@article { author = {Mohammadi, Jamal and Rahimi, Ahvan}, title = {Qualitative Study of the Use of Signs in Urban Spaces (Case Study: Sanandaj City)}, journal = {Quarterly of Social Studies and Research in Iran}, volume = {7}, number = {4}, pages = {677-700}, year = {2018}, publisher = {Institute of Social Studies and Research, University of Tehran}, issn = {2322-5254}, eissn = {2888-6355}, doi = {10.22059/jisr.2019.258014.689}, abstract = {This paper attempts to interpret the ways through which the consumers construct pleasures, meanings and identities in urban public spaces in Sanandaj, and to explain how these spaces integrates the consumers. Urbanization provides public spaces imbued with signs and images that send different implications to people. In fact, people are participating in urban public life through consuming these signs and images, which in turn affect and change individual social behaviors. This research, by using critical ethnography to study the young consumers in Sanandaj, gathered data through techniques such as direct observation and individual deep interview. The sample was selected by purposeful sampling and the data were analyzed through thematic interpretation. Results showed that the youth consumed signs and images in a mood embed with both resistance and assimilation. On the one hand, consuming signs is a way to resist the dominant codes and discourses, and on the other hand, is a way of being assimilated to social codes and meanings produced by culture industry.}, keywords = {Assimilation,Consumer Society,Integration,Sanandaj,Sign Consuming,Resistance,Thematic analysis,Urban Public Spaces}, title_fa = {مطالعۀ کیفی مصرف نشانه‌ها در فضاهای شهری (مورد مطالعه: شهر سنندج)}, abstract_fa = {مقالۀ حاضر با تکیه بر مقولۀ جامعۀ مصرفی، مصرف نشانه‌ها در فضاهای شهر سنندج از منظر جوانان را مطالعه می‌کند و به واکاوی ژرف‌نگرانۀ ساخت و تحقق لذت‌ها، هویت‌ها و معناها می‌پردازد. همچنین سازوکارها و سلسله‌مراتب یکدست‌سازی و یکپارچه‌سازی آن‌ها را تحلیل می‌کند. در یکی دو دهۀ اخیر، برخی نشانه‌ها نظیر ویترین‌ها، بنرها، تابلوها و پوسترها در اشکال و ابعاد تازه و گوناگون در شهر سنندج ظاهر شده‌اند که از یک‌سو به متلون‌شدن فضاهای عمومی شهر دامن زده‌اند و از دیگر سو، فضاهای شهری را به مکان‌های مناسبی برای حضور گستردۀ کنشگران اجتماعی بدل ساخته‌اند. این نشانه‌ها همچنین دگردیسی‌هایی در شکل اجتماعی رفتار و فعالیت‌های مصرفی در میان کنشگران اجتماعی (عمدتاً جوانان) پدید آورده‌اند. در پژوهش حاضر، در چارچوب سنت روش‌شناسی کیفی و مشخصاً اتنوگرافی انتقادی، داده‌های مشاهده‌ای، مصاحبه‌ای و تصویری گردآوری شد و پس از نمونه‌گیری هدفمند، با 30 نفر مصاحبه صورت گرفت. سپس داده‌ها و یافته‌ها برمبنای روش تحلیل تماتیک، تحلیل و تفسیر شدند. نتایج نشان می‌دهد که جوانان درک و تفسیری دوگانه از مصرف نشانه‌ها دارند که در قالب مقولۀ دووجهی مقاومت/ادغام قابل‌قرائت است. بدین‌معنا که مصرف نشانه‌ها از یک سو بیانگر مقاومت در برابر معناها و رمزگان اجتماعی رسمی و هژمونیک و نیروهای اجتماعی مسلط است و از سوی دیگر، نشانگر ادغام‌شدن آن‌ها در معناها و رمزگان‌های اجتماعی نوینی است که با مصرف و رمزگشایی نشانه‌های رمزگذاری‌شده خلق و ساخته می‌شوند.}, keywords_fa = {ادغام,تحلیل تماتیک,جامعۀ مصرفی,شهر سنندج,مصرف نشانه‌ها,مقاومت}, url = {https://jisr.ut.ac.ir/article_69727.html}, eprint = {https://jisr.ut.ac.ir/article_69727_6387a25398afc34dfcd59965275a5c23.pdf} }