%0 Journal Article %T پیشایندهای جذب توجه کاربران در بستر اقتصاد توجه (مورد مطالعه: شبکۀ اجتماعی اینستاگرام) %J مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران %I موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران (تاسیس 1337) %Z 2322-5254 %A روشندل اربطانی, طاهر %A ساروخانی, باقر %A محمدپور, علیرضا %D 2022 %\ 03/21/2022 %V 11 %N 1 %P 143-166 %! پیشایندهای جذب توجه کاربران در بستر اقتصاد توجه (مورد مطالعه: شبکۀ اجتماعی اینستاگرام) %K اقتصاد توجه %K رسانه‌های فناوری‌محور %K شبکه‌های اجتماعی %K مدیریت توجه %R 10.22059/jisr.2022.308945.1111 %X مخاطبان هرروز با دامنۀ وسیعی از اطلاعات مواجه می‌شوند و با افزایش نفوذ شبکه‌های اجتماعی نیز این روند همچنان مسیر رشد خود را دنبال می‌کند. آنچه به‌عنوان آفت موفقیت شبکه‌های اجتماعی شناخته می‌شود، انفجار اطلاعات است که موجب کمیابی توجه می‌شود. این مطالعه با هدف تحلیل نقش عوامل مؤثر بر جذب توجه کاربران در بستر اقتصاد توجه در قالب مطالعه‌ای موردی روی شبکۀ اجتماعی اینستاگرام با روش پیمایش در جامعه هدف دانشجویان با نمونۀ 384 نفر صورت گرفته است. یافته‌های تحقیق نشان داد پنج عامل شامل تناسب محتوا، زمان‌بندی مناسب در ارائۀ اطلاعات، اعتبار منبع اطلاعات، طرح‌بندی و گرافیک وب‌سایت می‌تواند سبب جلب‌توجه بیشتر کاربران (دانشجویان) در شبکه‌های اجتماعی (در این مطالعه اینستاگرام) شود. با عنایت به بحث اقتصاد توجه، می‌توان قدرت تغییرجهت‌دادن توجه مخاطبان را به‌دست آورد. به‌جای کلیک‌کردن روی ویدیوی بعدی «توصیه‌شده برای شما» در شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب یا پیمایش پست‌های توصیه‌شده در اینستاگرام، می‌توان مخاطبان را در موقعیت‌هایی قرار داد که در آن‌ با میل خود به محتوای مورد نظر توجه کنند؛ بنابراین مقاومت در برابر اقتصاد توجه دشوار است، اما اگر مخاطب به آنچه تماشا می‌کند، مرور می‌کند یا دوست دارد، توجه کند، آنگاه با مصرف‌کنندگان آگاه‌تر و باهوش‌تری مواجه خواهیم بود. %U https://jisr.ut.ac.ir/article_85281_06777a53b3af4f34917cc118e019ef85.pdf