable. Regression analysis showed that the independent variables religious commitment, self-control, individualism, political legitimacy, procedural justice and the certainty of punishment 0.429 of the total amount of variance in the dependent variable explained to Norm compliance in Tehran. هنجارهای اجتماعی، مقررات و انتظاراتی هستند که با آن جامعه رفتار اعضای خود را هدایت میکند و براساس فرآیند کنترل اجتماعی، مشروعیت سیاسی و رویههای اعمال عدالت در زمینۀ حاکمیت، نظم اجتماعی در جامعه تضمین میشود. در این پژوهش تأثیر متغیرهای مستقل مرتبط با سه زمینۀ کنترل اجتماعی، عدالت رویهای و سرمایۀ اجتماعی بر متغیر وابسته یعنی هنجارگرایی و ابعاد چهارگانۀ آن (متعهدانه، مصلحتگرایانه، اجبارگرایانه و عادتگرایانه) در شهر تهران بررسی شده است. روش پژوهش، پیمایش و ابزار استفادهشده پرسشنامه است. جمعیت آماری پژوهش، افراد بالای 18 سال ساکن شهر تهران بود که براساس فرمول کوکران و روش نمونهگیری احتمالی خوشهای چندمرحلهای، درنهایت 400 نفر انتخاب شدند. نتایج نشان داد میانگین رتبهای هنجارگرایی 81/2 از 5 بوده است. متغیرهای مستقل سن، پایگاه اقتصادیـ اجتماعی، کنترل رسمی، کنترل غیررسمی، خودکنترلی، قطعیت مجازات، عدالت رویهای، مشروعیت سیاسی، تعهد دینی، سرمایۀ اجتماعی و فردگرایی ارتباط معنادار با متغیر هنجارگرایی دارند. براساس نتایج تحلیل رگرسیون نیز متغیرهای مستقل تعهد دینی، خودکنترلی، فردگرایی، مشروعیت سیاسی، عدالت رویهای و قطعیت مجازات به اندازۀ 429/0 از کل واریانس متغیر وابستۀ هنجارگرایی را در شهر تهران نشان میدهد.https://jisr.ut.ac.ir/article_53141_fd859b8964a2488cc069454dce79b066.pdfموسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران
(تاسیس 1337)مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران2322-52543220140622An Exploratory Typology of the Concept of Femininity
among Kordish, Azarish and Mazandarani Womenگونهشناسی اکتشافی برداشت از مفهوم زنانگی3113345314210.22059/jisr.2014.53142FAمریمرفعت جاهعضو هیئت علمی دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهرانلادنرهبریدانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه مازندرانJournal Article20140525Femininity includes both sex and gender dimensions and affect from culture. Being a member of an ethnicity is also influential to the in the formation of femininity. In this study we use qualitative method including interview, life story, content analysis and identification of common categories for deriving the component of femininity and its typology amongst the married women of the three ethnic groups namely Kordish, Azarish and Mazandarani at the age 19 to 22 and their common categories of thoughts have been recognized. The findings show that the components of universal femininity are nearly similar and including five cases, take caring roles, emotion based personality, intra sexual competition, housekeeping roles and looking beauty. Four types of femininity have been recognized in the three ethnic groups which include: passive, traditional, independent and active. The typology is made on the basis of attitude towards the penta categories. Passive type exists in kordish and Azarish ethnicities and independent type exists in all of the tree ethnicities and the active type exists just in Mazandarani ethnic group. Although it seems that the concept of femininity undergoing redefinition in Mazandarni etnic groups, but we did not observed any basic difference in the interpretations of Azarish and Kordish women. The common categories of thoughts which we identified in this research have been "essentialist thinking” and "motherly inclinations".زنانگی مفهومی است که هر دو بعد جنسی و جنسیتی را شامل میشود و متأثر از فرهنگ قرار دارد. عضویت در گروه قومی نیز به مثابۀ یک عامل فرهنگی بر شکلگیری زنانگی مؤثر است. در این پژوهش با استفاده از روشهای کیفی مصاحبه، داستان زندگی، تحلیل محتوا و شناسایی طبقههای متعارف، شاخصهای زنانگی و گونهشناسی آن بین زنان متأهل 22-19 ساله در سه گروه قومی مشخص شد؛ در این پژوهش اقوام آذری و کُردی و مازندرانی و موضوعها و طبقههای فکری متعارف شناسایی شده است. براساس نتایج شاخصهای زنانگی مشترک در هر سه گروه قومی تقریباً مشابه و شامل پنج مورد نقشهای مراقبتی، شخصیت احساسـ محور، رقابت درونـ جنسی، نقشهای خانگی و زیبایی ظاهری است. سنخهای چهارگانۀ زنانگی شناختهشده در سه گروه قومی عبارتند از: منفعل، سنتی، مستقل و فعال؛ این سنخشناسی برمبنای نگرش نسبت به شاخصهای پنجگانه صورت گرفته است. سنخ منفعل در گروه قومی کُرد و آذری، سنخ سنتی و مستقل در هر سه گروه قومی کرد و آذری و مازندرانی و سنخ فعال فقط در گروه قومی مازندرانی دیده شده است. در حالی که به نظر میرسد برداشت از زنانگی در گروه قومی مازندرانی دستخوش بازتعریف از نگرش سنتی شده است، تمایز اساسی در برداشت گروههای قومی آذری و کرد مشاهده نشد. طبقههای متعارف فکری شناساییشده در این پژوهش شامل تفکر «ذاتگرایانه» و «تمایلهای مادرانه» است.https://jisr.ut.ac.ir/article_53142_0fccfda6b5325f25511cb9fcf2d022e2.pdfموسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران
(تاسیس 1337)مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران2322-52543220140622A Sociolinguistic Study of Graffiti in Tehranبررسی دیوارنوشتههای شهر تهران از دیدگاه جامعهشناسی زبان3353555314410.22059/jisr.2014.53144FAبهمنزندیدانشیار گروه زبانشناسی دانشگاه پیام نور0000-0003-3125-7733Journal Article20140813Graffiti as one of the social phenomenon has a very long record. However, the graffiti in modern civilization has been put forth as a media. In this article, efforts have been made to study the graffiti from the linguistic perspective. In this research, 2929 graffiti from different districts in the north, south, east, west and center of Tehran have been registered and then extracted and analyzed. After reviewing a set of graffiti, it was specified: The whole set of graffiti in Tehran city include lingual writings (92.76%) and visual writings (7.23%). Comparing the social position of graffiti artists, the whole lingual graffiti of Tehran city includes formal writings emerging from the official discourse (9.72%) and the informal writings emerging from unofficial discourse (90.27%). Comparing the formal and informal writing motifs, it was learned that the informal writing motifs were more than educational, political and religious motifs. Where the names of individuals in informal writings with 25.08% were the greatest motifs. As for the male names in use, it can be said that the male names were much more than female names. The religious motifs with (2.73%) were the least graffiti. In comparison with the writing system (script), Persian script with 79.16% as compared with English script with 20.83% includes the whole lingual graffiti of Tehran city. Graffiti in English tend to motifs related to self expression (names, interests and hates). The social motifs including economic propagations, information dissemination, educational and religious ones have a slight share in writing in English script. In fact, the graffiti writters have employed English script as a code of expression of oneself in a self-oriented expression. Oppositely, Persian script has been used to convey social message.دیوارنویسی پدیدهای اجتماعی با پیشینهای بس طولانی است. اما دیوارنوشتهها در دوران تمدن مدرن، در نقش یک رسانه مطرح بودهاند. در این مقاله کوشیدیم که دیوارنوشتهها را از دیدگاه زبانشناختی بررسی کنیم. در این پژوهش ویژگیهای کامل 2929 دیوارنوشته از محلههای گوناگون شمال، جنوب، شرق، غرب، و مرکز تهران ثبت و سپس استخراج و بررسی شدهاند. پس از بررسی دیوارنوشتهها مشخص شد: نوشتههای زبانی 76/92 درصد و نوشتههای تصویری 23/7 درصد کل دیوارنوشتههای شهر تهران را دربرمیگیرد. از کل دیوارنوشتههای زبانی شهر تهران،72/9 درصد برآمده از گفتمان رسمی و 27/90 درصد برآمده از گفتمان غیررسمی است. پس از بررسی موضوع نوشتههای رسمی و غیررسمی، نوشتههای رسمی بیشتر محتواهای تربیتی، سیاسی و مذهبی داشتند. درحالیکه در نوشتههای غیررسمی، اسامی افراد با 08/25 درصد بیشترین موضوع را داشتند. در خصوص اسامی بهکار رفته، اسامی مذکر بسیار بیشتر از اسامی مؤنث بودند. در مقایسۀ نظام نوشتاری (خط)، خط فارسی با 16/79 درصد و خط انگلیسی با 83/20 درصد کل دیوارنوشتههای زبانی شهر تهران را شامل میشوند. موضوع دیوارنوشتههای انگلیسی بیشتر به خودابرازی (اسامی، علایق و نفرتها) گرایش دارند. موضوعهای اجتماعی مانند تبلیغات اقتصادی، اطلاعرسانی، تربیتی و مذهبی سهم اندکی در نوشتههای به خط انگلیسی دارند. درواقع دیوارنویسها، خط انگلیسی را در نقش رمزگان ابراز خود استفاده میکنند. در مقابل، خط فارسی برای پیامرسانی اجتماعی بهکار رفته است.https://jisr.ut.ac.ir/article_53144_adb9bdfb1940dbb17189c87690369398.pdfموسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران
(تاسیس 1337)مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران2322-52543220140622English Abstractsچکیده های انگلیسی175468110.22059/jisr.2014.54681FAJournal Article20150901https://jisr.ut.ac.ir/article_54681_d37f89c146ca0a50298d57532ceba824.pdf