TY - JOUR ID - 87728 TI - بازنمایی اسطوره‌ای بودن برج میلاد با استفاده از نشانه‌شناسی رولان بارت JO - مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران JA - JISR LA - fa SN - 2322-5254 AU - قریشی, جمیل AU - تاجیک, محمد رضا AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی AD - دانشیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 11 IS - 3 SP - 683 EP - 701 KW - برج میلاد KW - رولان بارت KW - اسطوره KW - مصرف‌گرایی KW - سراسر بین KW - هویت شهری DO - 10.22059/jisr.2022.334133.1261 N2 - نماد و نشانه های شهری، جزوی لاینفک از تحلیل و خوانش ریخت شناسی و معنا و لایه های مختلف شهر می باشد، اما خوانش نشانه های شهری بدون در نظر گرفتن بافت و متنی که نشانه در آن قرار دارد و تعامل آن نشانه با سایر نشانه‌های بیرون و درون‌متن خوددارند؛ اعم از ساکنان و شهروندانی که نماد شهری را مصرف می‌کند، تاریخ وقایعی که نماد شهری آن را تجربه کرده است، غیرممکن است.تحلیل نشانه‌شناسی برج میلاد در راستای بررسی وقایع و تحولاتی است که در سال‌ها و دهه‌های گذشته در سیاست و حکمرانی کشور روی‌داده است و خود را در بستر شهری و در قالب نمادین بروز داده است. این تحقیق با استفاده از روش نشانه‌شناسی رولان بارت به بازخوانی و تفسیر برج میلاد در جهت فهم و شناخت این تغییر و تحولات می پردازد. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که مصرف‌گرایی و تجمل‌گرایی، آرایه‌هایی هستند که اسطوره برج میلاد را تزیین می‌کنند و به سان سراسربینی که دارای قدرت تحکم و تزریق هنجارهایی از بالا می باشد، مصرف‌گرایی را بر جامعه حکمفرما کرده است و افراد جامعه را به سوی این ارزش فرا می خواند و در این مسیر مورد نظارت قرار می دهد و کسانی که از این قاعده پیروی نمی کنند، را مورد بازخواست قرار می دهد.لذا هویت شهری در تهران، با مصرف و اسطوره‌سازی حول برج میلاد وجزیی از آن شدن شکل می‌گیرد که بخش زیادی از افراد را از این احساس تعلق، بیرون می‌راند. UR - https://jisr.ut.ac.ir/article_87728.html L1 - https://jisr.ut.ac.ir/article_87728_301d4d1c851aa0ddac833add4a2eac91.pdf ER -