ORIGINAL_ARTICLE
ناسازی در میدان دانشگاهی و بیگانگی دانشگاهی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه مازندران)
بیگانگی تحصیلی یا دانشگاهی، بهعنوان یکی از اشکال بیگانگی، اصطلاحی برای توضیح جدایی دانشجویان یا دانشآموزان از فرایند یادگیری و تجربة منزویبودن از یک گروه تحصیلی یا دانشگاهی است که شخص باید به آن تعلق داشته باشد یا درگیر آن باشد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطة میان ناسازی در میدان دانشگاهی و بیگانگی دانشگاهی در میان دانشجویان دانشگاه مازندران انجام گرفته است. روش پژوهش، پیمایش و جامعة آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه مازندران در سال تحصیلی 93- 94 است که 390 نفر از آنها براساس نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم، انتخاب شدند و پرسشنامه بین آنها توزیع شد. چارچوب نظری این پژوهش، نظریة ناسازی (هیسترسیس) بوردیو است. پس از جمعآوری اطلاعات، فرضیههای تحقیق در دو سطح توصیفی- استنباطی با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS بررسی شد. مطابق نتایج ضریب همبستگی پیرسون، بین میدان دروندانشگاهی (هنجارهای محدودکننده، جامعهپذیری آموزشی ضعیف) با متغیر وابسته (بیگانگی دانشگاهی) تأثیر مستقیم و مثبت وجود دارد. همچنین براساس نتایج آزمون مدل نظری تحقیق که با روش معادلات ساختاری انجام شد، مؤلفههای میدان دانشگاهی، 40 درصد از تغییرات متغیر وابسته (بیگانگی دانشگاهی) را تبیین میکنند.
https://jisr.ut.ac.ir/article_61828_57db8557e743ae16ba3df8ae0e5e9285.pdf
2017-03-21
1
20
10.22059/jisr.2017.61828
بیگانگی
بیگانگی دانشگاهی
دانشگاه
میدان
ناسازی
علی اصغر
فیروزجائیان
firozjayan@gmail.com
1
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران
LEAD_AUTHOR
حیدر
جانعلیزاده
hjc@umz.ac.ir
2
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران
AUTHOR
بهزاد
هاشمیان
behzad.hashemi68@gmail.com
3
کارشناس ارشد مطالعات جوانان دانشگاه مازندران
AUTHOR
بلیکی، نورمن (1392)، طراحی پژوهشهای اجتماعی، ترجمۀ حسن چاوشیان، تهران: نشرنی.
1
بنیفاطمه، حسین و رسولی، زهره (1390)، «بررسی میزان بیگانگی اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه تبریز و عوامل مرتبط با آن»، فصلنامة جامعهشناختی کاربردی، شمارة 41: 1- 26.
2
توفیقیانفر، حسن و حسینی، احمد (1391)، «بررسی بیگانگی اجتماعی جوانان و عوامل اجتماعی مرتبط با آن»، فصلنامة مطالعات جامعهشناختی جوانان، شمارة 8: 45- 58.
3
جعفری، نسترن (1393)، عوامل اجتماعی و بیگانگی تحصیلی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی شهرستان بجنورد، پایاننامة دورة کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران.
4
حمدی، اکبر (1392)، بررسی جامعهشناختی بیگانگی تحصیلی در میان دانشآموزان سال سوم متوسطۀ شهرستان ملکان، پایاننامة دورة کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران.
5
ذکایی، محمدسعید (1388)، «بیگانگی تحصیلی و دانشگاهی پژوهشی در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران»، ماهنامة جشنوارة بینالمللی فارابی، شمارة 13: 82-90.
6
ذکایی، محمدسعید و اسماعیلی، محمدجواد (1390)، «جوانان و بیگانگی تحصیلی و دانشگاهی»، فصلنامة تحقیقات فرهنگی، شمارة 4: 55- 90.
7
و اسماعیلی، محمدجواد (1393)، جوانان و بیگانگی تحصیلی و دانشگاهی، تهران: انتشارات پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
8
رحمانپور، سعید (1389)، بررسی میزان بیگانگی اجتماعی جوانان شهر تبریز و عوامل مؤثر بر آن، پایاننامة کارشناسی ارشد رشتة علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز.
9
ریتزر، جورج (1389)، مبانی نظری جامعهشناختی معاصر و ریشههای کلاسیک آن، ترجمة شهناز مسمیپرست، تهران: انتشارات ثالث.
10
ساروخانی، باقر (1385)، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
11
سازمان ملی جوانان (1380)، طرح تحقیقاتی وضعیت و نگرش جوانان ایران، تهران: انتشارات سازمان ملی جوانان ایران.
12
ستوده، هدایت الله (1387)، «ناکامی آموزشی و ازخودبیگانگی» (پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن)»، فصلنامة اندیشههای تازه در علوم تربیتی، شمارة 2: 93- 115.
13
سیدمن، استیون (1386)، کشاکش آراء در جامعهشناسی، ترجمة هادی جلیلی، تهران: نشرنی.
14
شارع پور، محمود (1386)، جامعهشناسی آموزش و پرورش، تهران: انتشارات سمت.
15
صالحنژاد، حسن (1388)، بررسی رابطۀ بین سرمایه فرهنگی و بیگانگی اجتماعی در بین دانشآموزان دبیرستانی و پیشدانشگاهی شهرستان سقز، پایاننامة کارشناسی ارشد رشتة علوم اجتماعی دانشگاه تبریز.
16
طالبی، ابوتراب و برزگری دهج، راضیه (1391)، «بررسی چگونگی اعتماد و کنارهگیری اجتماعی در میان دانشجویان»، فصلنامة برنامهریزی رفاه و توسعة اجتماعی، شمارة 11: 131- 182.
17
فاضلی، نعمتالله (1382)، «بررسی تطبیقی فرهنگ دانشگاهی ایران و بریتانیا: مطالعۀ انسانشناختی در علل ناکارآمدی آموزش دانشگاهی در ایران»، نامه انسانشناسی، شمارة 3: 93- 132.
18
قانعیراد، محمدامین (1383)، «مشکلات اجتماعی توسعۀ ناموزون آموزش عالی، بیکاری دانشآموختگان و مهاجرت نخبگان»، فصلنامه رفاه اجتماعی، شمارة 15: 169-208.
19
گرنفل، مایکل (1388)، مفاهیم کلیدی پیر بوردیو، ترجمۀ محمدمهدی لبیبی، تهران: انتشارات افکار.
20
مجیدی، امیر (1391)، بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی مرتبط با بیتفاوتی اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه کردستان و دانشگاه پیامنور سنندج، پایاننامة کارشناسی ارشد رشتة جامعهشناسی دانشگاه سنندج.
21
محسنی تبریزی، علیرضا (1381)، «بررسی انزوای ارزشی در دانشگاههای دولتی تهران»، مجلۀ پژوهش و برنامهریزی در آموزشی عالی، شماره 26: 119- 182.
22
موسوی، سیدکمالالدین و حیدرپورمرند، سکینه (1390)، «تحلیل جامعهشناختی بیگانگی تحصیلی دانشجویان: مطالعۀ موردی دانشگاه شاهد در سال تحصیلی 88-87»، فصلنامه علوم اجتماعی، شمارة 56: 35- 71.
23
واکو وانت، لویک (1381)، پیربوردیو؛ متفکران بزرگ جامعهشناسی، ترجمۀ مهرداد میرداماد، تهران: انتشارات مرکز.
24
وثوقی، منصور و ساری، محسن (1392)، «گونههای مختلف بیگانگی اجتماعی جوانان (تحقیقی در شهر تهران)»، مجلۀ مطالعات توسعۀ اجتماعی ایران، شمارة 3: 89- 106.
25
Asimaki, A. and Koustouraski, G. (2014), “Habitus: An attempt at a thorough analysis of a controversial concept in Pierre Bourdieu’s theory of practice”, Social sciences, No 4: 121- 131.
26
Atnafu, M. (2012), “Motivation, Social Support, Alienation from the School and their Impact on Students’ Achievement in Mathematics: The Case of Tenth Grade Students”, Ethiopian Journal of Education and Sciences, No 1: 53- 74.
27
Bourdieu, p. (1988), Homo academicus, trnslated by peter collier,Stanford university press.
28
Bourdieu, p. (1988), Outline of a theory pf practice, traslated by ricahrd nice, cambridge university press.
29
Cecen, A. R. (2006), “School alienation: gender, socio-economic status and anger in high school adolescents”, Educational Sciences: Theory & Practice, No 3: 721- 726.
30
Civitci, N. (2011), “School alienation and perceived social support as predictor of school anger in high school student”, Elementary education Online, No 10: 861- 871.
31
Eric, Lee (2003), Cultural mistrust, university alienation, academic self-efficacy and academic help seeking in African American college students, ETD collection for University of Nebraska-Lincoln.PaperAAI.
32
Fraser, K. Eccles, J. (1995), Academic Alienation and Adolescent’s Possible Selves: How School Experiences Shape Visions of the Future, Poster presented at the biennial meeting of the Society for Research on Child Development- Indianapolis, USA.
33
Hakhoe Chi, T.K. (2004), “The influencing factors on alienation”, high school students, No 34: 45- 52.
34
Jalal, S. (2011), Self-reported health and social alienation in Swedish adolescents: A cross-sectional study among high-school students in Stockholm.
35
Johnson, G. M. (2005), “Student Alienation, Academic Achievement, and WebCT Use”, Educational Technology & Society, No. 8: 179- 189.
36
Karen, D. R. (2014), “Jennifer E. Lansford، Anna M. Agoston and Niwako Sugimura، David Schwartz، Kenneth A. Dodge، Gregory S. Pettit، John E. Bates. Peer Victimization and Social Alienation: Predicting Deviant Peer Affiliation in Middle School”, Child Development, January/February, No 1: 124- 139.
37
McDonough, P. & Polzer, J. (2012), “Habitus, hysteresis and organizational change in the public sector”, Canadian Journal of Sociology, No 4: 357- 380.
38
Osin, E. (2009), "Subjective experience of alienation: Measurement and correlates”, Gesellschaft fur Logotherapie und Existenzanalyse, No 26: 16- 23.
39
Rayse.L. B. signe<olstein Bjorn& krejher, svend (2008), “Aspects of Alienation And sxmpton Load Among Adoles cents”, Journal of public ltealtho, No 9: 84- 79.
40
Rovai, A. P. & Wighting, M. J. (2005), “Feelings of alienation and community among higher education students in a virtual classroom”, The Internet and higher education, No 2: 97- 110.
41
Tina H. & Gerda H. (2011), Alienation from School: a Problem occurring during early Adolescence. European, Educational Research Association, Faculty of Education, Austria: University of Salzburg.
42
Walther, M. (2014), “Bourdieu’s Theory of Practice as Theoretical Framework”. In Repatriation to France and Germany, Springer Fachmedien Wiesbaden, No 5: 7- 23.
43
ORIGINAL_ARTICLE
دینداری: مدارای اجتماعی یا فاصلۀ اجتماعی (پیمایشی در میان مسلمانان و مسیحیان شهر تهران)
وحدت و یکپارچگی، پذیرش یکدیگر در عین داشتن تفکر متفاوت و حتی مخالف، نداشتن رفتارهای تحقیرآمیز گروههای قومی، نژادی و دینی با یکدیگر و کاهش شکافها و فاصلههای اجتماعی، از مسائل حائز اهمیت در تمامی ادوار و کشورها و مورد تأکید نهادها و مراجع فرهنگی ذیربط است. پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطة دینداری با فاصلة اجتماعی در میان مسلمانان و مسیحیان شهر تهران، با تأکید بر مدارای اجتماعی به انجام رسیده است. چارچوب نظری، برایندی از نظریات دورکیم، رابرتز و آلپورت است. جامعۀ آماری، شامل مسلمانان و مسیحیان 18 سال به بالای شهر تهران است. روش تحقیق، پیمایش است و دادهها از میان 204 نفر نمونه بهصورت خوشهای، در شهر تهران جمعآوری شده است. نتایج رابطهسنجی میان متغیرهای تحقیق و متغیر وابسته نشان داد که بین میزان دینداری و فاصلة اجتماعی مسلمانان و مسیحیان، رابطة مستقیم، و میان مدارای اجتماعی و فاصلة اجتماعی، رابطة معکوس برقرار است. مطابق نتایج آزمون رگرسیون نیز متغیر (واسط) مدارای اجتماعی بیشترین تأثیر را بر فاصلۀ اجتماعی دارد و پس از آن، دینداری و نوع دین، متغیرهای تأثیرگذار بر فاصلة اجتماعی هستند. درمجموع، متغیرهای واردشده در معادلة رگرسیون (نوع دین، دینداری، مدارای اجتماعی)، 49 درصد تغییرات متغیر فاصلة اجتماعی را تبیین میکنند.
https://jisr.ut.ac.ir/article_61829_d8a86fd865c4a7d68f96a2341ca453ad.pdf
2017-03-21
21
40
10.22059/jisr.2017.61829
اسلام
دینداری
فاصلة اجتماعی
مدارای اجتماعی
مسیحیت
مریم
قاضی نژاد
maghazinejad@yahoo.com
1
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا
LEAD_AUTHOR
الهه سادات
اکبرنیا
akbarnia1365@gmail.com
2
کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا
AUTHOR
آلپورت، گوردون (1379)، «دین و تعصب»، ترجمة نازنین شاهرکنی، کیان، شمارة 52: 59-65.
1
بهرامیان، امید (1391)، بررسی میزان فاصلۀ اجتماعی فرزندان از والدین و عوامل مؤثر بر آن، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
2
توسلی، غلامعباس؛ بهشتی، علیرضا؛ پورجوادی، نصرالله؛ جنتی، علی؛ صادقی، رشاد؛ نقیبزاده، علیاکبر؛ داوری اردکانی، رضا (1376)، «تساهل و تسامح»، نامة فرهنگ، شمارة 28: 22-53.
3
جهادی نائینی، الهه (1392)، بررسی رابطة الگوی جامعهپذیری (کنش ارتباطی) و دینداری جوانان شهر کرج، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا.
4
جهانبگلو، رامین (1383)، تفاوت و تساهل، تهران: نشر مرکز.
5
خدایاری فرد، محمد (1385)، آمادهسازی و هنجاریابی مقیاس سنجش دینداری در جامعة دانشجویی کشور، پژوهش دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
6
خوبروی، محمدرضا (1380)، اقلیتها، تهران: نشر شیرازه.
7
دورکیم، امیل (1384)، دربارة تقسیم کار اجتماعی، ترجمة باقر پرهام، تهران: نشر مرکز.
8
رحمانی، خلیلی احسان؛ ادریسی، افسانه؛ مهدوی، سید محمدصادق (1389)، «شناسایی میزان دینداری و مقایسة آن در گروههای متفاوت شهروندان تهرانی»، نامة پژوهش فرهنگی، شمارة 11: 139-165.
9
رفیعپور، فرامرز (1380)، کندوکاوها و پنداشتهها، تهران: شرکت سهامی انتشار.
10
شایسته مجد، عالیه (1386)، بررسی تأثیر دینداری بر پنج تیپ شخصیت در سه دین (اسلام، مسیحیت و زرتشت)، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة ادبیات دانشگاه شهید بهشتی.
11
شجاعیزند، علیرضا (1393)، «نقد و ارزیابی گویههای بهکاررفته در پیمایشهای دینداری در ایران»، راهبرد فرهنگ، شمارة 38: 7-26.
12
شجاعیزند، علیرضا (1388)، جامعهشناسی ادیان، تهران: نشرنی.
13
صابر، سیروس؛ سراجزاده، سیدحسین؛ شریعتی، سارا (1383)، «بررسی رابطة میزان دینداری و انواع آن با مدارای اجتماعی»، مجلة علوم اجتماعی دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، شمارة 4: 109-142.
14
کامران، حسن (1382)، تکثر ادیان در بوتۀ نقد، قم: دفتر نشر معارف.
15
کوزر، لوئیس (1389)، زندگی و اندیشۀ بزرگان جامعهشناسی، ترجمة محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی.
16
کیانی، مژده (1381-1382)، «عوامل جمعیتشناختی مؤثر بر فاصلۀ اجتماعی ارامنة استان اصفهان»، کاوشنامه، شمارة 5 و 6: 215-228.
17
Agius E; Ambrosewicz J (2003), Towards a culture of Tolerance & Peace, saintmathiea street Montreal (Quebec) Canada.
18
Froese Paul; Bader Christopher; Smith Buster (2008), “Political Tolerance and God’s Wrath in the United States”, Sociology of Religion, NO 69(1):29-44.
19
Henry P.J; Hardin, C.D (2006),“The Contact Hypothesis Revisited”, Journal of Psychological Science, NO 10: 862-868.
20
Schafer Chelsea E; Shaw Greg M (2009), “Tolerance in the united states”, Public Opinion Quarterly, NO 73(2), 404-443..
21
ORIGINAL_ARTICLE
«چپ اسلامی» و «توسعۀ لیبرالی» در ایران (مورد مطالعه: سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی)
هدف این پژوهش تأملی جامعهشناختی در رویکرد جناح «چپ سنتی» به «توسعه» در سالهای پس از جنگ (1376- 1384) است. توسعه در این پژوهش به تغییر اجتماعی سازمانیافته تعبیر شده است. در این پژوهش، در قالب مطالعهای موردی بر سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی- بهعنوان یکی از مهمترین و منسجمترین و «ایدئولوژیکترین» تشکلهای این جناح- تمرکز شده است. سپس نقد آنان بر سیاست تعدیل اقتصادی و واکنش آنان به نسخهای از همین سیاست و مشارکت آنها در «پروژة توسعة سیاسی» در عصر اصلاحات در چارچوب تغییر مناسبات سیاسی و ایدئولوژیک پی گرفته شده است. این تشکل پیش از دوم خرداد منتقد جدی سیاست تعدیل اقتصادی بود و آن را «پروستاریکای نظام جمهوری» اسلامی میشمرد. قرارگرفتن در جایگاه اپوزیسیون قانونی، فروپاشی شوروی و «بحران» در ایدئولوژی چپ، تغییرات اجتماعی و فرهنگی و برآمدن ارزشها و خواستها و نیروهای اجتماعی جدید در کشور و مواجهه با بحثهای تازة فکری، سازمان را در مدار تحول قرار داده است، اما آنچه معنا و مسیر و نمای بیرونی این تغییر را تعیین میکند، رخدادی پیشامدی و حادث است: دوم خرداد. پس از دوم خرداد سازمان هویتی اصلاحطلبانه مییابد و بازسازی نظم سیاسی را در صدر اهداف خود مینشاند، اما بهعنوان عضوی مهم از ائتلاف اصلاحطلبی و با منطق اولویتدادن به بازسازی نظم سیاسی، لاجرم از بخشی از اهداف خویش، بهطور عمده در حیطة اقتصاد، پس مینشیند و بر این انگاره تکیه میکند که هر تحولی از مسیر توسعة سیاسی و اصلاح ساخت قدرت میگذرد. این رویکرد پیامدهای متنوعی چه در عرصة نظر و چه در حیطة پرکتیسهای سیاسی و اجتماعی دارد. در پژوهش حاضر، سویههای مختلف این رویکرد و ناسازههای مضمر در آن نشان داده میشود.
https://jisr.ut.ac.ir/article_61830_412f0a40ea33858d1d4580a7276aae66.pdf
2017-03-21
41
66
10.22059/jisr.2017.61830
تعدیل اقتصادی
توسعة سیاسی
جامعة مدنی
چپ خط امام
سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی
یوسف
اباذری
yabazari@social.ut.ac.ir
1
دانشیار جامعهشناسی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
محمد
روزخوش
m_roozkhosh@yahoo.com
2
دکتری جامعهشناسی دانشگاه تهران
AUTHOR
اباذری، یوسف (1393) «سخنرانی در دانشگاه علامه طباطبایی»، سخن امروز، شمارة 5، بهمن 93: 48- 41.
1
بازرگان، مهدی (1363) انقلاب ایران در دو حرکت، ناشر: مؤلف.
2
بشیریه، حسین (1382) دیباچهای بر جامعهشناسی سیاسی ایران، دورة جمهوری اسلامی، تهران: نگاه معاصر.
3
بشیریه، حسین (1384) «در آستانة آنومی سیاسی در ایران»، فرایند مدیریت و توسعه، شمارة 62، تابستان 1384: 29- 22.
4
بهداد، سهراب و فرهاد نعمانی (1386) طبقه و کار در ایران، ترجمة محمد متحد، تهران: آگاه.
5
بیات، آصف (1379) سیاستهای خیابانی، ترجمة سید اسدالله نبوی چاشمی، تهران: نشر و پژوهش شیرازه.
6
تاجزاده، مصطفی (1384) «نظام یعنی ما»، در سلیمی، حسین، کالبدشکافی ذهنین اصلاحطلبان، تهران: گام نو.
7
تاجیک، محمدرضا و محمد روزخوش (1389) «بررسی نهمین دورة انتخابات ریاست جمهوری از منظر تحلیل گفتمان»، مجلة دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تربیتمعلم، سال 16، شمارة 61: 127- 83.
8
جنادله، علی (1386) «بررسی روند تغییرات نگرشهای فرهنگی- سیاسی در ایران»، پژوهشنامه، شمارة 7: تغییرات فرهنگی در ایران، پژوهشکدة تغییرات استراتژیک، بهار 1386: 62- 15.
9
حجاریان (1371) «تلقی آکادمیک از توسعة سیاسی»، راهبرد، شمارة 1، بهار 1371: 44- 38.
10
حجاریان (1372) «ناموزونی فرایند توسعة سیاسی در کشورهای پیرامونی»، راهبرد، شمارة 2، زمستان 1372: 67- 23.
11
خاتمی، محمد (1379) توسعة سیاسی، توسعة اقتصادی و امنیت، تهران: طرح نو.
12
خاتمی، محمدرضا (1384) «تصور پیروزی نمیکردیم»، در سلیمی، حسین، کالبدشکافی ذهنین اصلاحطلبان، تهران: گام نو.
13
داوری اردکانی، رضا (1373) فلسفه در بحران، تهران: امیرکبیر.
14
داوری اردکانی، رضا (1393) دربارة غرب، تهران: هرمس.
15
روغنی زنجانی، مسعود (1385) «مصاحبه با مسعود روغنی زنجانی»، در احمدی عمویی، بهمن (به کوشش) اقتصاد سیاسی جمهوری اسلامی، تهران: 233- 141.
16
سروش، عبدالکریم (1366) تفرج صنع، تهران: سروش.
17
سلیمی، حسین (1384) کالبدشکافی ذهنیت اصلاحطلبان، تهران: گام نو.
18
محسنی، منوچهر (1374) بررسی آگاهیها، نگرشها و رفتارهای اجتماعی- فرهنگی در ایران، تهران: دبیرخانة فرهنگ عمومی کشور.
19
ملکیان، مصطفی (1393) «مفهومشناسی توسعه»، گفتگو با نشریة گفتمان الگو، شمارة 7، نوروز 94.
20
نوربخش، محسن (1385) «مصاحبه با محسن نوربخش»، در احمدی عمویی، بهمن (به کوشش) اقتصاد سیاسی جمهوری اسلامی، تهران:141-59.
21
هوگلاند، اریک جیمز (1392) زمین و انقلاب در ایران، ترجمة فیروزه مهاجر، تهران: پردیس دانش.
22
یین، رابرت. کی (1393) مورد پژوهی در تحقیقات اجتماعی، ترجمة هوشنگ نایبی، تهران: نی.
23
Arkoun,M(2002) Locating Civil Society in Islamic Contexts, in Sajoo.A.B(ed) Civil Society in Muslim World, London & New York: I.B.Tauris:35-60
24
Bayat, A(2010) life as politics, how ordinary people change the middle east, Amsterdam: ISIM / Amsterdam University press.
25
Behdad, S & Npmani, F(2009) What a Revolution! Thirty Years of Social Class Reshuffling in Iran, Comparative Studies of South Asia, Africa And The Middle East, Vol.29, No1:84-104
26
Braun,V and Clarke, V(2006) Using thematic analysis in Psychology, Qualitative Research in Psychology 2006; 3: 77_/101.
27
Clarke, G(1998) The politics of NGOs in South-East Asia: participation and protest in the Philippines. London: Routledge.
28
Flora, C.B and Jan L. Flora(2005) The Sociology of Development, In Bryant C. D and D. L. Peck(eds) 21st century sociology: A reference handbook, London: Sage: 496-506.
29
George, A.L & A. Bennett(2005) Case Studies and Theory Development in the Social Sciences. Cambridge, MA: MIT Press.
30
Gerring, J(2007) Case Study Research: Principles and Practices, Cambridge,UK: Cambridge University Press.
31
Goonewardena,K & Rankin,K.N(2004) The Desire Called Civil Society: A Contribution To The Critique Of a Bourgeois Cayegory, Planning Theory, 3(2).
32
Madison,G.B(1998) The Political Economy of Civil Society and
33
Human Rights, London: Routledge.
34
McMichael, Phillip. 2004. Development and Social Change: A Global Perspective. 3d ed. Thousand Oaks, CA: Pine ForgePress.
35
Mercer,C(2002) NGOs, civil society and democratization: a critical review of the literature, Progress in Development Studies 2,1 (2002) pp. 5–22
36
Mills, A. J. et al(eds) Encyclopedia of case study research, London: Sage.
37
Nederveen Pieterse, J. (2010) Development Theory: Deconstructions/Reconstructions, London: Sage.
38
Pye,W.L(1965)The Annals of the American Academy of Political and Social Science March 1965 vol. 358 no. 1 1-13.
39
Scholte, J.A and Schnabel, A(2002) “introduction” in Scholte, J.A and Schnabel, A(ed) civil society and global finance, London: Routledge: 1-9
40
Stalker,L.H(2010)Narratives, in, A. J. Mills et al(eds) Encyclopedia of case study research, London: Sage: 594-596.
41
Weller,R.P(2004)civil institutions and the state, in Weller,R.P(ed) Civil Life, Globalization and Political Change in Asia,Organizing between family and state. London: Routledge, pp. 1–20.
42
Woodside, A,G(2010) Case Study Research:Theory, Methods, Practice, Emerald Group Publishing Limited.
43
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی سیاست زمانی حاکم بر تقویم ایران در سالهای پس از انقلاب اسلامی
پژوهش حاضر به بررسی سیاستگذاریهای جمهوری اسلامی ایران درمورد زمان، از خلال توجه به تقویم میپردازد. تمامی حکومتها برای تعریف هویت خود و مشروعیتیافتن از این طریق، نیازمند مشخصکردن مرزهای خود در مکان و یافتن جایگاه خود در زمان هستند. تقویم یکی از مؤلفههایی است که سیاستهای زمانی در قالب آن نمود مییابد. تغییرات دائمی در تقویم ایران، تورم بیش از حد مناسبتها و ایجاد نهادی خاص برای تعیین مناسبتها و نظارت بر تقویم، نشانگر توجه جمهوری اسلامی به تقویم ایران و سیاستهای مشخصی است که بر آن اعمال میشود. رویکرد نظری پژوهش پیشرو از نظریات دورکیم درمورد تمایزگذاری میان دو زمان قدسی و عرفی، نظریة حافظة جمعی هالبواکس و دیدگاه اریک هابزبام درمورد برساخت حافظه و سنت بهوسیلۀ حکومتها اخذ شده است. برای بررسی سیاستهای حاکم بر تقویم ایران، از روش تاریخی و مطالعة اسناد و مدارک موجود در شورای فرهنگ عمومی استفاده شد. یافتههای پژوهش بیانگر وجود سیاستی است که بیش از هر چیز، رو به گذشتۀ جامعه دارد و تلاش میکند روایتی خاص را براساس منافع و شرایط زمان حال خود از گذشته ارائه دهد. مناسبتهای تقویم بر این مبنا انتخاب شدهاند.
https://jisr.ut.ac.ir/article_61832_8fb5909f7b7c3bd97417512e7c7aea51.pdf
2017-03-21
67
89
10.22059/jisr.2017.61832
تقویم
حافظة جمعی
زمان عادی
زمان فوقالعاده
سیاست زمانی
سارا
شریعتی
smazinani@ut.ac.ir
1
عضو هیئتعلمی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
زهره
سروش فر
z_sorooshfar@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری بررسی مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه الزهرا
AUTHOR
اریکسون تروند برگ (1385)، تاریخ زمان، ترجمة اردشیر اسفندیاری، تهران: نشر پرسش.
1
ببی ارل (1386)، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، ترجمة رضا فاضل، تهران: انتشارات سمت.
2
دورکیم امیل (1384)، صور بنیانی حیات دینی، ترجمة باقر پرهام، تهران: نشر مرکز.
3
رفیعپور فرامرز (1382)، تکنیکهای خاص تحقیق، تهران: شرکت سهامی انتشار.
4
ساروخانی باقر (1377)، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
5
فلیک اووه (1387)، درآمدی بر روش تحقیق کیفی، ترجمۀ هادی جلیلی، تهران: نشرنی.
6
هلد دیوید (1386)، شکلگیری دولت مدرن، ترجمۀ عباس مخبر، تهران: نشر آگه.
7
Allen,N.J., Pickering & Watts Miller (1998), On Durkheim's Elementary Forms of Religious Life, London: Routledge.
8
Bloor, M. & Wood (2006), Keywords in Qualitative Methods: A Vocabulary of Research Concepts,London: Sage Publication.
9
Bradatan, Costica (2005), “A Time of Crisis A Crisis of (the Sense of) Time: The Political Production of Time in Communism and Its Relevance for the Post communist Debates”, London: Sage.in East European Politics & Societies, No 1: 260-290.
10
Cossu,A. (2010) “Durkheim's argument on ritual,commemoration and aesthetic life: A classical legacy for contemporary performance theory?”, Journal of Classical Sociology,No 1: 33-49.
11
Daniel,Elton L. & Mahdi. (2006), Culture and Customs of Iran, Greenwood Press.
12
Halbwachs, M.(1992), On collective memory, Trans. By Lewis A.Coser, University of Chicago Press.
13
Hobsbawm, E. & Ranger (2000), The Invention of Tradition, United Kingdom: Cambridge University Press.
14
Misztal, B.A. (2003a), Durkheim on Collective Memory, London: Sage in Journal of Classical Sociology.
15
Misztal, B.A. (2003b), Theories of social Remembering, Open University Press.
16
Misztal, B.A. (2004), “The Sacralization of Memory”, Sage: European Journal of Social Theory, No 1: 67-84.
17
Zerubavel, E. (1981), Hidden Rhythms: Schedules and Calendars in Social Life. Chicago: University of Chicago Press.
18
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیلی بر بیگانگی تحصیلی دانشجویان و عوامل مرتبط با آن
بیگانگی تحصیلی به جدایی عاطفی یا شناختی از جنبههای مختلف بستر آموزشی مانند فرایند تحصیل و یادگیری، فضای دانشگاه، استادان، دانشجویان دیگر و احساس جدایی از تولیدات علمیشان و در یک کلام، انسان دانشگاهی مطلوب اشاره دارد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان بیگانگی تحصیلی در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان و برخی از عوامل مؤثر بر آن است. این پژوهش با روش پیمایشی روی دانشجویان رشتههای مختلف مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد صورت گرفته است. یافتههای حاصل از اندازهگیری بیگانگی تحصیلی در پنج بعد بیقدرتی، بیمعنایی، بیهنجاری، بدبینی و انزوای اجتماعی نشان میدهد میانگین بیگانگی تحصیلی دانشجویان کمی بالاتر از حد متوسط است و میزان احساس بیقدرتی و بدبینی دانشجویان در مقایسه با ابعاد دیگر بیشتر است. همچنین، براساس نتایج تعامل با استادان، انگیزة تحصیلی و دیدگاه دیگران مهم به تحصیل تأثیر مستقیم بر کاهش بیگانگی تحصیلی دانشجویان دارند و رضایت از رشتة تحصیلی، نگرش به آیندة شغلی و خودپندارة تحصیلی تأثیر غیرمستقیم بر کاهش بیگانگی تحصیلی دانشجویان دارند.
https://jisr.ut.ac.ir/article_61833_5c685f2ea98a910f5f6f397a37dd1c60.pdf
2017-03-21
91
117
10.22059/jisr.2017.61833
بیگانگی تحصیلی
تعامل با استادان
خودپندارة تحصیلی
دیدگاه دیگران مهم به تحصیل
رضایت از رشته
نگرش به آیندة شغلی
رضا
همتی
rhemati@gmail.com
1
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
زهرا
پیرنیا
zahra.pirniya@yahoo.com
2
کارشناسی ارشد مدیریت راهبردی فرهنگ
AUTHOR
ابراهیمی لویه، عادل؛ صحبتیها، علی؛ رضاییزاده، همایون (1393)، «بیگانگی اجتماعی جوانان و عوامل مؤثر بر آن (مورد مطالعه: جوانان 20 تا 30 سالۀ شهرستان خدابنده)». بررسی مسائل اجتماعی ایران، شمارة 1: 1-17.
1
بنیفاطمه، حسین و رسولی، زهره (1390)، «بررسی میزان بیگانگی اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه تبریز و عوامل مرتبط با آن»، جامعهشناسی کاربردی، شمارة 1: 1-26.
2
بیرامی، منصور و دیگران (1393)، «فرهنگ سازمانی دانشگاه و ازخودبیگانگی تحصیلی دانشجویان»، راهبرد فرهنگ، شمارة 28: 177-194.
3
جانعلیزاده چوببستی، حیدر و جعفری، نسترن (1393)، عوامل اجتماعی و بیگانگی تحصیلی: تحلیلی جامعهشناختی، پایاننامة کارشناسی ارشد دانشگاه مازندران.
4
خجیر، یوسف (1387)، «بازار کار و انگیزۀ پیشرفت تحصیلی (بررسی نگرش به بازار کار دانشجویان بر انگیزۀ پیشرفت تحصیلی آنان)». رهپویۀ هنر، شمارة 5: 59-65.
5
دانش، پروانه و علیپور، پروین (1392)، «مطالعۀ عوامل مرتبط با احساس آنومی فردی در میان دانشجویان (مطالعۀ موردی دانشجویان دانشگاه تهران)»، فصلنامۀ مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، شمارة 2: 202-224.
6
ذکایی، محمدحسین و اسماعیلی، محمدجواد (1390)، «جوانان و بیگانگی تحصیلی و دانشگاهی»، فصلنامۀ تحقیقات فرهنگی، شمارة 4: 55-90.
7
رفیعپور، فرامرز (1383)، موانع رشد علمی ایران و راهحلهای آن، تهران: شرکت سهامی انتشار.
8
زمانی، عشرت و سید امین عظیمی (1383)، پژوهشی در زمینۀ مشارکت دانشجویان در تولید علم، همایش آموزش عالی و توسعه پایدار، تهران: مؤسسۀ پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی.
9
سلیمانی، مهدی و نایبی، هوشنگ (1391)، «تبیین رابطۀ بین از خودبیگانگی و بزهکاری نوجوانان (مطالعۀ موردی، نوجوانان 12 تا 18 سال دبیرستانهای تهران)»، فصلنامۀ مطالعات امنیت اجتماعی، شمارة 32: 89-112.
10
شفیعآبادی، عبدالله و ولینوری، ابوالفضل (1373)، «رابطۀ بین احساس بیگانگی و خودپنداری»، پژوهشهای روانشناختی، شمارة 5: 20-34.
11
طایفی، علی (1378)، «فرهنگ علمی ـ پژوهشی ایران (بررسی قابلیتها و تنگناها)»، فصلنامۀ سیاست علمی و پژوهشی رهیافت، شمارة 21: 47-53.
12
ظهیری ناو، بیژن و رجبی، سوران (1388)، «بررسی ارتباط گروهی از متغیرها با کاهش انگیزش تحصیلی دانـشجویان رشتۀ زبان و ادبیات فارسی»، دوماهنامۀ دانشگاه شاهد، شمارة 36: 69-80.
13
فاضلی، نعمتالله (1387)، فرهنگ و دانشگاه: منظرهای انسانشناسی و مطالعات فرهنگی، تهران: ثالث.
14
قاضیطباطبایی، محمود و ابوعلی ودادهیر (1380)، «سوگیری هنجاری و اخلاقی در پژوهشهای دانشگاهی: مطالعۀ تطبیقی امور مربوط به دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای ایران». مجلۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، شمارة 4: 187-226.
15
قانعیراد، محمدامین (1385)، تعاملات و ارتباطات در جامعۀ علمی؛ بررسی موردی در رشتۀ علوم اجتماعی، تهران: انتشارات پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
16
کلدی، علیرضا و صفیپور، جلال (1381)، «تحلیل جامعهشناختی از خودبیگانگی در میان دانشجویان»، شناخت، شمارة 35: 149-180.
17
گدازگر، حسین و علیزادهاقدم، محمدباقر (1387)، «بررسی سوگیریهای هنجاری نسبت به علم در بین اعضای هیئت علمی و نقش آن در تولید علم»، مجلۀ پژوهشی دانشگاه اصفهان (علوم انسانی)، شمارة 1: 1-22.
18
محسنیتبریزی، علیرضا (1381)، «آسیبشناسی بیگانگی اجتماعی-فرهنگی؛ بررسی انزوای ارزشی در دانشگاههای دولتی ایران»، فصلنامۀ پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شمارة 26: 119-182.
19
محسنیتبریزی، علیرضا؛ قاضیطباطبایی، محمود و مرجائی، سیدهادی (1389)، «تأثیر مسائل و چالشهای محیط علمی بر جامعهپذیری دانشگاهی»، پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شمارة 55: 45-67.
20
مرجایی، سید هادی (1382)، «سنجش و بررسی آنومی در بین جوانان»، مطالعات جوانان، شمارة 5: 23-60.
21
موسوی، کمالالدین و حیدرپور مرند، سکینه (1390)، «تحلیل جامعهشناختی بیگانگی تحصیلی دانشجویان مطالعۀ موردی: دانشگاه شاهد در سال تحصیلی 88 ـ 1387»، فصلنامۀ علوم اجتماعی، شمارة 56: 35-71.
22
مهرام، بهروز، ساکتی، پرویز و لطفآبادی، حسین (1385)، «بررسی تحولات نگرشی و هویتی در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد»، نشریۀ مطالعات فرهنگی و روانشناسی، شمارة 21: 80- 65.
23
نویدیان علی؛ سالار علیرضا و گنجعلی، علیرضا (1380)، «بررسی رابطۀ احساس بیگانگی و خودپنداره در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال تحصیلی 79-78»، طب و تزکیه، شمارة 43: 10-19.
24
همتی، رضا، کیانپور، مسعود و اصلانی، شهناز (1393)، «گونهشناسی هویت دانشگاهی و ارتباط آن با منابع دروندانشگاهی هویتیابی»، فرهنگ در دانشگاه اسلامی، شمارة 13: 559-586.
25
همتی، رضا (1392)، «تودهای شدن آموزش عالی و زندگی دانشگاهی در ایران: تأملی در تجربیات زیستۀ دانشگاهیان». فصلنامۀ مدیریت در دانشگاه اسلامی، شمارة 1: 127-156.
26
Arvidsson, T. S., Cookston, J. T., & Miller, P. H. (2013), Asian and non-Asian U. S. college students' interest, employment opportunities, and motivation, online.sfsu.edu/devpsych/fair/papers/Arvidsson,Cookston,&Miller(2013).docx
27
Asamen, J. K., and Berry, G. L. (1987), “Self consept- Alienation and perceived prejudice: implication for counceling Asian-Americans”, Journal of Multiculticultural counceling and development, No 15:149-160.
28
Avi Itzhak, E. T. (1987), “Characteristics of Israeli Arab Secondary Schools: Factors Affecting Student Alienation from School”, The High School Journal, No 70 (3):141-144.
29
Barnhardt, B., & Ginns, P. (2014), “An alienation-based framework for student experiencein higher education: new interpretations of past observations in student learning theory”. Higher Education, No 68: 789-805.
30
Becher, T. (1989), Academic Tribes and Territories: Intellectual Enquiry and the Cultures of Disciplines, Milton Keynes: SRHE & Open University Press.
31
Brown, M. B., and Keith, P. B, (1998), Academic Motivation Handout for Parents, National Association of School Psychologists. http://www.abss.k12.nc.us/site/handlers/filedownload.ashx?moduleinstanceid=14081&dataid=2873&FileName=AcademicMotivation.pdf
32
Burbach, H. J. (1972), “The Development of a Contextual Measure of Alienation”, The Pacific Sociological Review, No 15 (2): 225-234.
33
Case, J. M. (2007), “Alienation and engagement: Exploring students' experiences of studying engineering”, Teaching in Higher Education, No 12 (1): 119-133.
34
Clifton, R. A., Mandzuk, D., & Roberts, L. W. (1994), “The Alienation of Undergraduate Education Students: A case study of a Canadian university”, journal of Education for Teaching, No 20 (2): 179-192.
35
Dean, D. G. (1961), “Alienation: Its meaning and measurement”. American Sociological Review, No 26: 753-758.
36
Garbarino, J. (1973), Alienation and educational institution, National science foundation. Washington D. C. Office of intergovernmental science programs. New York State.
37
Hascher, T., & Hagenauer, G. (2011) “Alienation from school”, International Journal of Educational Research, No 49: 220-232.
38
Hoy, K. W. (1972), “Dimensions of Student Alienation and Characteristicsof Public High Schools”, Interchange, No 3 (4): 40-52.
39
Johnson, G. M. (2005), “Student alienation, academic achievement, and
40
web use”, Educational Technology and Society, No 8 (2):179 -189.
41
Klomegah, R. Y. (2003), “Social Factors Relating to Alienation Experienced by International Students in the United States”, College Student Journal, No 40 (2): 303-315.
42
Lane, E. J., and Daugherty, T. K. (1999), “Correlates of Social Alienation among College Students”, College Student Journal, No 33 (1): 1-7.
43
Ling, M. O. (2013), “The Relationship between Family Socioeconomic Status and Lifestyle among Youth in Hong Kong”. Discovery – SS Student E-Journal. No (2): 135-168.
44
Liu, W. C., & Wang, C. K. J. (2005), “Academic self-concept: A cross-sectional study of grade and gender differences in a Singapore Secondary School”, Asia Pacific Education Review, No 6 (1): 20-27.
45
Long, S. (1977), “Dimensions of Student Academic Alienation”, Educational Administration Quarterly, No 13 (16): 16-30.
46
Mahmoudi A., Khoshnood A., Babae, A. (2014), “Paulo Freire Critical Pedagogy and its Implications in Curriculum Planning”, Journal of Education and Practice. No 5 (14): 86-92.
47
Mann, S. J. (2001), “Alternative Perspectives on the Student Experience: Alienation and engagement”, Studies in Higher Education, No 26 (1): 7-19.
48
Mann, S. J. (2005), “Alienation in the learning environment: A failure of community”, Studies in Higher Education, No 30 (1): 43–55.
49
Mau, R. Y. (1992), “The Validity and Devolution of a Concept: Student Alienation”, Adolescence, No 27 (107): 731-41.
50
McGrew, K. S. (2007), Academic Self-Concept: Definition and Conceptual Background: In Beyond IQ: A Model of Academic Competence and Motivation (Institute for Applied Psychometrics). From http://www.iapsych.com/acmcewok/map.htm
51
Moody, S. (2010), Students’ attitudes toward their major discipline: Implicit versus explicit measure of attitude, M.A Dissertation in Psychology. School of Western Carolina University.
52
Museus, S. D. (2007), “Using Qualitative Methods to Assess Diverse Institutional Cultures”. New directions for institutional research, No 136: 29-40.
53
Pintrich, P. R., & Zusho, A. (2002), The development of academic self-regulation: the role of cognitive and motivational factors, In A. Wigfield & J. S. Eccles (Eds.), Development of achievement motivation (pp. 249–284). San Diego, CA: Academic Press.
54
Rovai, P., and Wighting, M. J. (2005), “Feelings of alienation and community among higher education students in a virtual classroom”, Internet and Higher Education, No 8 (2): 97–110.
55
Schabracq, M., & Cooper, B. C. (2003), “To be me or not to be me: About alienation”, Counselling Psychology Quarterly, No 16 (2): 53–79
56
Schmidt, D. M. K., & Sedlacek, W. E. (1970), Variables related to university student alienation, Research Report No. 13-70. Maryland University, College Park, Counseling Center. http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED163880.pdf
57
Seeman, M. (1959), “On the Meaning of Alienation”, American Sociological Review, No 2 (6): 783-791.
58
Sinclaire, J. K. (2011), “Student satisfaction with online Learning: Lessons from organizational behavior”, Research in Higher Education Journal, No 11: 1-20.
59
Srivastava, B. N. (1981), “The effects of self-esteem and academic performance on alienation among students in an Indian educational environment”, The Journal of social psychology, No 115 (1): 9-14.
60
White, J. W., & Lowenthal, P. R. (2011), “Academic Discourse and the Formation of an Academic Identity: Minority College Students and the Hidden Curriculum”, Review of Higher Education, No 34 (2): 1-47.
61
Williamson, I., & Cullingford, C. (1998), “Adolescent Alienation: its correlates and consequences”, Educational Studies, No 24 (3): 333-343.
62
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر مؤلفههای سرمایۀ اجتماعی و فرهنگی بر نگرش به فرزندآوری (مورد مطالعه: زوجین در آستانۀ ازدواج شهر تهران)
در پژوهش حاضر تأثیر مؤلفههای سرمایة اجتماعی و فرهنگی بر نگرش زوجین در آستانة ازدواج شهر تهران درمورد فرزندآوری بررسی میشود. در این پژوهش که به روش پیمایش انجام گرفته است، ۴۰۰ زوج در آستانة ازدواج مراجعهکننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهر تهران با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای طبقهای انتخاب و با کمک ابزار پرسشنامه بررسی شدند. متغیرهای مستقل استفادهشده برای تبیین نگرش زوجین در آستانة ازدواج درمورد فرزندآوری عبارتاند از: اعتماد اجتماعی، حمایت اجتماعی، مشارکت اجتماعی، شبکة روابط اجتماعی، شبکههای اجتماعی مجازی، مصرف محصولات فرهنگی، سرمایة فرهنگی نهادی و سرمایة فرهنگی تجسمیافته. تحلیل مدل رگرسیونی نشان داد متغیرهای بررسیشده حدود 16 درصد از تغییرات نگرش درمورد فرزندآوری را تبیین میکنند. همچنین براساس تحلیل مسیر، در بین متغیرهای مورد بررسی مهمترین متغیر اثرگذار بر نگرش درمورد فرزندآوری، متغیر مشارکت اجتماعی با ضریب بتای ۳۲۹/۰ بوده است و بعد از این متغیر، متغیرهای شبکههای اجتماعی مجازی، سرمایة فرهنگی نهادی و سرمایة فرهنگی تجسمیافته بهترتیب بیشترین سهم را در نگرش زوجین شهر تهران درمورد فرزندآوری دارند. همچنین، متغیر مصرف محصولات فرهنگی بهعنوان یک متغیر میانی اثرگذار بر متغیر وابسته، بیشترین تأثیرپذیری را از سایر متغیرها داشته است.
https://jisr.ut.ac.ir/article_61834_dfe6743012e16422cc24541ad8a6c464.pdf
2017-03-21
119
143
10.22059/jisr.2017.61834
زوجین در آستانة ازدواج
سرمایة اجتماعی و فرهنگی
شهر تهران
فرزندآوری
نگرش
زینب
کاوه فیروز
z.kavehfirouz@gmail.com
1
استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی تهران ایران
LEAD_AUTHOR
بیژن
زارع
dr_bizhanzare@yahoo.com
2
دانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی تهران ایران
AUTHOR
صادق
جهانبخش گنجه
s.jahanbakhsh68@gmail.com
3
دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه خوارزمی تهران ایران
AUTHOR
ابراهیمی، قربانعلی و ضیاپور، آرش (1391)، «بررسی جامعهشناختی تأثیر سرمایة فرهنگی بر مدیریت بدن (مطالعة تجربی جوانان شهر گیلان غرب)»، مجلة جامعهشناسی کاربردی، شمارة 1: 125- 148.
1
اخترمحققی، مهدی (1385)، سرمایۀ اجتماعی، تهران: انتشارات اختر.
2
ادریسی، افسانه؛ رحمانی خلیلی، احسان و حسینی امینی، سیده نرگس (1391)، «سرمایه فرهنگی خانواده و ذائقه فراغتی دانشجویان با رویکرد نظری بوردیو موردمطالعه: دانشجویان دانشگاه تهران»، فصلنامة جامعهشناسی مطالعات جوانان، شمارة 5: 27-50.
3
اسمیت، فلیپ (1383)، درآمدی بر نظریة فرهنگی، ترجمه حسن پویان، تهران: انتشارات غزال.
4
امیرکافی، مهدی (1380)، «بررسی احساس امنیت و عوامل مؤثر بر آن (موردمطالعه: شهر تهران)»، تحقیقات علوم اجتماعی ایران، شمارة 1: 24-39.
5
امیرکافی، مهدی و زارع، بهنام (1391)، «بررسی تأثیر سرمایۀ اجتماعی بر شادکامی (مطالعۀ موردی: شهر کرمان)»، فصلنامة راهبرد اجتماعی و فرهنگی، شمارة: 41- 77.
6
اوجاقلو، سجاد و سرایی، بهنام (1393)، «مطالعۀ تغییرات زمانی ارزش فرزند در ایران»، فصلنامة مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، شمارة 2: 261-283.
7
باینگانی، بهمن و کاظمی، علی (1389)، «بررسی مبانی تئوریک مفهوم سرمایهۀفرهنگی»، مجلةبرگ فرهنگ، شمارة 21: 8-21.
8
بوردیو، پییر (1381)، نظریۀ کنش دلایل عملی و انتخاب عقلانی، ترجمة مرتضی مردیها، تهران: انتشارات نقش و نگار.
9
تاجبخش، کیان (1385)، سرمایۀ اجتماعی (اعتماد، دموکراسی و توسعه)، ترجمة افشین خاکباز و حسن پویان، تهران: انتشارات شیرازه.
10
تمنائیفر، محمدرضا و منصوری نیک، اعظم (1392)، «پیشبینی رضایت از زندگی بر اساس رگههای شخصیتی، حمایت اجتماعی و بهزیستی معنوی»، فصلنامة پژوهشهای نوین روانشناختی، شمارة 29: 72- 92.
11
جمشیدیها، غلامرضا؛ صادقی فسایی، سهیلا و لولا آور، منصوره (1392)، «نگرش جامعهشناختی بر تأثیر فرهنگ مدرن از منظر جنسیتی بر تحولات خانواده در تهران»، نشریةزندرفرهنگوهنر، شمارة 2: 183- 198.
12
حسینی حاتم (1392)، جمعیتشناسی اقتصادی اجتماعی و تنظیم خانواده، همدان: انتشارات دانشگاه بوعلی سینا.
13
حسینی، حاتم و بگی، بلال (1391)، «فرهنگ و فرزندآوری: بررسی تمایلات باروری زنان کرد شهرستان مهاباد»، مطالعات راهبردی زنان، شمارة 58: 121- 161.
14
حیدری، سعیده (1388)، «بررسی اندازۀ شبکۀ اجتماعی و منابع حمایت عاطفی و عوامل مرتبط با آنها در بیماران مبتلا به سرطان»، پژوهش پرستاری، شمارة 12 و 13: 91 – 101.
15
خواجهنوری، بیژن و مقدس، علیاصغر (1387)، «جهانیشدن و سرمایۀ اجتماعی زنان»، مجلة علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، شمارة 2: 121- 154.
16
راسخ، محمد و خداپرست، امیرحسین (1393)، «حق بر باروری»، مجلة ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، شمارة 2: 27-35.
17
سیددوست، لیلا (1386)، بررسی تأثیر میزان سرمایه اجتماعی در واحدهای بیمهای سازمان تأمین اجتماعی بر میزان رضایت بیمهشدگان، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی.
18
سیدمیرزایی، سیدمحمد (1377)، «انتقال جمعیتی، علل و نتایج اقتصادی و اجتماعی آن»، فصلنامة مطالعات جامعهشناختی، شمارة 12: 69- 90.
19
شارعپور، محمود و خوشفر، غلامرضا (1381)، «رابطه سرمایه فرهنگی با هویت اجتماعی جوانان مطالعۀ موردی شهر تهران»، نامة علوم اجتماعی، شمارة 20: 133- 147.
20
شارعپور، محمود؛ رازقی، نادر و غلامزاده، خلیل (1389)، «بررسی رابطۀ انواع اعتماد با اعتماد اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه مازندران»، مجلة مطالعات اجتماعی ایران، شمارة 11: 63- 82.
21
شویره، کریستین و اولیویه، فونتن (1385)، واژگان بوردیو، ترجمة مرتضیکتبی، تهران: انتشارات نی.
22
شیری، طهمورث و بیداریان، سهیلا (1388)، «بررسی عوامل اقتصادی جمعیتی مؤثر بر باروری زنان 49-15 ساله شاغل در آموزشوپرورش منطقۀ 22 تهران»، پژوهشنامة علوم اجتماعی، سال سوم، شمارة 3: 93- 107.
23
صنایعی، علی و شافعی، رضا (1391)، «ارائه مدلی برای تحلیل و پیشبینی رفتار خرید مشتریها بر اساس تئوری کار کردی نگرش (مطالعۀ موردی صنعت خودرو ایران)»، فصلنامة پژوهشنامۀ بازرگانی، شمارة 62: 153- 192.
24
عباسی شوازی محمدجلال (1389)، «طرح تحولات باروری در ایران»، مرکز آمار ایران، پژوهشکدة آمار.
25
(1392)، «تحولات باروری در ایران در چهار دهۀ اخیر»، مرکز آمار ایران، پژوهشکدة آمار.
26
و خواجه صالحی، زهره (1392)، «سنجش تأثیر استقلال، مشارکت اجتماعی، و تحصیلات زنان بر تمایل به فرزندآوری (مطالعة موردی شهر سیرجان)»، نشریةزندرتوسعهوسیاست، شمارة 1: 45- 64.
27
عباسی، جعفر (1392)، تدوین سناریوی مدیریت برای پرورش بر اساس شاخصهای سرمایۀ فرهنگی دانشآموزان و تعیین آثار آموزشی و پرورشی آن، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی.
28
علی محسنی، رضا؛ نقیب السادات، سیدرضا و نامداری بیرگانی، آنیتا (1389)، «تحلیل باروری زنان؛ عوامل اجتماعی، اقتصادی و دموگرافی مؤثر بر آن»، کتاب ماه علوم اجتماعی، شمارة 34: 123- 137.
29
عنایت، حلیمه و پرنیان، لیلا (1392)، «مطالعۀ رابطۀ جهانیشدن فرهنگی و گرایش به فرزندآوری»، فصلنامة زن و جامعه، سال چهارم، شمارة 2: 109- 136.
30
فخرایی، سیروس و کریمیان، انور (1388)، «بررسی رابطه سرمایه فرهنگی با هویتپذیری مطالعه موردی در بین دانشآموزان پیشدانشگاهی پسرانۀ شهرستان بوکان در سال تحصیلی 90-89»، مجلة جامعهشناسی ایران، شماره 3: 125-148.
31
قدرتی، حسین؛ یاراحمدی، علی؛ مختاری، مریم و افراسیابی، حسین (1390)، «تحلیل سرمایۀ اجتماعی و باروری زنان در مناطق شهری سبزوار»، مطالعات جغرافیایی مناطق خشک، شمارة 4: 79- 94.
32
کروبی، مهدی (1387)، «فرهنگ قومی، سرمایۀ فرهنگی و صنعت گردشگری»، فصلنامة رفاه اجتماعی، شمارة 28: 309-324.
33
کلانتری، صمد؛ عباسزاده، محمد؛ امین مظفری، فاروق و راکعی بناب، ندا (1389)، «بررسی جامعهشناختی گرایش به فرزندآوری و برخی عوامل مرتبط با آن موردمطالعه: جوانان متأهل شهر تبریز»،مجلة جامعهشناسیکاربردی، شمارة 1: 83- 104.
34
مرکز آمار ایران (1390)، دفترآمارهایجمعیت، نیروی کار و سرشماری. www. Amar. org. ir
35
مهدوی، محمدصادق و ظهیری، هوشنگ (1390)، «نقش سرمایه اجتماعی درون خانواده بر سبکهای اجتماعیشدن فرزندان»، مجلۀ مطالعات توسعۀ اجتماعی ایران، شمارة 3: 49- 62.
36
موحد، مجید، مظفری، روحالله و علیزاده، سمانه (1391)، «مطالعۀ رابطة سرمایة فرهنگی با اعتماد نهادی»، فصلنامةمطالعاتتوسعةاجتماعی- فرهنگی، شمارة 3: 71- 97.
37
موسوی، سیده فاطمه و قافله باشی، مهدیه سادات (1393)، «بررسی جایگاه و نگرش به فرزندآوری در خانوادههای جوان شهر قزوین»، فصلنامة مطالعات زن و خانواده، شمارة 2: 111- 134.
38
میرزایی، مسعود (1390)، بررسی تطبیقی رابطة مؤلفههای سرمایۀ اجتماعی (اعتماد، انسجام اجتماعی و مشارکت سیاسی) در شهر تهران مطالعۀ موردی: محلۀ گیشا و محلۀ امامزاده عبدالله، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
39
نامدار، حسین؛ ارشدی، محمد؛ ابراهیمی، حسین و صاحبی حق، محمدحسن (1387)، «نگرش دانشجویان پرستاری به بیماریهای روان»، پژوهش پرستاری، شمارة 10: 17- 23.
40
نبیزاده، محمدرضا (1393)، بررسی مقایسهای رابطۀ سرمایۀ اجتماعی و کیفیت زندگی سالمندان ساکن منازل و آسایشگاههای شهر تهران، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی.
41
نقیب السادات، سیدرضا، قصابی، فاطمه (1391)، «ساختار و طراحی شبکههای اجتماعی تحلیل محتوای ساختار و طراحی شبکههای اجتماعی ایرانی و غیر ایرانی»، فصلنامة مطالعات توسعة اجتماعی- فرهنگی، شمارة 3: 217- 246.
42
نیازی، محسن و کارکنان، محمد (1386)، «تبیین جامعهشناختی رابطۀ سرمایۀ فرهنگی خانواده با هویت اجتماعی جوانان»، فصلنامة مطالعات ملی، سال هشتم، شمارة 3: 55- 81.
43
Adkins, Lisa (2005),»Social Capital: the Anatomy of a Troubled Concept«, Feminist Theory, No 6 (2): 195-211.
44
Bernardi, Laura & Klarner, Andreas (2014). »Social networks and fertility«, journal of population sciences, No 30: 641-670.
45
Bourdieu, Pierre (1986), The Forms of Capital، in J. G. Richardson̒ s Handbook for Theory and Research for Sociology of Education.
46
Buhler, Christoph (2009), »On the Structural Value of Children and Its Implication on Intended Fertility in Bulgaria«, Demography Research, No 18: 569-610.
47
Kaptijn, Ralf. Thomese, Fleur. G. van Tilburg, Theo. Liefbroer, Aart C & Deeg, Dorly J.H. (2010), »Low fertility in contemporary humans and the mate value of their children: sex-specific effects on social status indicators», Evolution and Human Behavior, No 31: 59–68.
48
ORIGINAL_ARTICLE
مشارکت اجتماعی در پهنۀ مرکزی تهران: با تأکید بر نهادهای مردممدار و شورایاریها
ادارة شهر فقط در نهادهای رسمی مدیریت شهری خلاصه نمیشود. در این پژوهش، بحث دربارة مشارکت با تمرکز بر دو نهادی صورت میگیرد که نقش مهمی در جلب مشارکتهای مردمی دارند: سازمانهای مردمنهاد بهعنوان نمایندهای از جامعة مدنی و شورایاریها بهعنوان نمایندهای از دولت محلی. هدف این پژوهش بررسی تجربیات و تلاشهای عینی پیرامون جلب مشارکتهای مردمی در پهنة مرکزی شهر تهران (مناطق 6، 7، 11 و 12) است. روش تحقیق کیفی است و از تکنیک مصاحبة عمیق برای جمعآوری دادهها استفاده شده است. مصاحبهها با یازده نفر از مسئولان سازمانهای مردمنهاد و همچنین هشت نفر از اعضای شورایاری محلات انتخابی در مناطق مرکزی تهران انجام گرفته است. پس از پیادهکردن تمام مصاحبهها، تحلیل از طریق کدگذاری دستی دادهها براساس مقولات مشخصشده از قبل صورت پذیرفت. براساس یافتههای این پژوهش، تعامل مثبت و سازندهای میان سازمانهای مردمنهاد و شورایاریها از یکطرف و میان این دو نهاد با بخش دولتی و حکمرانی شهری از طرف دیگر ایجاد نشده است. سازمانهای مردمنهاد تخصصی و شورایاریها که هر دو دربارة مشکلات و مسائل اجتماعی و شهری آگاهی و شناخت خوبی دارند، در روابط قدرت نهادهای شهری و دولتی، جدی گرفته نمیشوند. در محلات قدیمی تهران بهویژه در مناطق 12 و 11، حس تعلق به فضاهای محلی کم شده است. بخشی از این مسئله بهدلیل انباشتهشدن آسیبهای اجتماعی، زوال سرمایة اجتماعی محلی و مهاجرت ساکنان قدیمی به محلات بهتر است. نبود تعلقخاطر و کاهش سرمایة اجتماعی محلی، عدم مشارکت را به همراه میآورد.
https://jisr.ut.ac.ir/article_61835_7618bc72e5a922446e91a907348ca57d.pdf
2017-03-21
145
168
10.22059/jisr.2017.61835
حکمرانی
سازمانهای مردمنهاد
شورایاری
محله
مشارکت مردمی
شیرین
احمدنیا
shirin.ahmadnia@gmail.com
1
عضو هیئتعلمی گروه برنامهریزی اجتماعی دانشکدة علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
آتنا
کامل قالیباف
atena.kamel@gmail.com
2
دانشجوی دکتری جامعهشناسی سیاسی، دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
ایمانی جاجرمی، حسین (1382)، «آموزش و پژوهش مدیریت شهری: حکمروایی شهری و پژوهش شهری»، مجلۀ مدیریت شهری، شمارۀ 15 و 16: 52-59.
1
(1386)، «حکمرانی شهری، نگاهی نو به ادارۀ امور شهرها»، مجلۀ شوراها، شمارۀ 11: 16-20.
2
ارشد، لیلی و درویشیفرد، علیاصغر (1393)، «بیسازمانی اجتماعی و امکان شکلگیری آسیبهای اجتماعی (مطالعۀ موردی: محلۀ هرندی)»، پژوهشنامۀ مددکاری اجتماعی، شمارۀ 1: 103-136.
3
اتحادیه، منصوره (1377)، اینجا طهران است، تهران: نشر تاریخ ایران.
4
ازکیا، مصطفی و محمدی بندری، زینب (1390)، «بازتعریف مفاهیم محله و محلة آرمانی از دید ساکنان شهر تهران (محلههای آریاشهر، تهرانپارس و امامزاده یحیی)»، مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، شماره 3: 7-24.
5
بیات، آصف (1390)، زندگی همچون سیاست: چگونه مردم عادی خاورمیانه را تغییر میدهند؟، ترجمۀ فاطمه صادقی، چاپ اینترنتی.
6
پروین، ستار؛ کلانتری، عبدالحسین؛ صفری، محمدرحیم و مرادی، علیرضا (1392)، «مهاجرت درونشهری و امکان شکلگیری آسیبهای اجتماعی (مطالعۀ موردی محلۀ دروازه غار)»، فصلنامۀ مطالعات امنیت اجتماعی، شماره 35: 107-130.
7
تکمیل همایون، ناصر (1379)، تاریخ اجتماعی و فرهنگی تهران (جلد سوم): از ویرانی دارالخلافه ناصری تا پایان دوره پهلوی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
8
خادمیان، طلیعه و قناعتیان، زهرا (1387)، «بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر اعتیاد زنان معتاد به مواد مخدر در مراکز بازپروری (مرکز خانۀ خورشید)»، پژوهشنامۀ علوم اجتماعی، شمارۀ 4: 59-86.
9
رضایی، عبدالعلی (1375)، «مشارکت اجتماعی وسیله یا هدف توسعه»، اطلاعات سیاسی- اقتصادی، شمارۀ 110 و 11: 54-63
10
سند توسعۀ محلۀ امامزاده یحیی (1391)، شهرداری منطقۀ 12، ناحیۀ دو.
11
سند توسعۀ محلۀ بهار (1391)، شهرداری منطقۀ 7، ناحیۀ سه.
12
سند توسعۀ محلۀ عباسی (1391)، شهرداری منطقۀ 11، ناحیۀ سه.
13
سند توسعۀ محلۀ قزلقلعه (1391)، شهرداری منطقۀ 6، ناحیۀ چهار.
14
سند توسعۀ محلۀ نیلوفر (1391)، شهرداری منطقۀ 7، ناحیۀ چهار.
15
سند توسعۀ محلۀ هرندی (1391)، شهرداری منطقۀ 12، ناحیۀ چهار.
16
سند توسعۀ محلۀ یوسفآباد (1391)، شهرداری منطقۀ 6، ناحیۀ شش.
17
شیعه، اسماعیل؛ زرآبادی، زهراالسادات و یزدانپناهی، ملیسا (1391)، «بررسی و تبیین مفهوم محلۀ سالم در محلات سنتی (محله امامزاده یحیی)»، مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقهای، شمارۀ 17: 1-20.
18
صادقی، فاطمه (1392)، «از رعیت تا شهروند: در ایران مردم وجود نداشت»، ماهنامۀ الکترونیکی شبکۀ آفتاب، 12 اسفند 1392 قابلدسترس در: http://yon.ir/L5Il.
19
طهماسبی، سهیلا (1386)، «تجاربی از مشارکت شوراها و سازمانهای مردمنهاد»، مجلۀ شوراها، شمارۀ 9: 9-26.
20
کلانتری، عبدالحسین و پروین، ستار (1392)، «تحلیلی بر وضعیت شاخصهای توسعۀ پایدار شهری در تهران»، مجلۀ بررسی مسائل اجتماعی ایران، شماره 14: 333-357.
21
لالهپور، منیژه (1386)، «حکمروایی شهری و مدیریت شهری در کشورهای در حال توسعه»، مجلۀ جستارهای شهرسازی، شمارۀ 19 و 20: 60-71.
22
مدنیپور، علی (1381)، تهران ظهور یک کلانشهر، ترجمۀ حمید زرآزوند، تهران: انتشارات پردازش و برنامهریزی شهری.
23
موسایی، میثم (1386)، طراحی الگوهای مشارکت شهروندان در امور شهری، تهران: مرکز مطالعات و برنامهریزی شهرداری تهران.
24
Hajer, Marten & Reijndorp, Arnold (2001), In Search of New Public Domain, Nai Publishers,Rotterdam.
25
Devine, Joe (2006), Community-based organization- new fed or old hat?, Oxford: Oxford University Press and Community Development Journal.
26
Nuttavuthisit, Krittinee, Pavitra Jindahra and Pattarawan Prasarnphanich (2014), Participatory community development: evidence from Thailand, Oxford: Oxford University Press and Community Development Journal.
27
Lefebvre, Henri (1991), The Production of Space, trans. Nochilson- Smith, Donald.Oxford: Wiley-Blackwell.
28
Massey, Doreen (1994), Space, Place and Gender, Cambridge: Polity Press
29
· Edward W. Soja (1989), Postmodern Geographies: The Reassertion of Space in Critical Social Theory, New York: Verso.
30
Harvey, David (1982), The Limits to Capital, Oxford: Basil Blackwell
31