per
موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران
(تاسیس 1337)
مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران
2322-5254
2888-6355
2012-06-21
1
2
1
22
10.22059/jisr.2012.36554
36554
Research Article
فهم ماهیت جامعه ایرانی براساس الگوی گذران اوقات فراغت نسل جوان
The Understanding of The Quality of The Iranian Society on The Basis of Young Generation’s Leisure Time
تقی آزاد ارمکی
tazad@ut.ac.ir
1
حامد اکبری
2
دانشگاه تهران
مدرنیته[1]، مفهومی است که تاکنون از زوایای متعددی بررسی شده است. شاید یکی از معتبرترین نظریات در این حوزه، نظریه گیدنز باشد. گیدنز، اصالتاً مدرنیته را یک جریان فرهنگی میداند که وارد مرحله جدیدی شده و مؤلفههای عینی خاص خود را در همه ساحتهای زندگی اجتماعی دارد. بررسی نظرات گیدنز حاکی از آن است که گیدنز، اصلیترین ساحت تبلور مدرنیته را اوقات فراغت[2] میداند. یعنی زمانی که افراد به گونهای بازتابانه[3] سبک زندگی و هویتی خاص خود را شکل میدهند. این مقاله، به بررسی انضمامی[4] این سؤال میپردازد که براساس نوع گذران اوقات فراغت جوانان، به عنوان یکی از اقشار جامعه، مدرنیته به عنوان یک ویژگی فرهنگی، تا چه حد در جامعه ما نهادینه[5] شده است. یافتههای تجربی ما، که براساس پژوهشی کیفی بر روی 30 نفر از جوانان 20 تا 30 سال شهر تهران به دست آمد، نشان داد ترجیحات و گرایشهای مدرن در بین جوانان شهر تهران در حال شکلگیری و تثبیت است، اما در همان حال بسترهای مادی و بایستههای اقتصادی تحقق عینی این خواستهها و تمایلات در جامعه وجود ندارد.
[1]. Modernity
[2]. Leisure time
[3]. Reflexive
[4]. Concrete
[5]. Constitutionalize
Modernity is a concept which has been investigated from different aspects. Probc. bLy one the most valid theories in this field is Giddens’s theory. Giddens originally considers modernity as a cultural trend that has arrived new phase and has its own characteristics in all social life aspects. Reviewing Giddens’s theory shows the claims expressing that modernity shows itself in leisure time. It means the time that people shape their own lifestyle and identity reflexively.
This essay investigates this question in a concrete way that on the basis of passing the leisure time among juveniles, to what extent modernity has been institutionalized in our society. Our Objective findings which have been gained by questioning 30 young people from 20 to 30 years old show that modern preferences and desires exist amony young people in Tehran, but material infrastructures and economical conditions for actualizing them don’t exist in the society.
https://jisr.ut.ac.ir/article_36554_daa2191ad32896ae5a549a223388bd44.pdf
گیدنز
مدرنیته
سبک زندگی
بازتابیت
اوقات فراغت
Giddens
Modernity
Lifestyle
reflexivity
Leisure Time
per
موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران
(تاسیس 1337)
مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران
2322-5254
2888-6355
2012-06-21
1
2
23
54
10.22059/jisr.2012.36555
36555
Research Article
تلفن همراه و کارکردهای آن برای کاربران ایرانی با تأکید بر تفاوتهای جنسیتی
Cell Phone and Its Functions for Iranian Users; Focusing on Gender Differences
محمدرضا جوادی یگانه
myeganeh@ut.ac.ir
1
مسعود کوثری
2
طاهره خیرخواه
3
دانشگاه تهران
دانشگاه تهران
دانشگاه تهران
تلفن همراه علاوه بر تامین نیاز ارتباطی میان فردی در حال حاضر به عنوان وسیله سرگرمی و وسیله ارتباط جمعی نیز به کار میرود و استفاده از آن معانی متعددی را برای کاربرانش دارد. مقاله حاضر میکوشد تا صرفنظر از کاربرد ارتباطی تلفن همراه، کارکردهای این وسیله را در میان کاربران مورد مطالعه قرار دهد. بدین منظور پیمایش آنلاینی از دارندگان این وسیله صورت گرفته است و پاسخگویان درباره کارکردهای مختلف این وسیله در تامین نیازهایشان اظهار نظر کردهاند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که تلفن همراه علاوه بر کاربردهایی نظیر تسهیل ارتباطات میان فردی به واسطه سیار بودن و همراهی همه زمانی و همه مکانی پاسخگویان، کارکردهایی چون تامین امنیت، مد، خودابرازی، هویت، هماهنگی و سرگرمیرا نیز به همراه داشته است.
Cell phone is now considered by its users as an entertainment and also a media in addition to serving them as a telecommunication instrument and having a cell phone has more implications for them. In this study, the author has tried to discuss these additional functions and implications through an online survey of a number of cell phone users regardless of its communicational functions The results show that cell phone because of its mobility and continuous accessibility has had functions such as obtaining more security, fashion, self expression, identity, and entertainment in addition to facilitating interpersonal communications.
https://jisr.ut.ac.ir/article_36555_986ef9846205e78f1b058c1be8d541bb.pdf
تکنولوژی ارتباطی
تلفن همراه
پیام کوتاه
کارکردهای تلفن همراه
هویت
امتداد خود
مد
امنیت
communication technology
Cell phone
Sms. Cell Phone Functions
security
Fashion
Self expression
Identity
per
موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران
(تاسیس 1337)
مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران
2322-5254
2888-6355
2012-06-21
1
2
55
90
10.22059/jisr.2012.36556
36556
Research Article
اعتماد اجتماعی به مدیریت شهری و عوامل مؤثر بر آن
Social Confidence in Urban Management and the Factors Affecting It
ابراهیم حاجیانی
ehajiani@yahoo.com
1
علی اکبر رضایی
2
میرزاعبدالرسول فلاح زاده
3
مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
مرکز پژوهش، سنجش و اسناد نهاد ریاست جمهوری
دانشگاه آزاد اسلامی
بسیاری از پژوهشگران و صاحبنظران اجتماعی بر اهمیت اعتماد در جامعه تأکید نمودهاند؛ مدیریت شهری و به معنای خاص شهرداری به عنوان یکی از بزرگترین سازمانهای اجتماعی هنگامی میتواند از کارایی و بهرهوری بیشتری برخوردار باشد که اعتماد شهروندان را به عنوان سرمایه اجتماعی و معنوی کسب کند و از آن در مسیر اهداف سازمانی و توسعه شهری استفاده نماید. مسأله اصلی که در این تحقیق به آن پرداخته میشود اعتماد شهروندان تهرانی به حوزه مدیریت شهری (مدیران و کارکنان شهرداری و عملکرد شهرداری تهران) است. جمعیت آماری تحقیق شامل شهروندان بالای 18 سال ساکن در شهر تهران است. حجم نمونه آماری 400 نفر است که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای متناسب با حجم انتخاب شدهاند.. نتایج تحقیق نشان میدهد که بطور کلی میزان اعتماد شهروندان به مدیریت شهری تهران در سطح پایینی است. نتایج همچنین نشان داد که پاسخگو بودن، وحدت هنجاری و وجود شفافیت سازمانی در شهرداری از مهمترین عوامل تغییر مثبت و ارتقای سطح اعتماد شهروندان تهرانی به مدیریت شهری تهران است.
Many researchers and experts have emphasized on the importance of confidence in society; Urban management and in particular, municipality as one of the largest social organizations could be more effective and productive in the case of gaining the trust of citizens as social and intellectual capital and use it in the organizational goals and urban development the main issue addressed in this research is the confidence of Tehran citizens in urban management area(managers and employees of municipality and Tehran municipality performance).In this respect this issue is important that for organizations such as municipality trust and confidence of citizens -as consumers of municipal services- to the respective organization, managers, employees and its performance could have effect on the extent of their participation in public affairs and lead to urban management improvement and effectiveness. The research statistical population includes citizens over than 18 years living in Tehran. A sample size of 400 is determined using Cochran formula; the samples have chosen form 22 zones of Tehran proportional to each area population applying cluster sampling. The dependent variable in this research is Tehran citizen’s confidence in Tehran urban management, the overall research results show that the extent of Tehran citizen’s trust toward Tehran urban management is lower than average. The results also show that the accountability of municipality,normative unity in respected organization, corporate/organizational transparency in municipality are the most important factors that would positively change Tehran citizen’s confidence.
https://jisr.ut.ac.ir/article_36556_0964897041c306ca8019736a911a8636.pdf
اعتماد
شهروندان
مدیریت شهری
کلانشهر
پاسخگویی
اثربخشیعملکرد
همسویی اهداف با نیازها
trust
Citizens
Urban Management
Metropolice
Accountability
Effectiveness
Alignment
per
موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران
(تاسیس 1337)
مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران
2322-5254
2888-6355
2012-06-21
1
2
89
120
10.22059/jisr.2012.36557
36557
Research Article
حمایت اجتماعی و جرم: مطالعه تطبیقی جوانان مجرم و عادی شهر ایلام
Social Support and Crime;The Comparative Study of Criminal and Non-Criminal Youth in Ilam
کامل دلپسند
delpasand_kamel@yahoo.com
1
علی ایار
2
سعید خانی
3
پریخان محمدی
4
دانشگاه تهران
دانشگاه تهران
دانشگاه تهران
این مقاله مطالعهای است پیرامون بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی و جرم جوانان که پس از مقایسه دیدگاهها و تعاریف مختلف از حمایت اجتماعی (راتوس،کسلر و هلر) و جرم (کنترل اجتماعی هیرشی و فشار اگنیو) با روش پیمایشی به سنجش و مقایسه میزان برخورداری جوانان مجرم و عادی شهر ایلام از حمایت اجتماعی اقدام نموده است. در این تحقیق، حمایت اجتماعی در ابعاد سهگانه حمایت عاطفی، حمایت مادی و حمایت اطلاعاتی در یک نمونه 520 نفری متشکل از 147 نفر از جوانان مجرم و 373 نفر از جوانان عادی شهر ایلام بررسی شده است. یافتههای توصیفی تحقیق بیانگر آن است که میزان برخورداری جوانان عادی در تمام ابعاد حمایت اجتماعی نسبت به جوانان مجرم بیشتر است. یافتههای استنباطی نیز معنیدار بودن این تفاوت را تأیید میکند. همچنین تحلیل دادهها با استفاده از رگرسیون لوجستیک نشان میدهد که سازه نظری حمایت اجتماعی از قدرت تمایز بالایی در تفکیک افراد عادی و مجرم برخوردار است. به عبارت دیگر، با افزایش میزان حمایت اجتماعی احتمال ارتکاب جرم کاهش مییابد.
This article is a study about investigation of relationship between social support and youth's crime. The comparison of viewpoints and different definitions of social support (Ratous, Kessler and Heller) and crime (Hirschi's social control and strain's Agnew) has been performed in order to examinie and compare enjoyment level of criminal and non-criminal of Ilam city youth from social support. In this research, the social support has been investigated in the three dimensions of sentimental, material and informational support among 520 samples composed of 147 criminal persons and 373 non-criminal persons in Ilam city. The descriptive results of the study indicated that enjoyment level of non-criminal youth of all dimensions of social support is greater rather than criminal youth. The inferential results have approved the significance of these differences too. Furthermore, the analysis of data by logistic regression indicated that theoretical construct of social support has high distinction ability for separation of non-criminal and criminal individuals. In other words, with increasing of social support the probability of crime's perpetration wiu decrease.
https://jisr.ut.ac.ir/article_36557_e5d3f911833fdaa4273783e77086ea13.pdf
جرم
حمایت اطلاعاتی
حمایت عاطفی
حمایت مادی
جوانان
crime
Informational Support
Sentimental Support
Material Support
youth
Ilam
per
موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران
(تاسیس 1337)
مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران
2322-5254
2888-6355
2012-06-21
1
2
121
138
10.22059/jisr.2012.36558
36558
Research Article
تحلیلی بر علل و پیامدهای شکل گیری مناطق حاشیه نشین با نگرش ویژه بر شهر خمین
A Survey of The Causes and the Consequences of the Slum Areas Formation with Special Attitudes Towards the City of Khomein
محمدباقر علیزاده اقدم
aghdam1351@yahoo.com
1
حمیده محمدامینی
2
دانشگاه تبریز
پیام نور محلات
پدیده حاشیهنشینی پدیدهای شهری است که با توجه به رشد شهرنشینی بیرویه در جهان، ایران و وجود مهاجرتهای روستا ـ شهری شکل گرفته و گسترش یافته است، حاشیهنشینی به عنوان برهم زننده تعادل فیزیکی شهرها، نشاندهنده توسعه ناموزون شهری و منطقهای است و دغدغه بسیاری از متخصصین شهری، جامعهشناسان، معماران و غیره است. در این تحقیق حاشیهنشینی در شهر خمین مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق را حاشیهنشینان شهر خمین تشکیل دادهاند و از میان کل جمعیت حاشیهنشین شهر خمین 384 نفر بر اساس فرمول کوکران تعیین شدهاند. نتایج پژوهش نشان داد که مهاجرت از روستاها به اطراف شهر خمین مهمترین عامل حاشیهنشینی بوده است و پس از آن پسرانهای شهری مانع ورود افراد به شهرها شده است. همچنین احساس حاشیهنشینی بر حسب جنسیت افراد متفاوت نیست و زنان و مردان، به لحاظ احساس حاشیهنشینی، وضعیت یکسانی دارند. همچنین در بحث پیامدهای ناشی از این پدیده (حاشیهنشینی) مشخص شد که بین گرایش به مشارکت و احساس حاشیهنشینی رابطه معنیدار و معکوسی وجود دارد.
The urban squatter settlements is an urban phenomenon which is formed and developed by uncontrolled and irregular urbanization growth in the world and in Iran as well and also by migration from the villages towards the cities. Urban squatter settlements, as an unbalancing factor in the urban physical equilibrium, is a sign of irregular growth in the cities and the regions and many of the urbanization experts, sociologists and architects have dealt with it. In the current study as well, urban squatter settlements in the suburbs of the city of Khomein has been studied. The study methodology in the current study is of applied research type and the information and the data collection is of the scaling type. The study population are the people(384persons) who Lives in the slum areas in the city of Khomein, Iran. The study results show that the migration from the villages to the suburbs of the city of Khomein can be considered as the most important reason for the urban squatter settlements and then the cities hindrances has acted as a barrier for their entrance to the cities. Moreover, the urban squatter settlements feeling does not differ based on the people’s gender and both men and women have the same feeling regarding the urban squatter settlements phenomenon. Also, about the subject of consequences resulting from this phenomenon (urban squatter settlements) it has become cleared that there is a significant and inverse relationship between the tendencies to take part in and urban squatter settlements feelings of these migrates.
https://jisr.ut.ac.ir/article_36558_4cda2219658b28d3476bb1ab8c664c43.pdf
حاشیهنشینی
مهاجرت
گرایش به مشارکت اجتماعی
گرایش به مشارکت سیاسی
Urban Squatter Settlements
Migration
Tendency to Social Participation
Tendency to Political Participation
per
موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران
(تاسیس 1337)
مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران
2322-5254
2888-6355
2012-06-21
1
2
139
172
10.22059/jisr.2012.36559
36559
Research Article
بررسی گرایش دختران دانشجو به حجاب و بدحجابی
A Review of Female Students Trends to Veiled and Unveiled
نعمت اله کرم اللهی
n.karamollahi@yahoo.com
1
محمد آقاسی
2
دانشگاه باقرالعلوم
دانشگاه باقرالعلوم
وضعیت پوشش زن ایرانی پس از دوره مشروطه یعنی همزمان با دوران برخورد فرهنگ ایرانی با فرهنگ غربیـ دوران تجدد ـ، دستخوش تغییر و در برخی موارد تحول شده است. با پیروزی انقلاب اسلامی و توجه به ارزشهای اصیل اسلامی و ریشههای فرهنگ ایرانی، احیا و اشاعه فرهنگ حجاب و عفاف مجددا در دستورکار سیاستگذاران فرهنگی کشور قرار گرفت. به رغم تلاشهای گوناگون، همچنان نگرانیهایی در این خصوص مطرح است و جریانهای مختلف پیشنهادهای گوناگونی را برای گسترش حجاب و مقابله با مظاهر بدحجابی ارائه میکنند. متولیان فرهنگی در مراکز آموزشی و دانشگاهی به گسترش فرهنگ حجاب همت گماردهاند و برنامههایی نیز در این خصوص اجرا کردهاند. در مقاله حاضر با استفاده از روش گروه کانونی، موضوع گرایش دختران به انتخاب پوشش کامل و یا رویگردانی از آن، بررسی و تحلیل شده است. جمعیت و نمونه آماری این تحقیق را دختران دانشجو تشکیل میدهند. یافتههای تحقیق نشانگر سطح پایین آگاهی دانشجویان و نیز ضعف استدلال عقلی و علمی آنان در انتخاب یا انکار حجاب است. به این معنا که بیشتر شرکتکنندگان در جلسات بحث، در تأیید حجاب یا مخالفت با آن با اتخاذ مواضع احساسی، نظر خود را در باب گرایش یا عدم گرایش خویش به حجاب بیان میکردند.
Iraninan women coverage status has cheng and in some cases, been transformed after the constitutional “mashroteh” dealing with the Iranian culture adopting western culture(Modernity). With the Islamic Revolution and the Islamic values and roots of Iranian culture, regeneration and culture and chastity were again in the country's cultural policy agenda. Nevertheless, Also raised concerns in this regard is different streams for various proposals to deal with manifestations of the veil and dress offer. Cultural officials in these programs have been implemented. In this study using focus groups, girls tend to choose full coverage or post it on the handling, investigation and analysis. Population and sample survey of the female students. research findings indicate a low level of awareness and poor students in their scientific reasoning and rational choice or rejection of the veil. More companies in the hearings, the approval or opposition to unveiling its positions and were feeling their own reluctance to Drbab orientation or express their veil.
https://jisr.ut.ac.ir/article_36559_0908a070684b4aefc61748c07c31fae0.pdf
پوشش
حجاب
گروه کانونی
دختران دانشجو
مصاحبه مشارکتی
Dress
Veil
focus groups
female students
Participatory Interview
per
موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران
(تاسیس 1337)
مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران
2322-5254
2888-6355
2012-06-21
1
2
173
200
10.22059/jisr.2012.36560
36560
Research Article
دینداری در نسلهای مختلف (مطالعه موردی شهرستان ساری)
Religiosity in Different Generations in Iran; Case Study: Sari City
میترا کلانتری
mitrakalantari@gmail.com
1
عبدالحسین کلانتری
2
دانشگاه تهران
دین یکی از پدیدههای اجتماعی است که در فرآیندی تعاملی با جامعه بر آن تاثیر میگذارد و از آن متاثر میشود. در جامعه دینی ایران که قوانین و هنجارهای آن برگرفته از دستورات و ارزشهای دینی است، پژوهش و تحقیقات در حوزه دین و دینداری دغدغه بسیاری از پژوهشگران و اندیشمندان است. در این مقاله به بررسی تطبیقی میزان دینداری، در سه نسل از افراد در شهر ساری، بر اساس ابعاد دینداری گلاین و استارک، مبادرت شده است: نسل اول، نسل قبل از انقلاب (متولدین 1320 تا 1340)؛ نسل دوم، نسل انقلاب (متولدین 1341 تا 1355)؛ و نسل سوم نسل بعد از انقلاب (متولدین 1356تا 1370) و تعداد جمعیت نمونه 380 نفر است.
بر اساس نتایج حاصله سلسلهمراتب ابعاد دینداری عبارتند از: تجربه دینی، آگاهی دینی، ارزشهای دینی، اخلاق دینی و در نهایت انجام مناسک دینداری. همچنین برای بررسی معنیداری تفاوتهای بیننسلی، از روش آماری آنوا استفاده شده است، که نتایج پژوهش حکایت از آن دارد که میزان دینداری نسل اول در دو بعد باور دینی و مناسک دینی، به صورت معنیداری بیشتر از دو نسل بعدی است. بنابراین نتایج به دست آمده تا حدودی تاییدکننده دیدگاه اینگلهارت است،مبنی بر تفاوت نسلی مبنی بر چرخه زندگی و پیشرفت جوامع. همچنین در سنجش ارزشهای عرفیگرا در سه نسل مشخص شد که اگرچه به طور کلی میزان تمایل به ارزشهای عرفیگرا در جامعه کم است، نسل سوم نسبت به دو نسل قبل از خود تمایلات عرفیگرایانه بیشتری دارد. بنابراین در این مقاله از طرف دیگر درصدد برآمدهایم تا وضعیت دینداری افراد را در ابعاد مختلف مقایسه کنیم تا مشاهده کنیم آیا تئوری جیمز، مبنی بر شخصیشدن دین در جوامع جدید، و نظریه برگر، مبنی بر سکولاریسم اجتماعی و فردی در این جامعه آماری، توضیحپذیر است؟ نتیجه گویای این است که این تحولات در ایران نیز در حال وقوع است و انسانها زندگی دینیای را دنبال میکنند که حول محور حال شخصی میچرخد که به تعبیر جیمز حیات دینی دستِ اول است و مطابق دیدگاه برگر مبنی بر سکولاریسم اجتماعی تاحدودی قابل توضیح است.
Religion, as a social phenomenon, affects society and is affected by it interactively. In Iran, basically with religious norms and laws, many scholars and researchers concern with religion and level of religiosity. The paper is a comparative analysis of level of religiosity based on Glynn and Stark’s dimensions of Religiosity, in three different generations in Sari City: First Generation (pre-revolution[1] (1941-1961)), second Generation (during revolution (1962-1977)),and third generation )post- revolution (1978-1992)(. Number of sample was 380.
The hierarchy of dimensions of religiosity based on results include: religious experience, religious consciousness and finally religious ritual. After measuring significance level of inter-generational difference, the result shows that the level of religiosity in terms of beliefs and rituals is more meaningful in other generations. The findings are partly an evidence of Inglehart’s viewpoints on generation difference based on life cycle and development of societies. In addition, we observed that despite of the low level of tendency to secular values, the third generation is more secular. On the other hand, we also probe James’s theory on personalization of religion in new societies and Berger’s theory in terms of personal and social secularisms. The finding of the research shows that Iranian society is experiencing these developments and religious life is around personal presence, in view of James first hand religious life and according to Berger’s social secularism.
* M.A in Sociology, mitrakalantari@gmail.com
** Assistant Professor of Sociology
1.Islamic revolution of 1979
https://jisr.ut.ac.ir/article_36560_853bd86b81db0667fe70920d2051d4e2.pdf
نسل
دینداری
ارزش¬های دینی
ارزش¬های عرفی¬گرایی دینی
Generation
Religiosity
Religious Values
Secular Religious Values