TY - JOUR ID - 50429 TI - تبیینی بر رابطة کاربران در فیسبوک و سرمایة اجتماعی پیوندبخش JO - مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران JA - JISR LA - fa SN - 2322-5254 AU - عبداللهیان, حمید AU - زاهدی, محمدجواد AU - شیخ انصاری, مهین AD - استاد گروه ارتباطات، دانشکدة علوم اجتماعی دانشگاه تهران AD - دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشکدة علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه پیام‏نور AD - دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی، دانشگاه پیام‌نورتهران Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 2 IS - 2 SP - 267 EP - 293 KW - آنلاین KW - سرمایة اجتماعی پیوندبخش KW - سرمایة اجتماعی پیوندمدار KW - فیسبوک KW - گروه کانون DO - 10.22059/jisr.2013.50429 N2 - این مقاله با استفاده از روش‌های ترکیبی پیمایش و گروه کانون به مطالعة سرمایة اجتماعی کاربران فیسبوک در ایران پرداخته است. این مقاله سعی دارد به این پرسش پاسخ دهد که آیا سرمایة اجتماعی حاصل از روابط کاربران با حلقة آشنایان در فیسبوک در روابط اجتماعی افراد در فضای واقعی جامعة ایران نیز بازتاب دارد؟ قرار است در اینجا نظریه‌های فوکویاما، کلمن، پوتنامرا به شکل ترکیبی طرح شود و با داده‌های تجربی کارایی این ترکیب را بسنجیم. سپس، با کاربرد روش استدلال قیاسی، فرضیة مفید بودن سرمایة اجتماعی حاصل از روابط کاربران فیسبوک با حلقة آشنایان برای جامعه را به آزمون بگذاریم. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامة آنلاین و آفلاین و حجم نمونه 2437 نفر بوده است. فیسبوک از لحاظ ساختاری امکان تشکیل شبکه‌های متداخل فوکویاما و بستگی کلمن را دارد. سازوکار تشکیل لایه‌ها سبب می‌شود تشکیل پیوندهای ضعیف، تسهیل‌شده و دامنة روابط اجتماعی افراد گسترش یابد. در این مقاله سرمایة اجتماعی اگر روابط احساسی و قوی را تقویت کند از نوع پیوندمدار است و اگر روابط ضعیف را استحکام بخشد از نوع سرمایة اجتماعی پیوندبخش است. ادعای ما این است که با افزایش شدت استفادة کاربران از فیسبوک، سرمایة اجتماعی پیوندبخش نیز افزایش می‌یابد. نتایج پیمایش‌های ما این ادعا را اثبات می‌کند؛ بدین معنا که فیسبوک به لحاظ ساختاری تشکیل و تقویت پیوندهای سست را تسهیل کرده است. UR - https://jisr.ut.ac.ir/article_50429.html L1 - https://jisr.ut.ac.ir/article_50429_9343efa7758167d91c5a8353b3c2a8b9.pdf ER -