TY - JOUR ID - 80462 TI - بازنمایی جنسیت در سینمای ایران (مورد مطالعه: فیلم سینمایی سعادت‌آباد) JO - مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران JA - JISR LA - fa SN - 2322-5254 AU - کرمی قهی, محمدتقی AU - گودرزی, نجمه AD - دانشیار گروه مطالعات زنان دانشگاه علامه طباطبائی AD - دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مطالعات زنان دانشگاه باهنر کرمان Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 10 IS - 1 SP - 213 EP - 241 KW - بازنمایی KW - جنسیت KW - سعادت‌آباد KW - سینمای ایران KW - نشانه‌شناسی DO - 10.22059/jisr.2021.292248.964 N2 - در این مقاله، نقش‌های جنسیتی و چگونگی بهره‌گیری از رمزگان اجتماعی، فنی و ایدئولوژیک در موقعیت‌های مختلف زنان و مردان در فیلم «سعادت‌آباد» به‌کمک روش نشانه‌شناسی جان فیسک بررسی شده است. تحلیل‌های به‌دست‌آمده نشان می‌دهد، برساخت اجتماعی جنسیت صورت‌گرفته، به‌ویژه برای زنان، گاهی رهایی‌بخش و نقادانه و گاهی تبعیض‌آمیز است. این فیلم موقعیت‌های اجتماعی هر دو جنس را به چالش می‌کشد. همچنین نگاهی نقادانه به روابط زناشویی مدرن و روابط دوستانة طبقة متوسط دارد و کیفیت و کمیت روابط را ارزیابی می‌کند یافته‌ها نشان می‌دهد، با وجود خارج‌شدن زنان و مردان و خانوادة طبقة متوسط از سبک زندگی و موقعیت‌های سنتی در این فیلم، قرائت مرجح متن برای زنان نقش‌های خانه‌داری، نداشتن استقلال و وابستگی است؛ درحالی‌که مردان نیز در این فیلم مضطرب، غمگین، کم‌اقتدار، تنها و مستأصل بازنمایی شده‌اند، اما به‌طورکلی بازنمایی جنسیت در این فیلم از قالب‌های مرسوم چندان فاصله ندارد. UR - https://jisr.ut.ac.ir/article_80462.html L1 - https://jisr.ut.ac.ir/article_80462_ed20dcb6ae9a505b8bae6f455e3f07fd.pdf ER -