TY - JOUR ID - 52467 TI - بررسی نقش سرمایة فرهنگی و اجتماعی در ورود به بخش اشتغال غیررسمی (مورد مطالعه: شاگرد مکانیک‌های چاپارخانة همدان) JO - مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران JA - JISR LA - fa SN - 2322-5254 AU - نقدی, اسدلله AU - طاهری نیا, علیرضا AU - پاک سرشت, سلیمان AU - عیسی زاده, سعید AD - دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان AD - کارشناسی‌ارشد پژوهش اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا همدان AD - استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا همدان AD - دانشیار گروه اقتصاد، دانشگاه بوعلی سینا همدان Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 3 IS - 1 SP - 141 EP - 163 KW - اشتغال غیررسمی KW - چاپارخانة همدان KW - سرمایة اجتماعی KW - سرمایة فرهنگی KW - نظریة زمینه‌ای DO - 10.22059/jisr.2014.52467 N2 - یکی از فعالیت‌های که در همة شهرهای ایران به‌وفور مشهود است، خدمات مربوط به خودروست. این خدمات در تقسیم‌بندی‌های اقتصادی جزء بخش غیررسمی است و هزاران نفر در این حوزه مشغول فعالیت‌اند. این فضای شهری میدان عمل نیروهای فعال در آن عمل می‌کند. همچنین، بخش یاد شده دارای فرهنگ ویژة خود است که واردشوندگان به این ساختار غیررسمی باید قواعد آن را پذیرا باشند و از آن تبعیت کنند. محلة چاپارخانة همدان دربرگیرندة بخش قابل‌توجهی از مشاغل مرتبط با خدمات ماشین (مکانیکی، صافکار، نقاش و...) است. این بستر خرده‌فرهنگ و قوانین نانوشته‌ای دارد که فقط افراد دارای ویژگی‌های خاص توان ورود به آن را دارند. این تحقیق با هدف مطالعة نظام ورود به این فضای شهری با استفاده از روش‌های کیفی مبتنی بر نظریة زمینه‌ای، چگونگی ورود به آن را مطالعه می‌کند. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد دو الگو و سبک کلی «اختیاری» و «اجباری» برای ورود به این سیستم وجود دارد. الگوی اجباری برآمده از بستری است که در آن افراد از سرمایة فرهنگی پایینی در زمینة آگاهی از مشاغل مختلف برخودارند و فاقد مهارت قبلی در زمینة این‌گونه مشاغل‌اند. این افراد برای ورود به بازار کار از سرمایة اجتماعی فامیلی- قومی بهره می‌گیرند. الگوی «اختیاری» نیز مبتنی بر بستر سرمایة فرهنگی همچون آگاهی از مشاغل موجود در جامعه است و با داشتن مهارت قبلی در زمینة شغلی مورد نظر از سرمایة اجتماعی خانوادگی بهره می‌گیرد. UR - https://jisr.ut.ac.ir/article_52467.html L1 - https://jisr.ut.ac.ir/article_52467_d4f8033af1a5e274cd38e04a2b9c7852.pdf ER -