%0 Journal Article %T فاصلۀ اجتماعی و خصیصۀ اقتصادی سنجش رابطۀ فاصلۀ اجتماعی و خصیصۀ اقتصادی در نگرش گردشگران و کسبۀ مقیم یزد به یزدیها %J مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران %I موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران (تاسیس 1337) %Z 2322-5254 %A علی نژاد, منوچهر %A مرشدی, ابولفضل %D 2021 %\ 06/22/2021 %V 10 %N 2 %P 443-469 %! فاصلۀ اجتماعی و خصیصۀ اقتصادی سنجش رابطۀ فاصلۀ اجتماعی و خصیصۀ اقتصادی در نگرش گردشگران و کسبۀ مقیم یزد به یزدیها %K فاصلۀ اجتماعی %K کسبۀ مقیم یزد %K گردشگران یزدی %K مراودۀ اقتصادی %K یزدی‌ها %R 10.22059/jisr.2021.284706.893 %X مفهوم «فاصلۀ اجتماعی» به میزان پذیرش و احساس دوری یا نزدیکی در گروه‌های قومی و همچنین گتوهای شهری اشاره دارد. این مفهوم در عرصۀ فعالیت‌های اقتصادی موجب همگرایی و واگرایی میان کنشگران اقتصادی در جهت تعقیب اهداف اقتصادی می‌شود. شهر یزد به‌دلیل محصوربودن در کویر و ویژگی‌های خاص فرهنگی، دارای خصیصه‌های اقتصادی خاص هم هست. مردم یزد به‌دلیل داشتن روحیۀ همزیستی و رواداری، در تعامل دیرینه با سایر گروه‌ها و خرده‌فرهنگ‌ها قرار دارند. هدف این تحقیق، سنجش و تحلیل رابطۀ میان فاصلۀ اجتماعی و مراودۀ اقتصادی در میان کسبۀ غیربومی و گردشگران یزدی با مردم یزد است. روش مورد استفاده در این تحقیق کمی است که با ابزار پرسشنامۀ استاندارد و محقق‌ساخته با روایی 70 درصد از میان نمونۀ 300 نفری از گردشگران و کسبۀ غیربومی، به‌صورت خوشه‌ای چندمرحله‌ای در محدودۀ بافت گردشگری یزد تکمیل شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد احساس فاصلۀ اجتماعی پاسخگویان در ارتباط با مردم یزد نسبتاً کم است و آنان نگرش مثبت‌تری به مراودۀ اقتصادی با یزدی‌ها دارند. بااین‌حال، احساس فاصلۀ اجتماعی کسبۀ غیریزدی از یزدی‌ها بیشتر از فاصلۀ گردشگران از آن‌ها است. همچنین نتایج نشان داد بین فاصلۀ اجتماعی و نگرش به خصایص اقتصادی یزدی‌ها، و متغیرهای زمینه‌ای مانند جنسیت و سن پاسخگویان، رابطۀ معنادار و مستقیم وجود دارد. %U https://jisr.ut.ac.ir/article_82029_b28e5e5874650218608d4c00464859d5.pdf