%0 Journal Article %T نظریه‌سازی برای اینفودمی کووید 19 در شبکه‌های اجتماعی ایران %J مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران %I موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران (تاسیس 1337) %Z 2322-5254 %A خانیکی, هادی %A راثی تهرانی, حبیب %D 2022 %\ 12/22/2022 %V 11 %N 4 %P 933-950 %! نظریه‌سازی برای اینفودمی کووید 19 در شبکه‌های اجتماعی ایران %K ارتباطات سلامت %K اینفودمی %K رسانه‌های اجتماعی %K رسانه‌های سلامت‌محور %K کرونا %K کووید 19 %R 10.22059/jisr.2022.339490.1286 %X مقدمه: «اینفودمی کووید 19» عنوان پدیده‌ای ارتباطی بود که هم‌زمان با اشاعۀ ویروس کرونا در سراسر جهان، از سوی رئیس‌کل سازمان جهانی بهداشت به‌عنوان یک خطر هم‌سنگ ویروس اصلی به جهانیان معرفی و درمورد آن هشدار داده شد. آنچه در این مقاله بدان پرداخته شده است، مسئلۀ اینفودمی کووید 19 در چارچوب رشتۀ ارتباطات سلامت و نظریه‌سازی درخصوص مؤلفه‌ها، زمینه‌های تولید و راه‌های مقابله با آن در شبکه‌های اجتماعی ایران است.روش: رویکرد این پژوهش کیفی و روش آن نظریه‌مبنایی است. با استفاده از شیوۀ نمونه‌گیری نظری و مصاحبه با متخصصان و صاحب‌نظران، داده‌های لازم از منابع مختلف جمع‌آوری شد. پس از این مرحله، همۀ داده‌ها با استفاده از دستورالعمل‌های کدگذاری باز، محوری و انتخابی کدگذاری شدند.یافته­ ها: درنهایت از دل داده‌ها، 74 مفهوم و 28 مقوله استخراج شدند و اینفودمی کووید 19 در رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان پدیدۀ مرکزی مشخص شد. پس از آن با استفاده از مدل پارادایمی، نظریۀ خودبنیاد برآمده از دل داده‌ها به‌صورت روایت و مدل تصویری ارائه می‌شود.نتیجه ­گیری: شرایط کرونائی در ایران وضعیت اینفودمی را ایجاد کرده است که طی آن افراد فعال و کاربران فضاهای مجازی دوشادوش گسترش ویروس به تبادل اطلاعات درباره این بیماری می‌پردازند. کاهش اعتماد عمومی به نهادها و رسانه‌های رسمی و سیاسی‌شدن سلامت و اینفودمی نخبگانی در گسترش این شرایط نقش داشتند. %U https://jisr.ut.ac.ir/article_89330_ecd962875a52625e8fbcabe5e5babab5.pdf