@article { author = {ahmadi, asghar and Aghagolzadeh, Ferdows and Kاalili, Mohammad Ali and Gobadi, Hosein Ali and Javadi Yeganeh, Mohammad Reza}, title = {Sociological Explanation of Political Narrative Literature Production on Sixty and Seventy Decades}, journal = {Quarterly of Social Studies and Research in Iran}, volume = {3}, number = {1}, pages = {1-31}, year = {2014}, publisher = {Institute of Social Studies and Research, University of Tehran}, issn = {2322-5254}, eissn = {2888-6355}, doi = {10.22059/jisr.2014.52461}, abstract = {This article is going to study of effective sociological factors on production of political narrative literature discourse during sixty and seventy decades. In this order, Robert Wuthnow & Randall Collins’s theories are used in total emphasizes on four concepts such as: political reforms of government, crisis in moral order of society, forming interaction chains between writers & resource mobilization as four variables in which effect on production of studied discourse. In this research, an explanatory approach historical interpretation method has been used and we have tried in use of historical data, offer a rational narrative about how discuss discourse has formed. Our findings show that to mediation of reformative affairs of II Pahlavi, forming of new mediation class and suggesting of committed literature, intellectual & political space of society countered to a new situation. Formation of Iranian Writers' Association, and continuous activities of its members and holding of Goethe’s Institute Poetry Nights are the most important empirical factors on production (production, choose and institutionalization) of political narrative literature discourse, in our study time period.}, keywords = {political literature discourse,Randall Collins,Robert Wuthnow}, title_fa = {تبیین جامعه‌شناختی تولید گفتمان ادبیات داستانی سیاسی در دهه‌های چهل و پنجاه شمسی}, abstract_fa = {این مقاله قصد دارد به مطالعة عوامل جامعه‌شناختی مؤثر بر تولید گفتمان ادبیات داستانی سیاسی در دهه‌های چهل و پنجاه شمسی بپردازد. بدین منظور، از نظریه‌های روبرت وسنو، و رندال ‌کالینز استفاده کرده‌ایم که مجموعاً چهار متغیر سیاست‌های اصلاحی دولت نوساز، ایجاد بحران در نظم اخلاقی جامعه، شکل‌گیری زنجیره‌های تعامل میان نویسندگان، و بسیج منابع را بر تولید گفتمان مورد مطالعه مؤثر می‌دانند. در این پژوهش، با رویکرد تبیینی، از روش تفسیر تاریخی استفاده شده و سعی شده با استفاده از داده‌های تاریخی، از نحوة تولید گفتمان مورد بحث، روایتی معقول ارائه شود. یافته‌ها حاکی از آن است که به‌واسطة سیاست‌های اصلاحی پهلوی دوم، شکل‌گیری طبقة متوسط جدید و طرح ادبیات متعهد فضای فکری و سیاسی جامعه با وضعیت جدیدی مواجه شد. تشکیل کانون نویسندگان ایران و فعالیت‌های پیگیر اعضای آن و برگزاری شب‌های شعر انستیتو گوته از مهم‌ترین عوامل تجربی مؤثر بر تولید (تولید، گزینش، و نهادینه‌شدن) گفتمان ادبیات داستانی سیاسی دورة مورد مطالعة ما بوده‌اند.}, keywords_fa = {ادبیات داستانی سیاسی,دهه‌های چهل و پنجاه شمسی,کالینز,گفتمان,وسنو}, url = {https://jisr.ut.ac.ir/article_52461.html}, eprint = {https://jisr.ut.ac.ir/article_52461_e8c35f22b924c3b28e5da574ef442684.pdf} } @article { author = {Nourbakhsh, Younes and talebian, hamed and Mowlaei, Mohammad Mahdi}, title = {Relation of University Variables and Students Attitude towards the Religion}, journal = {Quarterly of Social Studies and Research in Iran}, volume = {3}, number = {1}, pages = {33-60}, year = {2014}, publisher = {Institute of Social Studies and Research, University of Tehran}, issn = {2322-5254}, eissn = {2888-6355}, doi = {10.22059/jisr.2014.52463}, abstract = {The goal of this article is the measure of relation between some university variables and attitude towards the religion. It has tried to answer this question whether there is a significant relation between several university contextual variables and attitude towards the religion. There are plenty of definition for attitude whereas in most of them attitude is presented with having the components of cognition, sympathy and behavior. By this basis, it is measured by three dimensions of cognitive, sympathetic and behavioral. Among the university contextual variables is also considered to “type of university”, “type of students’ residence”, “field of study” and “the number of semester attendance in university’. With statistical community of 2555, research is done with survey method. The findings have indicated there is a significant relation among all dimensions of attitude towards the religion, type of university and type of residence in study period. In contrast, there is no significant relation between field of study and attitude towards the religion. The behavioral dimension score of attitude towards the religion among the humanities students is higher than others. Thus, the results of this research refuse the dominance current notion in political sphere of Iran country that studying in humanities points students in the direction of secularization. Findings also indicate although there is the relation between the attitude toward the religion and the number of semester attendance, this relation generally is so weak, hence, it could not be interpreted university in Iran as an institute in direction of reducing the student attitude towards the religion.}, keywords = {attitude towards the religion,student religiosity,students’ field of study,university variables}, title_fa = {رابطة متغیر‌های دانشگاهی و نگرش دانشجویان به دین}, abstract_fa = {هدف این مقاله سنجش رابطة میان تعدادی از متغیرهای دانشگاهی و نگرش دانشجویان به دین است. این پژوهش تلاش کرده تا به این پرسش پاسخ گوید که آیا رابطة معناداری میان پاره‌ای از متغیرهای زمینه‌ای دانشگاهی و نگرش دانشجویان به دین وجود دارد؟ تعاریف متعددی برای نگرش هست اما در اغلب آن‌ها نگرش دارای اجزای شناخت، عاطفه و رفتار معرفی شده است. بر همین اساس نگرش به دین در سه بعد شناختی، عاطفی و رفتاری سنجیده شده است. از میان متغیرهای زمینه‏ای دانشگاهی نیز به نوع دانشگاه، نوع سکونت دانشجویان، رشتة تحصیلی و تعداد ترم‌های حضور در دانشگاه توجه شده است. این پژوهش به شیوة پیمایشی با جامعة آماری 2555 نفره از دانشجویان سراسر کشور انجام گرفته است. یافته‌ها نشان می‌دهد میان نوع دانشگاه و نوع سکونت در زمان تحصیل و همة ابعاد نگرش به دین رابطة معنادار وجود دارد. در مقابل، رابطة معناداری میان نگرش به دین و رشتة تحصیلی وجود ندارد. اما میان بعد رفتاری نگرش به دین و رشتة تحصیلی رابطه وجود دارد. نمرة بعد رفتاری نگرش به دین در میان دانشجویان علوم انسانی بالاتر از سایر رشته‏هاست. بدین ترتیب، نتایج تصور رایج در فضای سیاسی کشور را رد می‏کند مبنی بر اینکه دانشجویان رشته‏های علوم انسانی نسبت به سایر رشته‏ها نگرش نامطلوب‏تری به دین دارند و تحصیل در علوم انسانی به سکولار شدن دانشجویان می‏انجامد. یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد که هرچند میان ترم‌های حضور در دانشگاه و نگرش به دین رابطه وجود دارد، این رابطه عموماً بسیار ضعیف است. از این‌رو، نمی‏توان دانشگاه در ایران را نهادی در مسیر کاهش نگرش دانشجویان به دین تفسیر کرد.}, keywords_fa = {دینداری دانشجویان,رشتة تحصیلی,متغیر‌های دانشگاهی,نگرش به دین}, url = {https://jisr.ut.ac.ir/article_52463.html}, eprint = {https://jisr.ut.ac.ir/article_52463_71768b7e09fc7de082fb93dd5d80a9ed.pdf} } @article { author = {Mohseni-Motlagh, Alireza and Izadi-Jairan, Asghar}, title = {Agha Shah-Bolbol Cave: A Polyphonic Ethnography}, journal = {Quarterly of Social Studies and Research in Iran}, volume = {3}, number = {1}, pages = {61-88}, year = {2014}, publisher = {Institute of Social Studies and Research, University of Tehran}, issn = {2322-5254}, eissn = {2888-6355}, doi = {10.22059/jisr.2014.52464}, abstract = {This ethnography is a dialogic ethnography between field and two researchers. Dialogic ethnography or dialogic anthropology was a result of textual revolution in discipline. Textual or interpretive anthropology has been definition of culture as text founded in 1970s and 1980s. Geertzian textual revolution considered and interpreted events and actions as texts. Marcus, Clifford, Rabinow, Crapanzano, and Fischer, as Geertz followers hold that ethnographic moment is the moment of writing culture. Affected by polyphonic ethnography in this essay, we tried organized our experience from the field of Agha Shah-Bolbol. Our focus is on the narratives that produced about Agha Shah-Bolbol cave in the region of Delijan, Markazi Province. By two period of doing fieldwork in the around of Agha Shah-Bolbol cave, we tried to hear the voices of culture and added our voices to these that enabled us conveyed the symphony of this culture to audience. Voices of culture includes various narratives of indigenious people and the voices of researchers: the way Agha Shah-Bolbol narrative and the way Agha Shah-Bolbol sensed.}, keywords = {Agha Shah-Bolbol cave,Delijan,interpretive anthropology,Narrative,polyphonic ethnography}, title_fa = {غار آقا شاه‌بلبل: مردم‌نگاری چندصدایی}, abstract_fa = {این مردم‌نگاری یک مردم‌نگاری دیالوژیک، گفتگویی و مباحثه‌ای است میان میدان و دو پژوهشگر. مردم‌نگاری دیالوژیک یا انسان‌شناسی دیالوژیک حاصل انقلاب متنی در انسان‌شناسی است. انسان‌شناسی متنی یا تفسیری با تعریف فرهنگ به مثابة متن در دهه‌های 1970 و 1980 پدید آمد. انقلاب متنی گیرتز باعث شد تا رخدادها و اعمال همچون متن‌هایی تفسیر شوند. پیروان گیرتز همچون جورج مارکوس، جیمز کلیفورد، پل رابینو، وینسنت کراپانزانو، و مایکل فیشر نیز بر آن شدند که لحظة مردم‌نگارانه لحظة نوشتن فرهنگ است. ما در این مقاله متأثر از رویکرد مردم‌نگاری چندصدایی در مکتب انسان‌شناسی تفسیری، تلاش کرده‌ایم تا تجربة خود از میدان آقا شاه‌بلبل را سامان دهیم. تمرکز ما بر روایت‌هایی است که در خصوص آقا شاه‌بلبل در منطقة دلیجان در استان مرکزی گفته می‌شود. با دو دورة حضور میدانی در مناطق اطراف غار آقا شاه‌بلبل بر آن بودیم تا صداهای فرهنگ را بشنویم و صداهای خودمان را نیز به این صداها بیفزاییم تا قادر شویم آهنگ فرهنگ را به گوش مخاطبانمان برسانیم. صداهای فرهنگ شامل روایت‌های گوناگون بومیان و صداهای پژوهشگران عبارت بود از آنگونه که شاه‌بلبل روایت می‌‌شود، و آنگونه که حس می‌شود.}, keywords_fa = {انسان‌شناسی تفسیری,آقا شاه‌بلبل,دلیجان,روایت,مردم‌نگاری چندصدایی}, url = {https://jisr.ut.ac.ir/article_52464.html}, eprint = {https://jisr.ut.ac.ir/article_52464_fa62b8411223eb2a958e0071fccacd5a.pdf} } @article { author = {Saadati Jafarabadi, Hassan and Gholizadeh, Seyed Ebrahim}, title = {Spatial division of khorasan and cultural ruptures (Case study: Ghuchan and Faruj cities)}, journal = {Quarterly of Social Studies and Research in Iran}, volume = {3}, number = {1}, pages = {89-120}, year = {2014}, publisher = {Institute of Social Studies and Research, University of Tehran}, issn = {2322-5254}, eissn = {2888-6355}, doi = {10.22059/jisr.2014.52465}, abstract = {National security and territorial administration, the most basic principle of any political system. In this regard, the divisions of the territorial office of the most excellent strategy for space and maintain the integrity and strengthening internal solidarity and ultimately increase the coefficient of national security. According to the principle of cultural similar in discussing the dramatic impact space divisions can have on improving the operation of spatial zoning it.  In the event of failure to observe this principle in a homogeneous cultural area of the political system should control the occurrence of a cultural break with the generation is in its territory.  The present research in terms of the methodology can be used in descriptive and correlational research among its classification, because on one hand to follow the investigation and describes the existing situation, and on the other hand are looking for the relationship between the two variables and spatial separation of the cultural divisions that using two methods of documentation (libraries, Internet sites, download Jack) track and field (see interviews with people in the area) and utilizing the SPSS statistical inference software package action To collect and analyze information has been. After analyzing the findings of the study indicated that non-compliance indicators in the process of spatial divisions leading to segregation and cultural separation, which is a direct and mediated relationship between space and there is a separation of the cultural divisions and the results of the test One-Sample Test indicates this entry which has been created with spatial segregation and cultural divisions, the cultural split that this is in the town of faruj was more severity, respectively.}, keywords = {The divisions of the space,the cultural separation,Segregation,Khorasan،ghuchan}, title_fa = {تقسیم فضایی استان خراسان و گسست‌های فرهنگی (مطالعة موردی: شهرستان‌های قوچان و فاروج)}, abstract_fa = {تأمین امنیت ملی و ادارة سرزمین مهم‌ترین و پایه‌ای‌ترین اصل هر نظام سیاسی است. در این راستا، تقسیمات فضایی عالی‌ترین راهکار جهت ادارة سرزمین و حفظ یکپارچگی و تقویت همبستگی درونی و نهایتاً افزایش ضریب امنیت ملی است. توجه به اصل همگنی فرهنگی در بحث تقسیمات فضا تأثیر شگرفی بر بهبود کارکرد منطقه‌بندی فضایی دارد. در صورت عدم رعایت این اصل در یک منطقة همگن فرهنگی، نظام سیاسی باید شاهد وقوع گسست فرهنگی و نسلی در قلمرو خود باشد. تحقیق حاضر را به لحاظ روش‌شناسی می‌توان در زمرة تحقیقات توصیفی و همبستگی طبقه‌بندی کرد، زیرا از یکسو به دنبال بررسی و توصیف وضعیت موجود بودیم و از سوی دیگر به دنبال بررسی ارتباط بین دو متغیر تقسیمات فضایی و گسست فرهنگی. با استفاده از دو روش اسنادی (کتابخانه‌ای، فیش‌برداری، سایت‌های اینترنتی) و میدانی (مشاهده و مصاحبه با مردم منطقه) و بهره‌گیری از بستة نرم‌افزاری آمار استنباطی SPSS اطلاعات جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل شد. یافته‌های پژوهش مشخص کرد که عدم رعایت شاخص‌ها در فرایند تقسیمات فضایی منجر به انفکاک و گسست فرهنگی می‌شود که رابطة مستقیم و باواسطه‌ای بین تقسیمات فضا و گسست فرهنگی وجود دارد. نتایج حاصل از آزمون One-Sample Test نشان‌دهندة این مطلب بود که تقسیمات فضایی با ایجاد انفکاک فرهنگی، گسست فرهنگی را در پی داشته که این امر در شهر فاروج از شدت بیشتری برخوردار بوده است.}, keywords_fa = {انفکاک فرهنگی,تقسیمات فضا,خراسان,گسست فرهنگی}, url = {https://jisr.ut.ac.ir/article_52465.html}, eprint = {https://jisr.ut.ac.ir/article_52465_0e2f9a4a179b57d8250a26a225c95392.pdf} } @article { author = {maghsoodi, soodeh and tonadvoli, samira}, title = {Survey of gender and social roles in children’s journals}, journal = {Quarterly of Social Studies and Research in Iran}, volume = {3}, number = {1}, pages = {121-139}, year = {2014}, publisher = {Institute of Social Studies and Research, University of Tehran}, issn = {2322-5254}, eissn = {2888-6355}, doi = {10.22059/jisr.2014.52466}, abstract = {Children develop their vocabulary through media special book and journals and lrarn social roles and relationships. The way men’s and women’s social roles are presented in journals stories has a great significance. The present study aim is to identify and compare social roles and status of men and women in children’s stories in journals. In this paper, men and women are compared regarding personal characteristics, social class, type of recreation, political activities, decision- making, moralities, beauty sex etc. The second goal of the research is to investigate the effect of variables such as the author’s and illustrator’s gender and nationality on sex roles and illustrations. The statistical sample consist of 117 stories in “Noamooz”, “Doost” and “Daneshamooz”. Research method is descriptive, that is, studying journals story and content analysis is selected as research technique. The data were collected using a reverse questionnaire and hypotheses. This data is analysed and interpreted using SPSS and Chi- Square test. The result of the study shows there is a significant relationship between the writer’s sex and first role’s, religious sex, man’s political activities but there isn’t significant relationship between another research issues.   }, keywords = {children’s journals stories,Content analysis,social status and roles}, title_fa = {جنسیت و نقش‌های اجتماعی در مجلات کودکان (آزمون نظری نقش تالکوت پارسونز)}, abstract_fa = {هدف و انگیزة انجام این پژوهش شناسایی و مقایسة نقش‌های اجتماعی زن و مرد در مجلات کودکان و نوجوانان است. بنابراین، سعی شده تا زنان و مردان داستان‌های مجلات در قالب شانزده نقش معرفی‌شدة پارسونز و از نظر ویژگی‌های شخصیتی، وضعیت طبقاتی که در داستان بدان اشاره شده، نوع تفریح، فعالیت‌های سیاسی، تصمیم‌گیری، مهربانی، ایمان، زیبایی و جزآن با یکدیگر مقایسه شوند. بررسی متغیرهایی چون جنسیت نویسنده و تصویرگر بر ارائة تصاویر و نقش‌های اجتماعی هدف دوم تحقیق است. نمونة آماری در این تحقیق شامل تمامی داستان‌های مجلات دوست، دانش‌آموز و نوآموز و شامل 117 داستان است که به شیوة تصادفی انتخاب شده‌اند. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تبیینی یعنی مطالعة داستان‌های مجلات و شناسایی مقولات مطرح‌شده در آن‌ها و تکنیک تحقیق، تحلیل محتواست. داده‌های مورد نیاز توسط پرسشنامة معکوس جمع‌آوری شد. سپس، فرضیه‌ها با برنامة نرم‌افزاری SPSS به وسیلة آزمون کی‌دو (مربع کای) تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهشی نشان داد که زنان برعکس مردان غالباً نقش‌های عادی برعهده دارند تا نقش‌های بانفوذ، کمکی یا راهبردی. علاوه‌بر این، بین جنسیت نویسنده و جنس با ایمان، جنس نقش اول داستان، فعالیت سیاسی مرد و نحوة کسب نقش مرد رابطه‌ای معنادار وجود دارد اما میان بقیة متغیرهای تحقیق رابطة معناداری مشاهده نشد. همچنین، مشخص شد که نقش زنان در این مجلات با نقش‌های متنوع و گستردة زنان در جامعة امروزی ایران سنخیتی ندارد.}, keywords_fa = {تحلیل محتوا,داستان‌های مجلات کودکان,نقش‌ها و پایگاه‌های اجتماعی زن و مرد}, url = {https://jisr.ut.ac.ir/article_52466.html}, eprint = {https://jisr.ut.ac.ir/article_52466_bab3fdc782a6a9f300ac67d14dba2d72.pdf} } @article { author = {naghdi, asadollah and taherinia, alireza and Pakseresht, Soleiman and Isazadeh, Saeed}, title = {Social and cultural capital impact to entrance to informal employment sector (Case Study: Hamedans Chaparkhaneh trainer’s)}, journal = {Quarterly of Social Studies and Research in Iran}, volume = {3}, number = {1}, pages = {141-163}, year = {2014}, publisher = {Institute of Social Studies and Research, University of Tehran}, issn = {2322-5254}, eissn = {2888-6355}, doi = {10.22059/jisr.2014.52467}, abstract = {One of the activities that can be found in all cities of Iran is auto-related services. Normally, this part of economic is the informal sector that includes of thousands of people working in this field. The urban space plays roles as a field for active forces. The above section has its own particular culture. Those who enter into the informal sector must accept its rules and follow. The neighborhood of Hamadan’s Chaparkhaneh contains a significant proportion of the jobs associated with car services (mechanical, smoother, etc.). With the unwritten rules and the subculture of the context, only people with certain characteristics can enter it. Then our study base on grounded theory with using of quantitative methods try entering into the urban space. The findings indicate that the two models of “optional” and “mandatory” to enter the system, mandatory to admit that the pattern of low cultural capital in the field of conscious individuals from various professions were deemed and the previous in the context of these jobs are unskilled. These individuals enter the labor market, family-ethnic social capital benefit. Pattern "optional" based on the context of cultural capital such as awareness of available jobs in the society and the previous skills relevant to employment in the field of social capital benefit.}, keywords = {Chaparkhane of Hamedan,Cultural Capital,Grounded theory,Informal sector,Social capital}, title_fa = {بررسی نقش سرمایة فرهنگی و اجتماعی در ورود به بخش اشتغال غیررسمی (مورد مطالعه: شاگرد مکانیک‌های چاپارخانة همدان)}, abstract_fa = {یکی از فعالیت‌های که در همة شهرهای ایران به‌وفور مشهود است، خدمات مربوط به خودروست. این خدمات در تقسیم‌بندی‌های اقتصادی جزء بخش غیررسمی است و هزاران نفر در این حوزه مشغول فعالیت‌اند. این فضای شهری میدان عمل نیروهای فعال در آن عمل می‌کند. همچنین، بخش یاد شده دارای فرهنگ ویژة خود است که واردشوندگان به این ساختار غیررسمی باید قواعد آن را پذیرا باشند و از آن تبعیت کنند. محلة چاپارخانة همدان دربرگیرندة بخش قابل‌توجهی از مشاغل مرتبط با خدمات ماشین (مکانیکی، صافکار، نقاش و...) است. این بستر خرده‌فرهنگ و قوانین نانوشته‌ای دارد که فقط افراد دارای ویژگی‌های خاص توان ورود به آن را دارند. این تحقیق با هدف مطالعة نظام ورود به این فضای شهری با استفاده از روش‌های کیفی مبتنی بر نظریة زمینه‌ای، چگونگی ورود به آن را مطالعه می‌کند. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد دو الگو و سبک کلی «اختیاری» و «اجباری» برای ورود به این سیستم وجود دارد. الگوی اجباری برآمده از بستری است که در آن افراد از سرمایة فرهنگی پایینی در زمینة آگاهی از مشاغل مختلف برخودارند و فاقد مهارت قبلی در زمینة این‌گونه مشاغل‌اند. این افراد برای ورود به بازار کار از سرمایة اجتماعی فامیلی- قومی بهره می‌گیرند. الگوی «اختیاری» نیز مبتنی بر بستر سرمایة فرهنگی همچون آگاهی از مشاغل موجود در جامعه است و با داشتن مهارت قبلی در زمینة شغلی مورد نظر از سرمایة اجتماعی خانوادگی بهره می‌گیرد.}, keywords_fa = {اشتغال غیررسمی,چاپارخانة همدان,سرمایة اجتماعی,سرمایة فرهنگی,نظریة زمینه‌ای}, url = {https://jisr.ut.ac.ir/article_52467.html}, eprint = {https://jisr.ut.ac.ir/article_52467_d4f8033af1a5e274cd38e04a2b9c7852.pdf} } @article { author = {Aliverdinia, Akbar and Fahimi, Amin}, title = {Gender Generalizability of Social Bonding Theory in Explanation of Girl Students’ Deviant Behaviors}, journal = {Quarterly of Social Studies and Research in Iran}, volume = {3}, number = {1}, pages = {165-191}, year = {2014}, publisher = {Institute of Social Studies and Research, University of Tehran}, issn = {2322-5254}, eissn = {2888-6355}, doi = {10.22059/jisr.2014.52468}, abstract = {The researches have been done in Iran rarely have focused on generalzability of criminological theories in explanation of females’ deviant behaviors. The main objective of the present study was to test the generalizability of Hirschi's social bonding theory among women. The method of research was survey and data were collected through a questionnaire. Stratified random sampling method and sample size included 410 male and female students. Among the variables, involvement has no significant effect on deviant behavior, deviant. Thus, the effect of independent variables that entered the model variables, belief, attachment and commitment has a negative and significant relationship with deviant behaviors. Finally, with less impact (compared with boys), it was shown that social bonding theory couldable to explain girl students’ deviant behaviors.}, keywords = {belief,deviant behavior,Gender,gender generalizability,social bonding}, title_fa = {تعمیم‌پذیری جنسیتی نظریة پیوند اجتماعی در تبیین رفتارهای انحرافی دانشجویان دختر}, abstract_fa = {تحقیقات انجام شده در ایران، به ندرت به تعمیم‌پذیری نظریه‌های جرم‌شناختی در تبیین رفتارهای انحرافی جنس مؤنث توجه دارند. پیشینة مربوط به رابطة بین جنس و رفتار انحرافی بر مفهوم «تعمیم‌پذیری» متمرکز شده است. این مفهوم به این موضوع اشاره دارد که تا چه حد نظریه‌های جرم‌شناختی می‌توانند رفتارهای منحرفانة زنان را همچون رفتارهای منحرفانة مردان تبیین کنند. لذا، تحقیق حاضر ناظر بر تعمیم‌پذیری جنسیتی نظریة پیوند اجتماعی هیرشی به رفتارهای انحرافی دانشجویان دختر است. روش این پژوهش پیمایشی و ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه است. جمعیت تحقیق حاضر، شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه مازندران در سال تحصیلی 92-91 است. یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که متغیرهای این نظریه رفتارهای انحرافی دانشجویان دختر را همچون رفتارهای انحرافی دانشجویان پسر تبیین می‌کند و لذا دارای تعمیم‌پذیری جنسیتی است.}, keywords_fa = {باور,پیوند اجتماعی,تعمیم‌پذیری جنسیتی,جنسیت,رفتارهای انحرافی}, url = {https://jisr.ut.ac.ir/article_52468.html}, eprint = {https://jisr.ut.ac.ir/article_52468_283078f3bf6303acc30efcfa2afa5fdd.pdf} }